Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
referaT Z PEDAGOGIKI
TEMAT: Znaczenie rodziny dla rozwoju osobowego człowieka.
Pojęcie i funkcje rodziny
Według Encyklopedii Pedagogicznej rodzina jest zbiorowością ludzi powiązanych ze sobą więzią małżeństwa, pokrewieństwa, powinowactwa lub adopcji[1]. Rodzina to przede wszystkim rodzice i ich dzieci. Często jest określana w literaturze jako podstawowa grupa dla każdego człowieka. Rodzina winna dzielić się ze sobą trudami życia, wspólnie pokonywać trudności, cieszyć się osiągnięciami i pomyślnymi zrządzeniami losu. Psychologia rozpatruje rodzinę przede wszystkim jako system związków, określa zarówno więzi biologiczne i stosunki pokrewieństwa, jak i czynności, które spełniają poszczególne osoby oraz społeczną przynależność do członkowskiej grupy. W ten sposób „ojciec”, „matka”, „dziecko” nie są jedynie nazwami genealogicznymi, ale zawierają określoną treść ról, wzajemne oddziaływanie na siebie, upodabnianie się w sposobie zachowania. Rodzina jest dla jednostki grupą podstawową, to znaczy taką, w której członkowie pozostają ze sobą w bliskim kontakcie. Rodzina jest grupą podstawową w tym sensie, że daje jednostce pierwsze i najbardziej całkowite przeżycie przynależności do grupy społecznej, a także i w tym „że stosunki emocjonalne i społeczne w niej nie podlegają w tym samym stopniu zmianom co wzajemne stosunki w innych grupach społecznych”[2]. Dla jednostki – rodzina to mikroświat, w którym ujawniają się, nakładają i sprzęgają się nie tylko pewne wzory zachowań, dążeń, nawyków, ale i funkcji nieodzownych dla prawidłowego funkcjonowania jednostki i społeczeństwa.
J. Maciaszkowa stwierdza, że rodzina stanowi „najbardziej masowe i najbardziej wartościowe, społeczne środowisko wychowawcze, zapewniające jednostce niezbędne warunki prawidłowego rozwoju, umożliwiające zaspokojenie podstawowych potrzeb i kształtujące odpowiednie aspiracje i styl życia”.[3] Rodzina jako grupa pierwotna i naturalna pośredniczy przy wchodzeniu dziecka w krąg szerszych kontaktów społecznych, kształtuje postawy, motywacje, daje oparcie, zaspokaja potrzeby psychiczne, wprowadza młodzież w zjawiska życia współczesnego społeczeństwa, konfliktów moralnych, różnorodnej interpretacji zjawisk życia i rozwoju społecznego. J. Szczepański uważa, ze „rodzina jest grupą osób połączonych stosunkiem małżeńskim i rodzicielskim”[4].
W ujęciu ogólnym rodzina stanowi formę zbiorowości społecznej. Charakterystyka funkcji rodziny i ich zakresu pozwala pełniej zrozumieć życie rodziny i zachodzące zmiany. Autorzy w różny sposób podchodzą do tego zagadnienia. Podawana jest różna liczba funkcji i różny ich zakres. M. Ziemska przyjmuje, iż funkcje rodziny możemy rozpatrywać jako zadania wypełniane na rzecz członków rodziny oraz społeczeństwa. Stwierdza też, iż źródło owych funkcji stanowią potrzeby zaspokajane za pośrednictwem rodziny. Istnienie rodziny wiąże się z wypełnianiem różnych zadań, czyli funkcji. W literaturze przedmiotu znaleźć można różne propozycje funkcji – zadań rodziny. Jedną z podstawowych funkcji rodziny jest dostarczenie nowych członków nie tylko dla ...