Dodaj publikację
Autor
Ewa Drozd
Data publikacji
2010-05-04
Średnia ocena
5,00
Pobrań
708

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Badanie wyników nauczania historii w klasie V. Do podręcznika Człowiek i jego cywilizacja. Poznaję cię historio.
 Pobierz (doc, 43,5 KB)

Komentarze

wgwert, 2010-06-04

Za dużo starożytności, a za mało historii Polski. Pozdrawiam

storico, 2011-06-27

Rzeczywiście troszkę dużo starożytności, ale generalnie jest bardzo dobrze.

Podgląd treści


Badanie wyników nauczania historii w klasie V

Imię i nazwisko..........................................

1. Uzupełnij schematyczny wykres podziału dziejów ludzkości na epoki. 2p.

|prehistoria | |średniowiecze | |czasy najnowsze |

2 . Wyjaśnij pojęcia: 2p.
wiek - ........................................................................................................................................................
epoka - .......................................................................................................................................................

3. Dopasuj do podanych niżej pojęć odpowiednie określenia.
a) agora ( wodociągi w Rzymie
b) forum ( wzgórze górujące nad Atenami
c) akwedukt ( łaźnie publiczne w Rzymie 2p.
d) termy ( centrum Aten
e) Akropol ( centrum Rzymu

4. Wyjaśnij pojęcia związane z obrzędami pogrzebowymi Egipcjan: 3p.
balsamowanie ............................................................................................................................................
obrzęd „otwarcia ust” ................................................................................................................................
piramida ....................................................................................................................................................

5. Podkreśl poprawne wyrażenia z życia szkolnego Spartan. 2p.
1) naukę zaczynano zazwyczaj od siódmego roku życia,
2) największą wagę przywiązywano do sprawności fizycznej,
3) obok łaciny uczono także greki,
4) nauka obejmowała trzy etapy,
5) uczono zwięzłych wypowiedzi (lakonicznych),
6) dbano o sprawność fizyczną dziewczyn.

6. Niewolnictwo. Wyjaśnij pojęcia: 3p.
niewolnik- ......................................................................................................................................................
gladiator- ........................................................................................................................................................
Spartakus- .......................................................................................................................................................

7. Wyjaśnij pojęcia: 2p.
Lary i penaty .............................................................................................................................................
Westalki ....................................................................................................................................................

8. Dopisz autorów do utworów: 3p.
„Iliada” ............................... „Eneida” ........................................ „Odyseja” .........................................

9. Jak nazywa się pierwsza religia monoteistyczna i jak nazywał się jej Bóg? 2p.
.................................................................................................................................................................

10. Uzupełnij tabelę: 6p.
|Państwo |Forma rządów |Kto sprawował rządy |
|Grecja: Ateny | | |
|Egipt | | |
|Rzym | | |

11. Gdzie i ku czci jakiego boga odbywały się starożytne igrzyska?
........................................................................................................................................................................

12. Starożytni wznosili wspaniałe budowle. Wpisz w kółka symbol R (Rzym) lub G (Grecja)

Partenon ( łuki tryumfalne ( kopuły ( teatr ( Panteon ( termy ( akwedukt (

13. Co to są hieroglify i gdzie były używane?
.......................................................................................................................................................................

14. Kto upowszechnił pismo alfabetyczne?
.......................................................................................................................................................................

15. Na jakim alfabecie oparte są litery polskiego alfabetu?
........................................................................................................................................................................

16. Symboliczny koniec starożytności i początek średniowiecza jest wiązany z ważnym wydarzeniem. Co to za wydarzenie, podaj jego datę. ................................................................................................................ ..........................................................................................................................................................................

17. W XI wieku doszło do rozłamu Kościoła – uzupełnij schemat:

18. Wyjaśnij pojęcia związane z islamem:
Mahomet.....................................................................................................................................................
muzułmanin ...............................................................................................................................................
Koran ..........................................................................................................................................................
Mekka .........................................................................................................................................................

19. Jak nazywał się a) pierwszy władca Polski, b) pierwszy król Polski, c) ostatni król z dynastii Piastów? a).................................................b)........................................................c)..............................................

20. Poniżej podane są ważne daty z dziejów Polski – dopisz fakty do dat.
966 r. ...........................................................................................................................................................
1000 r. ........................................................................................................................................................
1025 r. ........................................................................................................................................................
1138 r. .........................................................................................................................................................
1320 r. .........................................................................................................................................................
1364 r. ..........................................................................................................................................................
1385 r. ..........................................................................................................................................................
1410 r. .........................................................................................................................................................
1525 r. .........................................................................................................................................................

Powodzenia
-----------------------
Chrześcijaństwo