Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI
Szkoła: Zespół Szkół w Biedrusku
Nauczyciel prowadzący: mgr Anna Robakiewicz- Chojnowska
Klasa: III gimnazjum
Temat lekcji: Graficzne rozwiązywanie układów równań pierwszego stopnia - ćwiczenia.
Czas zajęć: 45 min.
Hasło programowe: Układy równań.
Cele edukacyjne:
-przyswajanie przez uczniów języka matematyki;
-dostrzeganie oraz formułowanie, rozwiązywanie i dyskutowanie problemów.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- ustala rozwiązanie układu równań i podaje jego interpretacją geometryczną
-odczytuje informacje przedstawione w formie wykresu
-utrwala warunki, przy których układ jest oznaczony, nieoznaczony lub sprzeczny,
-kształci umiejętność rozwiązywania układów równań metodą graficzną,
-łączy wiedzę algebraiczną z geometryczną,
operacyjne cele wychowawcze:
Uczeń przyzwyczaja się do:
• zdrowej rywalizacji i wzajemnej pomocy
• systematyczności ,
• sensownej dyskusji i wykorzystania wynikających z niej wniosków do pracy indywidualnej
• wysiłku i ciężkiej pracy
• hartowania na niepowodzenia w nauce,
• kształcenia umiejętność pracy w zespole
Zadania szkoły:
Rozwijanie umiejętności opisywania w języku matematyki prostych sytuacji.
Treści nauczania z podstawy programowej:
Układ równań liniowych z dwiema niewiadomymi oraz jego interpretacja geometryczna.
Osiągnięcia uczniów:
Uczeń :
• rozwiązuje proste zadania wymagające wykorzystania wskazanej metody rozwiązywania układów równań;
• łączy wiedzę algebraiczną z geometryczną
• Dostrzeganie, wykorzystywanie i interpretowanie zależności funkcyjnych; interpretowanie związków wyrażonych za pomocą wzorów, wykresów.
Metody nauczania:
dyskusja w grupach
zajęć praktycznych
utrwalająca
sprawdzająca
praca zespołowa (grupy 4 –5 osobowe)
praca długoterminowa (zadanie domowe)
Zasady nauczania:
stopniowania trudności
wiązania teorii z praktyką
trwałości wiedzy
świadomego i aktywnego udziału w lekcji
systematyczności
Forma organizacji pracy uczniów:
1. jednolita
2. indywidualna
3. praca w grupach
Środki dydaktyczne:
tablica
kreda
liniał
układ współrzędnych
pisaki ścieralne
kartki do pracy w grupach
zeszyty uczniowskie
wzór pracy domowej w formie krzyżówki
Literatura:
Matematyka wokół nas - program nauczania GIMNAZJUM - Helena Lewicka, Elżbieta Rosłoń, B. Grabowska
Matematyka wokół nas - poradnik dla nauczyciela – B. Grabowska, A. Drążek
Matematyka wokół nas - podręcznik 3 – – B. Grabowska, A. Drążek
Matematyka dla gimnazjalistów – zbiór zadań klasa 3 – K. Kłaczkow, E. Kurczab, E. Świda
Przebieg lekcji:
I. FAZA WPROWADZAJACA
1. Sprawy organizacyjne.
Powitanie, zajęcie przez uczniów miejsc w ławkach, sprawdzenie obecności wpisanie tematu do dziennika, podanie tematu lekcji uczniom i uświadomienie celów lekcji.
2. Sprawdzenie pracy domowej.
Nauczyciel zbiera kartki z zadaniem domowym, oda je sprawdzone w późniejszym terminie, za poprawne rozwiązanie uczeń otrzyma „+”.
3. Przypomnienie podstawowych wiadomości o graficznym rozwiązywaniu układów równań
Przypomnienie zagadnień poznanych na wcześniejszych zajęciach w formie pracy w grupach:
każda grupa otrzymuje rozcięte karteczki , które należy prawidłowo pogrupować; jest to zadanie na czas - pierwsza grupa, która prawidłowo ułoży rozsypankę otrzymuje piątkę, druga „+”; po otrzymaniu odpowiedniej ilości znaków „+” uczniowie otrzymują oceny.
II. FAZA ...