Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KOŁA PLASTYCZNEGO
OPRACOWANIE: Anna Rymarkiewicz
REALIZACJA: wrzesień 20.. – czerwiec 20..
OBSZAR WDROŻENIA: I etap edukacyjny – klasy I - III
TERMIN REALIZACJI: 1 godzina tygodniowo
WSTĘP
Twórczość plastyczna jest niezmiernie bogatym źródłem satysfakcji. Jest początkiem poszukiwania własnego stylu. Uczy wytrwałości, odpowiedzialności, współpracy w zespole.
Poniższy program koła plastycznego daje dziecku możliwość swobodnego działania, gdyż aktywność plastyczna jest wynikiem jego ekspresji twórczej.
Będzie on realizowany wśród uczniów nauczania zintegrowanego w klasach I - III podczas zajęć pozalekcyjnych. W pierwszym roku obejmie uczniów klasy I. Do wykonania zadań dobrano metody aktywizujące uczniów, jak i różnorodne techniki plastyczne. Program ten poszerza treści programu nauczania zintegrowanego i wspomaga osiągnięcie celów określonych w „Podstawie programowej”.
CELE EDUKACYJNE
Celem edukacji szkolnej jest wszechstronny rozwój ucznia. Mając to na uwadze, niniejszy program zakłada:
• w zakresie nauczania:
- poznanie i prawidłowe stosowanie podstawowych pojęć plastycznych,
- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego,
- poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
- poznawanie dziedzictwa kultury narodowej,
- wprowadzenie do aktywnego uczestnictwa w kulturze.
• w zakresie nabywania umiejętności:
- nauka planowania i organizowania własnej pracy,
- umiejętność samooceny,
- umiejętność efektywnego współdziałania w zespole,
- rozwijanie osobistych zainteresowań i zamiłowań.
• w zakresie wychowania:
- tworzenie w szkole środowiska sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi,
- uświadomienie praktycznej użyteczności plastyki,
- uczenie szacunku dla wspólnego dobra,
- przygotowanie do życia w różnych rolach.
CELE SZCZEGÓŁOWE
1. Rozwijanie zdolności, wrażliwości, wyobraźni i twórczego myślenia dziecka.
2. Pobudzanie kreatywności uczniów, odkrywanie przyjemności tworzenia i cieszenia się uzyskanym efektem.
3. Promowanie ucznia uzdolnionego plastycznie przez formę działań motywujących do twórczości.
METODY I FORMY PRACY
Metody, techniki oraz formy aktywności indywidualnej czy zbiorowej, stosowane przy realizacji programu, mają w jak największym stopniu zaspokoić potrzeby dzieci, rozwijać indywidualne zdolności i zainteresowania. Toteż pomocne w realizacji programu są metody wspierania aktywności twórczej i edukacyjnej uczniów.
TECHNIKI
Przykładowe techniki plastyczne stosowane w pracy z dziećmi:
techniki rysunkowe:
✓ rysowanie ołówkiem, kredką, patykiem, świecą
techniki malarskie:
✓ malowanie farbami kryjącymi
✓ malowanie akwarelą
✓ malowanie pastelą
techniki graficzne:
✓ drukowanie stemplem
✓ frotaż
✓ gipsoryt
✓ monotypia
techniki rzeźbiarskie:
✓ lepienie z plasteliny, gliny, masy solnej,
✓ formowanie folii aluminiowej, papieru i masy papierowej
✓ konstruowanie przestrzenne
techniki mieszane:
✓ kolaż
TREŚCI KSZTAŁCENIA
• Obserwowanie, interpretowanie i przedstawianie w szkicach rysunkowych malarskich i rzeźbiarskich krajobrazów i zjawisk zachodzących w przyrodzie.
• Szkicowanie, malowanie, modelowanie przedmiotów codziennego użytku.
• Przedstawianie na płaszczyźnie i w bryle treści związanych ze świętami i obrzędami ludowymi.
• Projektowanie zaproszeń, kart świątecznych, okładek albumów, zakładek.
• Komponowanie, projektowanie i wykonywanie przestrzennych elementów dekoracyjnych.
• Ilustrowanie na płaszczyźnie scen inspirowanych muzyką, tańcem, śpiewem.
• Interpretowanie tematyki filmowej i teatralnej.
• Wyrażanie w rysunku, malarstwie i rzeźbie ...