Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROPOZYCJA WYCIECZKI DO ZAKOPANEGO
W RAMACH ZIELONEJ SZKOŁY
Co roku organizuję wycieczki klasowe, które są doskonałą okazją lepszego poznania zespołu klasowego i pogłębienia wiedzy o kraju. Jest to też ulubiona przez uczniów forma edukacyjna. Wycieczki edukacyjne odgrywają wielką rolę w procesie poznawczym, dydaktycznym i wychowawczym. Taki wspólny kilkudniowy pobyt przynosi długotrwałe efekty nie tylko dla uczniów, ale również dla nauczycieli. We wrześniu 2007 r. również postanowiłam połączyć przyjemne z pożytecznym, tylko w rozszerzonej wersji. Zorganizowałam wycieczkę do Zakopanego w ramach Zielonej szkoły.
Cel podjętych działań:
• opracowanie programu Zielonej szkoły,
• integracja zespołu klasowego,
• realizacja ścieżek przedmiotowych,
• rozwijanie aktywności poznawczej oraz twórczej ekspresji uczniów,
• przezwyciężanie własnych słabości.
Pomysł wyjazdu na Zieloną szkołę przedstawiłam rodzicom na zebraniu, a następnie dzieciom ma godzinie wychowawczej. Rodzicom bardzo spodobała się ta propozycja , dzieci przyjęły ją entuzjastycznie. Z uwagi na trudną sytuację materialną niektórych moich uczniów postanowiłam, że wycieczkę będę organizowała z pominięciem biura podróży. W ten sposób udało mi się znacznie obniżyć koszty wyjazdu. Przygotowania do wyjazdu poprzedziło zredagowanie szczegółowego regulaminu Zielonej szkoły z uwzględnieniem specyfiki pobytu w górach. Rodzice wypełniali deklaracje i oświadczenia, i na kolejnych zebraniach byli informowani o szczegółach planu wycieczki, niezbędnych rzeczach, które uczniowie powinni zabrać. Otrzymali wydruki z tymi informacjami. Wyjazd zgłosiłam do GOPR-u oraz TOPR-u. Trasa wycieczki obejmowała kilka miejscowości, podróżowaliśmy autokarem, co znacznie ułatwiło nam realizację programu.
Wycieczka do Zakopanego odbyła się w dniach 17.09.-21.09.2007 i uczestniczyły w niej dwie klasy- V i VI. Celem wycieczki było zrealizowanie treści oraz ścieżek przedmiotowych uwzględnionych w programie na poszczególne dni.
Treści te uwzględniały historię Krakowa, Podhala, obyczaje, kulturę góralską, zaznajomienie się z bogactwem przyrody i formami ukształtowania Tatr, styl i gwarę zakopiańską. W programie wycieczki uwzględniłam również zapoznanie się z historią kopalni soli w Wieliczce. Uczniowie mieli też okazję do zgłębienia życia i działalności Jana Pawła II (Muzeum w Wadowicach). Przy okazji zwiedzania klasztoru Paulinów w Częstochowie dowiedzieli się jak wyglądała jego obrona w czasie Potopu Szwedzkiego. Zajęcia dydaktyczne podczas wycieczki realizowane były nie tylko w plenerze, wzbogacałam je lekcjami w pensjonacie i przy ognisku. Po powrocie z wycieczek przypomnieliśmy sobie niektóre legendy związane z Tatrami i Zakopanem, zawarte w podręczniku do literatury „Oswajam świat” np. wiersz „Sen o górach”, „Giewont” Adama Asnyka, „Szklane Podhale” Józefa Barana oraz w zbiorze „Legend spod Giewontu”, np. „O zaklętym wojsku w Tatrach” Stanisława Kałamackiego. To okazja do ćwiczeń w pięknym czytaniu ze zrozumieniem, opowiadaniu, prób scenek. Dzieci poznały elementy gwary ...