Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
[pic]
„ Nic piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko, co piękne”
Mikołaj Kopernik (1473 – 1543)
PROGRAM
KOŁA ASTRONOMICZNO - INFORMATYCZNEGO
OPRACOWAŁA: Bożena Skoczewska
WSTĘP
Astronomia nosi dumną nazwę "królowej nauk" jest, bowiem ze wszystkich nauk przyrodniczych najstarszą, a ponadto treść astronomii, wyjaśniającej istotę zjawisk odbywających się wśród odległych od nas światów gwiazd i ich zbiorowisk, specjalnie tę naukę wśród innych nauk wyróżnia”.
Jakże prawdziwe jest stwierdzenie, że astronomia króluje ponad wszelkimi naukami. Łączy wszystkie elementy życia ziemskiego i pozaziemskiego. Jest dziedziną zrodzoną z pierwotnych fascynacji człowieka nad tym co piękne
i niewyjaśnione.
Można pokusić się o tezę, iż początki astronomii sięgają czasów prehistorycznych, kiedy to człowiek jaskiniowy przyglądając się niebu zauważył odmienne obiekty niebieskie, zmiany ich wizerunku w ciągu miesięcy. Docenił blask pełni Księżyca umożliwiający nocne polowania oraz ciepło Słońca. Prawdziwym rozkwitem myśli astronomicznej są lata starożytne, gdzie niebo oraz wyobrażenie o nim stało się podstawą myśli filozoficznej
i religijnej. Rozpoczęte przez Egipcjan stałe obserwacje nieba nie ustają po dzień dzisiejszy, zmieniając jedynie tępo oraz sposoby badań.
Odkrycia z dziedziny astronomii i astrofizyki weszły do życia codziennego, stały się nieodłącznym elementem naszego istnienia. Jak wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że gdyby nie rozwój myśli i techniki astronomicznej nie mielibyśmy wielu rzeczy, które wydają się być dzisiaj oczywistymi i niezbędnymi (tworzywa sztuczne, tkaniny syntetyczne, włókna węglowe, telewizja satelitarna, telefonia komórkowa itp.).
Moje obserwacje pokazują, że współczesna młodzież bardzo chętnie
uczy się astronomii, chętnie słucha o tym, co dzieje się na niebie. Szkoda, że współczesna szkoła nie daje możliwości rozwijania tych zainteresowań. Czasem niewielka iskierka wystarczy, aby w młodym człowieku rozpalić nowe hobby, a być może pasję życia.
CELE I ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
• Głównym zadaniem programu jest promocja astronomii jako królowej nauk, innowacyjna integracja określonych treści nauczania fizyki. Rozbudowanie wiadomości zawartych w podstawie programowej, wprowadzenie nowych pojęć i treści o astronomii. Nauka i doskonalenie obserwacji oraz analizy prostych zjawisk astronomicznych mające na celu komplementarne zestawienie wiadomości o Ziemi – miejscu naszego życia.
• Celem koła jest pobudzenie aspiracji poznawczych młodzieży do zgłębiania tajników świata fizyki i astronomii, poszerzanie wiedzy i nabycie nowych umiejętności, popularyzowanie astronomii. Ukazanie, że nauka może być czymś przyjemnym i pożytecznym. Młodzież będzie rozwijać umiejętności eksperymentowania stosując techniki informatyczne, fotograficzne
i multimedialne.
CELE OGÓLNE:
1. Analizowanie budowy planet Układu Słonecznego.
2. Poznawanie śladów życia w Układzie Słonecznym.
3. Zwrócenie uwagi na udział Europy i świata dziedzinie badań z astronomii.
( pierwsze podboje kosmiczne)
4. Zapoznanie z metodami obserwowania, badania i opisywania ...