Dodaj publikację
Autor
Paweł Dudek
Data publikacji
2010-05-18
Średnia ocena
5,00
Pobrań
136

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zawiera następujące elementy: cele edukacyjne, cele szczegółowe, osiągnięcia, procedury osiągania celów, metody nauczania, metody pracy z uczniami, treści kształcenia i uwagi o ocenianiu.
 Pobierz (pdf, 78,7 KB)

Podgląd treści

Autorski program nauczania

historii

w III klasie gimnazjum

Opracował Paweł Dudek

Radomsko 2010

Wprowadzenie

Historia jest jednym z najważniejszych przedmiotów szkolnych dlatego przekazywanie
wiedzy uczniom w tym zakresie ma szczególną wagę. Przekazywanie wiedzy historycznej jest
ważnie nie tylko z punktu widzenia szkoły. Historia jest bowiem wiedzą, którą powinien posiąść
każdy dorastający człowiek – obywatel, który rozpoczyna swe dorosłe życie. Młodzi ludzie są nie
tylko podmiotami wydarzeń, które się dzieją wokół nich, ale mogą również pośrednio lub
bezpośrednio wpływać na dzieje swojego najbliższego otoczenia a w perspektywie na dzieje narodu
i świata. Prawidłowe przekazywanie wiedzy o dawnych czasach, ze szczególnym uwzględnieniem
elementów edukacji patriotycznej, ma więc fundamentalne znaczenie w kształtowaniu postawy
uczniów.

W podstawie programowej dla przedmiotu historia, który skupia łącznie wszystkie trzy
klasy gimnazjum, znalazły się treści wprowadzające ucznia w tematykę dawnych dziejów.
Najważniejszym celem edukacji na poziomie gimnazjum jest wprowadzenie uczniów w świat
wiedzy naukowej, zachęcenie ich do samodzielności i pomoc w podjęciu decyzji dotyczących
dalszego kształcenia. Zawartość niniejszego programu nauczania została skonstruowana w oparciu
o rozporządzenie MENiS z dnia 6 listopada 2003 roku w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, załącznik
nr 1 (DzU z 2003 r., nr 210, poz. 2041).

W moim programie nauczania, zawierającym tylko zagadnienia dla trzeciej klasy
gimnazjum, szczególny nacisk kładę na wydarzenia z czasów II wojny światowej. Powodem tego
jest subiektywne zdanie, że okres ten zasługuje na szczególną pamięć, ze względu na ważne
przemiany polityczne, społeczne i gospodarcze, które były efektem II wojny światowej. Ponadto
zauważyłem, nie tylko w swoim najbliższym otoczeniu, że omawiana tematyka wojenna znajduje
liczne grono sympatyków chętnie pogłębiających wiedzę, także pozaszkolną i pozapodręcznikową.

W moim programie nauczania ująłem także zagadnienia regionalizmu. Niektóre jednostki
lekcyjne można urozmaicić wiadomościami na temat wydarzeń, które rozgrywały się w Radomsku i
regionie.

Cele edukacyjne ogólne (dla wszystkich trzech klas gimnazjum)

poszerzenie i całościowe ujęcie wiedzy historycznej zdobytej przez ucznia w poprzednim
etapie edukacyjnym
rozwijanie zainteresowań przeszłością, zachodzącymi w niej procesami i wydarzeniami
dostarczanie narzędzi intelektualnych, które umożliwią dalszą edukację i rozwój osobowości
ucznia
rozbudzanie zainteresowań życiem jednostkowym i społecznym
doskonalenie umiejętności niezbędnych do stosowania w praktyce opanowanej wiedzy
historycznej
ukazywanie relacji między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością
rozwijanie krytycznego myślenia
kształtowanie kompetencji sprzyjających zdobywaniu informacji oraz posługiwaniu się
informacjami
kształtowanie systemu wartości pozwalających na aktywny udział w życiu społecznym i
obywatelskim
wdrażanie do uczestnictwa w kulturze
pogłębianie i umacnianie postawy patriotyzmu
rozbudzanie twórczej refleksji nad tradycją narodową.

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Cele szczegółowe

Wiedza ...