Dodaj publikację
Autor
Ewa Baszak
Data publikacji
2010-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
144

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program łączy w sobie elementy edukacji czytelniczej, europejskiej. Poszerza zagadnienia z różnych przedmiotów.Został on opracowany, aby zainteresowac dzieci biblioteką, zmobilizować do większego obcowania z książką, pobudzić ich aktywność do zdobywania wiedzy i kształcenia swych umiejętności.
 Pobierz (doc, 107,0 KB)

Podgląd treści

PROGRAM EDUKACJI CZYTELNICZEJ

„W KRAINIE
BAŚNI EUROPEJSKICH”.

Opracowała
EWA BASZAK

SPIS TREŚCI

I. Charakterystyka programu

1. Założenia organizacyjne
2.Wyróżniki programu.

II. Uczestnicy i warunki procesu edukacyjnego.

1.Odbiorca programu.
2.Warunki lokalowo-organizacyjne.

III. Cele nauczania.

IV. Treści nauczania.

V. Procedury osiągania celów-metody i techniki pracy z dziećmi.

VI. Zakładane osiągnięcia ucznia.

VII. Metody pomiaru osiągnięć uczniów.

VIII. Bibliografia

I.CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE

Biblioteka szkolna pełni istotna rolę w procesie wychowawczym i edukacyjnym realizowanym przez szkołę. Nauczyciel – bibliotekarz wspiera działania nauczycieli – przedmiotowców poprzez edukację czytelniczą, medialną. Dysponując innymi środkami uzupełnia proces kształcenia młodzieży rozpoczynany na poszczególnych przedmiotach. Tak więc edukacja biblioteczna dopełnia proces kształcenia. Program „W krainie baśni europejskich” stworzyłam w oparciu o powyższe wnioski oraz o ustawę o bibliotekach z 27 czerwca 1997 r., która określa zadania biblioteki szkolnej: „biblioteki szkolne oraz biblioteki innych placówek systemu oświaty służą realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. W tym celu w każdej szkole publicznej jest prowadzona biblioteka szkolna”.
Proponowany przez mnie program został opracowany w oparciu o Podstawę programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej zawarta w Rozporzadzeniu MEN i S z dnia 26 lutego 2002 roku. – Dziennik UstawNr 51, poz. 458 z pózn. zm.

2.WYRÓŻNIKI PROGRAMU
Program łączy w sobie elementy edukacji czytelniczej, europejskiej. Poszerza zagadnienia z przedmiotów takich jak: język polski, historia, wprowadza również wiedzę z geografii. Został on opracowany, by zainteresować dzieci biblioteką, zmobilizować do większego obcowania z książką, pobudzić ich aktywność do zdobywania wiedzy i kształcenia swych umiejętności, poszerzyć wiedzę z zakresu baśni , zwiększyć wrażliwość czytelniczą oraz by kształtować odpowiednie postawy moralne. Jego zadaniem jest również podniesienie jakości czytelnictwa w mojej szkole. Program wykorzystuje głośne czytanie jako istotny czynnik kształtujący postawę czytelniczą. Podstawę programu stanowią baśnie, jednocześnie jest to punkt wyjścia do rozmaitych zajęć muzycznych, ruchowych, działań plastycznych kształtujących wyobraźnię i wrażliwość.

II.UCZESTNICY I WARUNKI PROCESU ORGANIZACYJNEGO

1. ODBIORCA PROGRAMU
Niniejszy program został opracowany z myślą o uczniach klas II-III szkoły podstawowej uczestniczących w lekcjach bibliotecznych. Dlatego też centrum zainteresowania uczyniłam baśń, gdyż ze względu na aspekty wychowawcze i poznawcze jest gatunkiem najbardziej dostępnym dla młodszych uczniów. Materiał jest skonstruowany w taki sposób, że poszczególne zajęcia łączą się ze sobą stanowiąc cykl. Program może być realizowany również na lekcjach w klasach II-III.

2.WARUNKI LOKALOWO-ORGANIZACYJNE

Zajęcia w ramach programu odbywają się w bibliotece. Ważną częścią programu są przygotowane przez nauczyciela ...