Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM EDUKACJI CZYTELNICZEJ
„W KRAINIE
BAŚNI EUROPEJSKICH”.
Opracowała
EWA BASZAK
SPIS TREŚCI
I. Charakterystyka programu
1. Założenia organizacyjne
2.Wyróżniki programu.
II. Uczestnicy i warunki procesu edukacyjnego.
1.Odbiorca programu.
2.Warunki lokalowo-organizacyjne.
III. Cele nauczania.
IV. Treści nauczania.
V. Procedury osiągania celów-metody i techniki pracy z dziećmi.
VI. Zakładane osiągnięcia ucznia.
VII. Metody pomiaru osiągnięć uczniów.
VIII. Bibliografia
I.CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE
Biblioteka szkolna pełni istotna rolę w procesie wychowawczym i edukacyjnym realizowanym przez szkołę. Nauczyciel – bibliotekarz wspiera działania nauczycieli – przedmiotowców poprzez edukację czytelniczą, medialną. Dysponując innymi środkami uzupełnia proces kształcenia młodzieży rozpoczynany na poszczególnych przedmiotach. Tak więc edukacja biblioteczna dopełnia proces kształcenia. Program „W krainie baśni europejskich” stworzyłam w oparciu o powyższe wnioski oraz o ustawę o bibliotekach z 27 czerwca 1997 r., która określa zadania biblioteki szkolnej: „biblioteki szkolne oraz biblioteki innych placówek systemu oświaty służą realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. W tym celu w każdej szkole publicznej jest prowadzona biblioteka szkolna”.
Proponowany przez mnie program został opracowany w oparciu o Podstawę programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej zawarta w Rozporzadzeniu MEN i S z dnia 26 lutego 2002 roku. – Dziennik UstawNr 51, poz. 458 z pózn. zm.
2.WYRÓŻNIKI PROGRAMU
Program łączy w sobie elementy edukacji czytelniczej, europejskiej. Poszerza zagadnienia z przedmiotów takich jak: język polski, historia, wprowadza również wiedzę z geografii. Został on opracowany, by zainteresować dzieci biblioteką, zmobilizować do większego obcowania z książką, pobudzić ich aktywność do zdobywania wiedzy i kształcenia swych umiejętności, poszerzyć wiedzę z zakresu baśni , zwiększyć wrażliwość czytelniczą oraz by kształtować odpowiednie postawy moralne. Jego zadaniem jest również podniesienie jakości czytelnictwa w mojej szkole. Program wykorzystuje głośne czytanie jako istotny czynnik kształtujący postawę czytelniczą. Podstawę programu stanowią baśnie, jednocześnie jest to punkt wyjścia do rozmaitych zajęć muzycznych, ruchowych, działań plastycznych kształtujących wyobraźnię i wrażliwość.
II.UCZESTNICY I WARUNKI PROCESU ORGANIZACYJNEGO
1. ODBIORCA PROGRAMU
Niniejszy program został opracowany z myślą o uczniach klas II-III szkoły podstawowej uczestniczących w lekcjach bibliotecznych. Dlatego też centrum zainteresowania uczyniłam baśń, gdyż ze względu na aspekty wychowawcze i poznawcze jest gatunkiem najbardziej dostępnym dla młodszych uczniów. Materiał jest skonstruowany w taki sposób, że poszczególne zajęcia łączą się ze sobą stanowiąc cykl. Program może być realizowany również na lekcjach w klasach II-III.
2.WARUNKI LOKALOWO-ORGANIZACYJNE
Zajęcia w ramach programu odbywają się w bibliotece. Ważną częścią programu są przygotowane przez nauczyciela ...