Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program pracy
na zajęciach przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2009/2010
w Zespole Szkół im. 7 Pułku Strzelców Konnych Wielkopolskich w Biedrusku
Opracowała: Anna Robakiewicz - Chojnowska
I. Wstęp - charakterystyka programu
Wychodząc naprzeciw potrzebom szkoły, uczniów i rodziców opracowałam i zaczęłam wdrażać program, który przeznaczony jest dla uczniów klas III gimnazjum. W zamierzeniu, zajęcia te, mają stanowić dopełnienie lekcji matematyki i zapoznanie z organizacją egzaminu zewnętrznego. Klasa została podzielona na dwie grupy: pierwsza o poziomie podstawowym, druga o poziomie rozszerzonym. Głównym celem takiego podziału jest wyrównane tempo pracy większości uczniów w grupie i stworzenie przyjaznych warunków pracy o charakterze konsultacji. Dla każdej grupy przeznaczonych jest 18 godzin lekcyjnych realizowanych w kolejności zgodnej z zapotrzebowaniem uczniów. Realizatorem programu jest Anna Robakiewicz – Chojnowska – nauczycielka matematyki.
II. Zadania
• Przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego z części matematyczno – przyrodniczej poprzez kształcenie umiejętności określonych w standardach wymagań, czyli:
-umiejętnego stosowania terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu;
-wyszukiwania i stosowania informacji;
-wskazywania i opisywania faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych;
-stosowania zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.
• Rozwiązywanie zadań oraz omawianie problemów o różnych poziomach trudności, zbliżonych tematyką do zadań pojawiających się na egzaminie.
• Doskonalenie umiejętności rozwiązywania testów wyboru.
• Motywowanie do dalszej pracy i systematycznego udziału w zajęciach.
III. Cele edukacyjne
• Wzbogacanie wiedzy oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
• Utrwalanie wiadomości i uporządkowanie wiedzy z matematyki.
• Rozwijanie pamięci i umiejętności abstrakcyjnego myślenia oraz logicznego rozumowania.
• Kształtowanie wyobraźni przestrzennej.
• Rozwijanie Twórczego i dedukcyjnego myślenia oraz posługiwania się metodą eliminacji.
• Przyzwyczajanie do pracowitości, systematyczności, wytrwałości i dociekliwości.
• Wdrażanie do przestrzegania dyscypliny i samokontroli na zajęciach.
IV. Treści realizacji i przewidywane osiągnięcia uczniów
|LICZ. GODZ.|TREŚCI |UCZEŃ UMIE: |UWAGI |
|1 |~Sposoby rozwiązywania testu. |-wyszukiwać w tekstach źródłowych potrzebne informacje, | |
| | |-rozplanować czas potrzebny do rozwiązania zadań, | |
| | |-rozwiązywać zadania zamknięte posługując się metodą | |
| | |eliminacji, | |
| | |-rozwiązywać zadania otwarte ustalając plan działania, | |
| | |- łączyć wiedzę i umiejętności z różnych przedmiotów | |
| | |nauczania w gimnazjum, | |
| | |-poprawnie zakodować pracę i wypełnić kartę odpowiedzi, | |
|1-3 |1. ~Dziedzina i zbiór wartości i sposoby określania funkcji. |-wykorzystywać posiadaną wiedzę do rozwiązywania | |
| |~Funkcja liniowa, jej wykres i własności. |problemów, | |
| |~Przykłady innych funkcji. |-czytać ze zrozumieniem teksty, np. w podręcznikach, w | |
| | |prasie, itp., | |
|1-3 |2. ~Zastosowanie równań i nierówności do rozwiązywania |-stosować odpowiednie terminy i pojęcia do opisu | |
| |zadań. |zjawisk, właściwości, zachowań obiektów, itp. oraz | |
| |~Przekształcenie wzorów. |dotyczącego racjonalnego użytkowania środowiska, | |
| |~Zastosowanie układów równań liniowych ...