Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI Z MATEMATYKI
W KLASIE I TECHNIKUM
ZESPÓŁ SZKÓŁ TECHNICZNYCH W CZĘSTOCHOWIE
Temat:
PREZENTACJA I INTERPRETACJA DANYCH
STATYSTYCZNYCH Z WYKORZYSTANIEM
ARKUSZA KALKULACYJNEGO MICROSOFT EXCEL
Prowadzący: mgr Aneta Kazibudzka
CELE OGÓLNE:
- zapoznanie uczniów z moŜliwościami arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel w zakresie
prezentacji i interpretacji danych,
- utrwalenie poznanych wiadomości.
CELE SZCZEGÓŁOWE – UCZEŃ:
- wykorzystuje wiadomości o metodach prezentacji danych statystycznych, jak wykaz, tabela,
wykres kolumnowy i kołowy, diagram,
- wykorzystuje wiadomości dotyczące
arytmetyczna, mediana, dominanta,
interpretacji danych statystycznych,
jak średnia
stosuje posiadaną wiedzę w kontekście praktycznym,
-
- wykorzystuje narzędzia arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel do analizy danych,
- czyta ze zrozumieniem treść zadania.
CELE WYCHOWAWCZE:
- pobudzenie aktywności i samodzielności uczenia,
- dbałość o dyscyplinę pracy na lekcji.
1
CELE KSZTAŁCĄCE:
- posługiwanie sie poprawnym językiem matematycznym,
- wyrabianie umiejętności powiązania poznanych wiadomości i „wyrywkowego” operowania
nimi,
rozwijanie zdolności kojarzenia, wnioskowania, logicznego myślenia i argumentowania.
-
METODA: ćwiczenia, dyskusja, działanie praktyczne.
TYP LEKCJI: lekcja poznawczo - ćwiczeniowa.
FORMA: praca wspólnym frontem, praca indywidualna.
ŚRODKI: zeszyt przedmiotowy, komputer, zadania w arkuszu kalkulacyjnym do wspólnego i
samodzielnego rozwiązania.
PRZEBIEG LEKCJI
UCZEŃ
NAUCZYCIEL
1.Podanie tematu lekcji.
2.Kontrola obecności.
3.Przypomnienie: metody
prezentacji danych
statystycznych
4.Rozwiązywanie zadania
„Ludność” zał. 1
5.Przypomnienie: w jaki sposób
obliczamy średnią
arytmetyczną?
Odpowiadają na pytania.
Praca indywidualna przy
komputerach pod
kierunkiem nauczyciela.
Wspólnym frontem.
2
W jaki sposób moŜna przedstawić
wyniki badań statystycznych?
Kontroluje poprawność odpowiedzi.
Objaśnia narzędzia arkusza
kalkulacyjnego słuŜące do
wykonywania wykresów.
Kontroluje poprawność rozwiązania
zadania.
Kontroluje poprawność
odpowiedzi.
W razie potrzeby ponownie objaśnia
narzędzia arkusza kalkulacyjnego
słuŜące do wykonywania wykresów.
Objaśnia zasady uŜywania opcji
„Wstaw funkcję” w arkuszu
kalkulacyjnym.
Kontroluje poprawność rozwiązania
zadania.
Kontroluje poprawność
odpowiedzi.
W razie potrzeby ponownie objaśnia
narzędzia arkusza kalkulacyjnego
słuŜące do wykonywania wykresów.
Objaśnia zasady uŜywania opcji
„Wstaw funkcję” w arkuszu
kalkulacyjnym.
Kontroluje poprawność rozwiązania
zadania.
Wyszukać w Internecie lub w prasie
dane statystyczne dotyczące jakiegoś
zjawiska i, korzystając z arkusza ME,
na ich podstawie zbudować diagram
kołowy i słupkowy, a takŜe odczytać
średnią arytmetyczną, medianę i
dominantę. Pracę domową przynieść
w formie wydruku.
Praca indywidualna przy
komputerach pod
kierunkiem nauczyciela.
Wspólnym frontem
Praca indywidualna przy
komputerach pod
kierunkiem nauczyciela.
6.Rozwiązywanie zadania
„Mieszkania” zał. 2
7.Przypomnienie: co to jest
mediana i dominanta?
8.Rozwiązywanie zadania
„Wzrost uczniów” zał. 3
9.Podsumowanie lekcji.
10. Zadanie pracy domowej
3
Literatura:
1. Antek M., Belka K., Grabowski P., Matematyka prosto do matury – podręcznik dla klasy 1,
Wydawnictwo Nowa Era Sp. z o.o., Warszawa 2007;
2. Podstawa programowa kształcenia w ...