Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Lekcja biblioteczna
w klasie szóstej
scenariusz
Temat lekcji: Z naszymi lekturami za pan brat.
Cele lekcji: W ramach podsumowania ścieżki czytelniczej:
• Kształcenie umiejętności rozumienia i rozpoznawania tekstów literackich w innych formach przekazów kulturowych (transpozycja sceniczna)
• Kształcenie umiejętności samodzielnego przygotowania i prezentowania treści literackich za pomocą innych tekstów kultury (teatrzyk klasowy)
• Kształcenia umiejętności pracy w zespołach
• Kształcenie umiejętności oceniania własnej pracy.
• Kształcenie umiejętności samodzielnego korzystania ze słowników.
Metody: aktywizująca - sceniczna prezentacja fragmentów lektur,
praca w zespołach,
poszukująca – uczenie się przez działanie, odkrywanie, przypominanie;
przekład intersemiotyczny - rysunek,symbol kojarzący się z treścią utworu
Środki dydaktyczne: scenki oparte na fragmentach lektur
koperty z kartami pracy w zespołach
słownik frazeologiczny
Przebieg lekcji:
1. Czynności wstępne: powitanie, sprawdzenie obecności
2. Nawiązanie do tematu lekcji, pogadanka:
Kończy się rok szkolny, zatem czas na podsumowanie edukacji czytelniczej w waszej klasie. Przeczytaliście w ciągu tego roku mnóstwo lektur szkolnych, może przypomnijmy sobie na początek ich tytuły (dzieci wymieniają: „Szatan z siódmej klasy”, „Ania z Zielonego Wzgórza”, „Sposób na Alcybiadesa”, „Przygody Robinsona Cruzoe” i inne ).
N.: Jak sądzicie – warto było czytać te książki? (swobodne wypowiedzi uczniów) Dlaczego? (swobodne wypowiedzi uczniów)
N.: No to dzisiaj sprawdzimy dokładniej, co zapamiętaliście z książek, które tak pozytywnie oceniacie. Zrobimy to w sposób następujący:
Najpierw obejrzycie trzy scenki z waszych lektur przygotowane przez waszych kolegów. Na ich podstawie musicie zgadnąć, o jakie lektury chodzi. Potem powiem, co będziemy robić dalej.
Czy wszyscy zrozumieli? (wyjaśnienie ewentualnych pytań) Zatem – jesteśmy w klasowym teatrze. Proszę o prezentację scenki I. (każda scenka 4 – 5 min.)
1 Scenka I „Przygody Robinsona Cruzoe”
( wchodzi Robinson )
Robinson: Piętaszku! Piętaszku! Gdzie się podziewa mój wierny towarzysz? Zawsze się denerwuję, gdy nie ma go w pobliżu. Kiedy fale wyrzuciły mnie na bezludną wyspę, zostałem odcięty od całego świata i skazany na samotne życie bez nadziei na powrót do cywilizacji. Na szczęście los zesłał mi Piętaszka – kocham go jak własnego syna.
( wbiega Piętaszek )
Piętaszek: O panie, panie! O nieszczęście! O źle!
Robinson: Co się stało, Piętaszku ?
Piętaszek: Pan patrzeć! O tam! Jeden, dwa, trzy łódź! Jeden, dwa, trzy!
Robinson: Spokojnie, Piętaszku, nie bój się.
Piętaszek: Oni Piętaszek łapać, siekać i jeść.
Robinson: Ja jestem takim samym ich wrogiem, jak ty. Musimy stanąć z nimi do walki. Będziesz walczył ?
Piętaszek: Ja strzelać, ale tu przyjść dużo ludzie.
Robinson: Nie martw się. Nasze strzelby ich wystraszą. Będziesz spełniać wszelkie moje rozkazy ?
Piętaszek: Ja umrzeć, gdy pan kazać umrzeć. [ postacie znikają ]
Robinson: Nie możesz umrzeć, Piętaszku. Musimy ...