Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
NASZA ZIEMIA – chroomy ją - konspekt zbiórki(lekcji) EKO
1. Cele:
Zrozumienie zależności między działaniami człowieka, a stanem środowiska
naturalnego
Poznanie wpływu odpadów na zdrowie ludzi i zwierząt
Kształtowanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne w skali lokalnej
i globalnej
Współdziałanie w zespole
Zrozumienie i wdrażanie do segregowania śmieci w domu i w szkole,
Zmiana przyzwyczajeo w życiu rodzinnym
2. Materiały:
Kartki z napisami (ziemia, wiatr, tajfun, huragan, słooce, wulkan, pożar, powódź,)
Bristol – 2 sztuki
Flamastry, ołówki, kredki,
Kartki: z różnymi wzorami pojemników, z wzorami ławek, koszy na (śmieci, papier,
szkło, itp.), rozsypanka wyrazowa >świat sam sobie nie da rady więc segregujemy
odpady<
Klej, nożyczki, białe i kolorowe karteczki
3. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki/lekcji
4. Gawęda:
( przesłanie) –Jestem małym skrzatem i mieszkam w swoim domku głęboko w ziemi.
Przysłała mnie moja i Wasza Matka Ziemia z przesłaniem: - jest jej bardzo ciężko dźwigad
to co ludzie wyrzucają do ziemi, jest chora od chemikaliów i innych odpadów: elektrycznych
i elektronicznych. Rośliny nie mogą rosnąc, zwierzęta giną, drzewa chorują, ptaki nie mają
(czasami ) sił na odlot do ciepłych krajów i giną z wycieoczenia. Czy my możemy coś zmienid?
Wypowiedzi zuchów /uczniów ….
5. Działania zuchów:
Natura, ekologia, recykling – znaczenie i rozumowanie
Natura ekologia recykling
Wypowiedzi zuchów co każdy wyraz oznacza. Wyszukiwanie obrazków
i dopasowywanie ich do podpisów.
6. Pląs/zabawa – „Słonko świeci”.
Na >słonko świeci< zuchy poruszają się w dowolny sposób po harcówce (sali)
na hasło: powódź – wchodzą na ławeczki,
na hasło: burza – kładą się na podłodze,
na hasło: lawina – stają plecami wyprostowani przy ścianie,
na hasło: huragan – siadają w siadzie skrzyżnym z rękami w świecznik.
7. Scenki teatralne:
ziemia, wiatr, tajfun, huragan, słooce, wulkan, powódź, pożar.
Drużynowa z przybocznymi pokazują na zmianę kartki z napisami, a zuchy (uczniowie)
przedstawiają scenki wg własnego pomysłu
8. Ekologia – słoneczko z kartek zuchów/uczniów
Każdy z zuchów bierze jedną kartkę i w dowolny sposób przedstawia – jak rozumie –
słowo ekologia (słowo napisane lub narysowane)
9. Piosenka - „Nasza ziemia”
10. Gra planszowa / plakat – tworzenie / praca zuchów (uczniów)
Zuchy podzielone na dwie grupy: jedna wykonuje grę, a druga plakat.
Z przygotowanych materiałów przygotowanie (przez zuchy) gry planszowej
oraz plakatu. Opracowanie reguł gry.
11. Działanie miedzy zbiórkowe – rozdanie książeczek (kolorowanek) o zasadach
prawidłowego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym
(ZSEE)
12. Podsumowanie zbiórki.
13. Krąg Rady.
14. Obrzędowe zakooczenie zbiórki/lekcji
Zbiórka przeprowadzona - 9 grudnia 2009r.
Opracowała – mgr Barbara Nagraba