Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Autorski program nauczania
historii
w III klasie gimnazjum
Opracował Paweł Dudek
Radomsko 2010
Wprowadzenie
Historia jest jednym z najważniejszych przedmiotów szkolnych dlatego przekazywanie
wiedzy uczniom w tym zakresie ma szczególną wagę. Przekazywanie wiedzy historycznej jest
ważnie nie tylko z punktu widzenia szkoły. Historia jest bowiem wiedzą, którą powinien posiąść
każdy dorastający człowiek – obywatel, który rozpoczyna swe dorosłe życie. Młodzi ludzie są nie
tylko podmiotami wydarzeń, które się dzieją wokół nich, ale mogą również pośrednio lub
bezpośrednio wpływać na dzieje swojego najbliższego otoczenia a w perspektywie na dzieje narodu
i świata. Prawidłowe przekazywanie wiedzy o dawnych czasach, ze szczególnym uwzględnieniem
elementów edukacji patriotycznej, ma więc fundamentalne znaczenie w kształtowaniu postawy
uczniów.
W podstawie programowej dla przedmiotu historia, który skupia łącznie wszystkie trzy
klasy gimnazjum, znalazły się treści wprowadzające ucznia w tematykę dawnych dziejów.
Najważniejszym celem edukacji na poziomie gimnazjum jest wprowadzenie uczniów w świat
wiedzy naukowej, zachęcenie ich do samodzielności i pomoc w podjęciu decyzji dotyczących
dalszego kształcenia. Zawartość niniejszego programu nauczania została skonstruowana w oparciu
o rozporządzenie MENiS z dnia 6 listopada 2003 roku w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, załącznik
nr 1 (DzU z 2003 r., nr 210, poz. 2041).
W moim programie nauczania, zawierającym tylko zagadnienia dla trzeciej klasy
gimnazjum, szczególny nacisk kładę na wydarzenia z czasów II wojny światowej. Powodem tego
jest subiektywne zdanie, że okres ten zasługuje na szczególną pamięć, ze względu na ważne
przemiany polityczne, społeczne i gospodarcze, które były efektem II wojny światowej. Ponadto
zauważyłem, nie tylko w swoim najbliższym otoczeniu, że omawiana tematyka wojenna znajduje
liczne grono sympatyków chętnie pogłębiających wiedzę, także pozaszkolną i pozapodręcznikową.
W moim programie nauczania ująłem także zagadnienia regionalizmu. Niektóre jednostki
lekcyjne można urozmaicić wiadomościami na temat wydarzeń, które rozgrywały się w Radomsku i
regionie.
Cele edukacyjne ogólne (dla wszystkich trzech klas gimnazjum)
poszerzenie i całościowe ujęcie wiedzy historycznej zdobytej przez ucznia w poprzednim
etapie edukacyjnym
rozwijanie zainteresowań przeszłością, zachodzącymi w niej procesami i wydarzeniami
dostarczanie narzędzi intelektualnych, które umożliwią dalszą edukację i rozwój osobowości
ucznia
rozbudzanie zainteresowań życiem jednostkowym i społecznym
doskonalenie umiejętności niezbędnych do stosowania w praktyce opanowanej wiedzy
historycznej
ukazywanie relacji między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością
rozwijanie krytycznego myślenia
kształtowanie kompetencji sprzyjających zdobywaniu informacji oraz posługiwaniu się
informacjami
kształtowanie systemu wartości pozwalających na aktywny udział w życiu społecznym i
obywatelskim
wdrażanie do uczestnictwa w kulturze
pogłębianie i umacnianie postawy patriotyzmu
rozbudzanie twórczej refleksji nad tradycją narodową.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Cele szczegółowe
Wiedza ...