Dodaj publikację
Autor
Krystyna Rura
Data publikacji
2010-05-04
Średnia ocena
5,00
Pobrań
361

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia terenowe w parku - karty pracy.
 Pobierz (doc, 173,0 KB)

Podgląd treści


Opracowanie: Krystyna Rura

|KARTA | |Grupa kartografów: |
|PRACY |Wpływ zanieczyszczeń środowiska na |.............................................. |
| |stan roślinności w parku |.............................................. |
|NR 1. | |.............................................. |
| | |.............................................. |

ZADANIA

1. Dokonajcie pomiaru terenu parku krokami.
2. Ustalcie kierunki w terenie i skalę, w jakiej sporządzicie plan.
3. Wykonajcie plan parku zaznaczając na nim główne alejki, wejścia na teren parku oraz inne elementy, jeśli uznacie, że są one ważne.
4. Sporządźcie legendę planu. Zaznaczcie kierunek północny na planie.
5. Zróbcie tyle egzemplarzy planów ile jest grup, następnie przekażcie gotowe plany pozostałym grupom.
6. Każdy z Was niech dołączy do innej grupy, zapozna się z jej zadaniami i naniesie na plan uzyskane przez tę grupę wyniki.

|KARTA | |Grupa botaników: |
|PRACY |Wpływ zanieczyszczeń środowiska na |.............................................. |
| |stan roślinności w parku |.............................................. |
|NR 2. | |.............................................. |
| | |.............................................. |

ZADANIA

1. Posługując się atlasami, kluczami lub tablicami do oznaczania roślin podajcie nazwy drzew, krzewów i roślin zielnych typowych dla naszego klimatu rosnących przy jednej z głównych alejek parku.

|drzewa |krzewy |rośliny zielne |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |

Czy przy wybranej alejce przeważają drzewa jakiegoś jednego gatunku?
Jeśli tak, to podajcie nazwę dominującego gatunku .................... oraz liczbę drzew tego gatunku rosnących wzdłuż alejki ................................. .

2. W naszym parku możemy też spotkać drzewa sprowadzone z innych
krajów. Jednym z nich jest platan klonolistny.

Platan jest to drzewo ozdobne o wysokości do 20 m; jego kora łuszczy się płatami, liście są 5-klapowe, podobne do liści klonu; owocem są orzeszki o kulistym kształcie przypominające nieco owoce kasztanowców.

Poszukajcie platanów w naszym parku. Do dalszej pracy wybierzcie platan najbardziej okazały.

3. Które z podanych określeń najlepiej opisują wybrane przez was drzewo? (podkreślcie wybrane odpowiedzi):

• Duży, średni, niski
• Gruby, cienki
• Prosty, krzywy, pochylony
• Pień: wysoki, niski
• Korona: rozłożysta, kolumnowata, owalna, parasolowata

4. Oszacujcie wiek tego platana posługując się wzorem:

Obwód drzewa + obwód drzewa
2 3
Średni wiek drzewa =
2

Uwaga!!! Obwód drzewa mierzymy na wysokości 100 cm.

Przykład:
Jeśli obwód drzewa wynosi 180 cm, to zgodnie ze wzorem wykonujemy działania:

[(180:2) + (180:3)] : 2 = (90 + 60) : 2 = 75 czyli drzewo ma średnio 75 lat.

5. Zmierzcie wysokość platana.

Możecie to zrobić w następujący sposób:
Jedna osoba z grupy staje pod drzewem. Druga osoba, trzymając linijkę pionowo w wyciągniętej ręce na wysokości ramienia, oddala się od drzewa do momentu, gdy na linijce będzie mogła zaznaczyć wysokość kolegi stojącego pod drzewem. Następnie mierzy, ile razy drzewo jest wyższe od osoby stojącej pod drzewem. Otrzymaną liczbę mnożymy przez wzrost kolegi i zapisujemy wynik.

Wysokość drzewa wynosi ................ cm.

6. Na planie parku dostarczonym przez grupę kartografów zaznaczcie miejsca ...