Dodaj publikację
Autor
Jolanta Trusiewicz
Data publikacji
2010-05-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
149

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przykładowe zabawy teatralne do przeprowadzenia z dziećmi w przedszkolu lub na zajęciach kółka teatralnego.
 Pobierz (doc, 50,5 KB)

Podgląd treści


„ZABAWY TEATRALNE W PRZEDSZKOLU”

1. Wstęp.

Idea teatru w przedszkolu zrodziła się z obserwacji spontanicznych, nazywanych przez Jeana Piageta „animizmem dziecięcym”. Czyż pierwsze odkrycia dzieci nie polegają na tym, że w jednej chwili stają się księżniczką, księciem lub inną - podpowiadaną przez wyobraznię osobą?
Gra to pojęcie odnoszące się zarówno do świata teatru, jak i świata dziecięcego. Wprowadzenie dziecka w świat teatru ma na celu przede wszystkim:
• Przyczynienie się do rozwoju fizycznego i uświadomienie mu własnych możliwości fizycznych i budowy ciała.
• Sprzyjanie rozwojowi intelektualnemu i kulturalnemu.
• Ułatwienie przystosowania społecznego, relacji międzyludzkich a także eliminowanie egocentryzmu.
• Rozwijanie uczuciowości, kształtowanie wrażliwości własnej i innych.
Dzieci – co widać na rysunkach – odbierają świat, w którym wszystko jest wymieszane. Patrzą na niego wyłącznie z własnego punktu widzenia, tak więc dziecko jest egocentryczne. Zabawy teatralne pomogą mu uświadomić sobie samego siebie, odkrywać świat zewnętrzny.
Dziecko nie odróżnia rzeczywistości od fikcji. Realne jest dla niego to, co samo myśli, a nie to, co widzi. Jego sposób percepcji powoduje, że jest niezdolne do odróżniania spraw istotnych od nieistotnych. Dzięki zabawom teatralnym możemy pomóc dziecku uświadomić sobie te różnice.

2. Zabawy na ożywienie ciała.

„Halo, mamusiu!”
Cele: rozluźnienie mięśni, ćwiczenie koncentracji w grupie, ćwiczenie pamięci, nauka łączenia ruchu ze słowem.
Przebieg:
Dzieci spacerują po Sali. Gdy prowadzący krzyknie: „Jeden”- zatrzymują się, podnoszą rękę do uch i mówią do wyimaginowanej słuchawki „Halo mamusiu!”.
„Dwa” to „Dzień dobry pani” z równoczesnym wyciągnięciem ręki jakby do przywitania.
„Trzy” to „Ojojoj” i trzymanie się za głowę.
Gdy odpowiadające komendom czynności zostaną dobrze zapamiętane, prowadzący wydaje je w różnej kolejności.

Ostatni będzie pierwszy”
Cele: uświadomienie niektórych możliwości ciała, przezwyciężanie uczucia zniecierpliwienia.
Przebieg:
Dzieci stoją w jednej linii. Ich zadaniem będzie jak najwolniejsze przejście do wyznaczonego miejsca. Wygrywa ten, kto ostatni dojdzie do mety.
Dzieciom można wyjaśnić, że wolne tempo ruchów można osiągnąć, gdy:
- nogi są szeroko rozstawione,
- robiąc krok, będą jak najwyżej podnosiły kolana,
Trzeba zaznaczyć, ze nikomu nie wolno się zatrzymać. Wyścig zaczyna się na sygnał prowadzącego.

„Hop!”
Cele : rozluźnienie mięsni, rozładowanie napięcia.
Przebieg:
Dzieci biegają po Sali. Na hasło: „Biegiem!” zaczynają bieg w miejscu- bardzo szybko. Na hasło: „Hop!” dzieci skaczą przez „przeszkodę”, krzycząc przy tym „Hop!”.

3. Zabawy na przestrzeń.

„Polowanie na but”
Cele: ćwiczenie w zapamiętywaniu danej przestrzeni za pomocą wzroku, dotyku i słuchu.
Przebieg:
Na środku sali leży but. Wszystkie dzieci zgrupowane są w rogu sali. Każde z nich będzie musiało zamknąć oczy i zdecydowanym krokiem przejść przez salę po ...