Dodaj publikację
Autor
Anna Wręczycka
Data publikacji
2010-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
262

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program przeznaczony jest dla pierwszego etapu edukacji szkoły podstawowej. Proponowane zajęcia kształtują postawy i umiejętności dzieci. Wspomagają też ich samodzielność, rozbudzają ciekawość poznawczą oraz motywację do dalszej nauki.
 Pobierz (doc, 38,5 KB)

Podgląd treści

Anna Wręczycka

Szkoła Podstawowa nr 43
w Zabrzu

Program koła przyrodniczego

„Ekoludek”

dla uczniów klas I-III

1. Wstęp

Edukacja ekologiczna, ochrona środowiska to pojęcia, które nabierają coraz większego znaczenia w czasach, kiedy zasoby przyrody stopniowo się wyczerpują i jednocześnie rosną zagrożenia dla naszej planety. Człowiek powinien zdawać sobie sprawę, że nie ma prawa do niszczenia przyrody – jest przecież jej częścią. Świadomość ekologiczną młodego pokolenia warto kształtować jak najwcześniej.
Inspiracją do napisania tego programu była chęć stworzenia uczniom zainteresowanym problematyką przyrodniczą możliwości pogłębiania swojej wiedzy w oparciu o wiadomości teoretyczne oraz działania praktyczne.
Program przeznaczony jest dla pierwszego etapu edukacji szkoły podstawowej.
Proponowane zajęcia kształtują postawy i umiejętności dzieci. Wspomagają też ich samodzielność, rozbudzają ciekawość poznawczą oraz motywację do dalszej nauki.

2. Cele ogólne programu:

▪ Rozwijanie umiejętności obserwowania przyrody
▪ Wyrabianie umiejętności opiekowania się roślinami i zwierzętami w swoim otoczeniu
▪ Rozwijanie zainteresowania światem , jego różnorodnością i pięknem
▪ Poznawanie zależności pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym
▪ Ukazywanie problemów pojawiających się w relacjach człowiek – środowisko oraz sposobów ich rozwiązywania
▪ Dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych w przyrodzie
▪ Rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji na dany temat z różnych źródeł
▪ Kształtowanie szacunku do przyrody
▪ Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska
▪ Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za otaczającą przyrodę

3. Sposób realizacji:

Program koła przyrodniczego realizowany będzie z dziećmi klas młodszych (1 godz. w tygodniu). Zajęcia odbywać się będą w budynku szkolnym, ogrodzie szkolnym lub w terenie.

4. Tematyka zajęć:

|Tematyka |Przewidywane osiągnięcia ucznia |Sposoby realizacji |
|Obserwacje przyrodnicze: |Uczeń: |Obserwacje prowadzone są w najbliższym |
|obserwacja środowiska w różnych porach roku|dostrzega zmiany w przyrodzie w różnych |otoczeniu ucznia. Dzieci dzielą się swoimi |
|życie w ogrodzie, w lesie, w wodzie |porach roku |spostrzeżeniami, robią notatki, zdjęcia, |
|zanieczyszczenia wokół nas |rozpoznaje podstawowe rośliny i zwierzęta |wykonują zielnik. |
| |różnych środowisk | |
| |zna przyczyny zanieczyszczenia | |
| |posługuje się przyrządami do obserwacji | |
|Wycieczki i zajęcia w ogródku szkolnym: |Uczeń: |Zajęcia odbywają się najczęściej poza |
|Od nasiona do owocu – zajęcia w ogródku |obserwuje i wyciąga wnioski podczas |budynkiem szkolnym. Dzieci poznają przyrodę|
|szkolnym |wycieczki |w sposób praktyczny, wszystkimi zmysłami. |
|Ekologiczne warzywa – rozmowa z ogrodnikiem|uważnie słucha i przestrzega kultury |Uczą się też współpracy w grupie. |
|Dlaczego nie wolno wypalać traw? |rozmowy | |
|Potrafimy opiekować się roślinami – prace |formułuje pytania | |
|pielęgnacyjne w ogrodzie |wykonuje podstawowe czynności pielęgnacyjne| |
| |w ogródku, posługując się odpowiednimi | |
| |narzędziami | |
|Odpady i zanieczyszczenia w naszym |Uczeń: |Uczniowie korzystają z własnych doświadczeń|
|środowisku: |wymienia źródła zanieczyszczeń wody, |i obserwacji. Przeprowadzają też badania |
|Woda i powietrze- jak o nie dbać? |powietrza i ...