Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Mazur, Dorota Nowodworska
Data publikacji
2010-06-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
215

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program przeznaczony do realizacji w ramach zajęć pozalekcyjnych. Celem realizacji  tego programu jest wyzwalanie pozytywnych emocji poprzez realizację działań artystycznych, umożliwiających optymalny rozwój dziecka. Opracowanie: Agnieszka Mazur, Dorota Nowodworska.
 Pobierz (doc, 89,5 KB)

Podgląd treści


PROGRAM ZAJĘĆ PROFILAKTYCZNYCH
Z ELEMENTAMI ARTETERAPII
przeznaczony do realizacji w Szkole Podstawowej nr 53
w Katowicach podczas zajęć pozalekcyjnych

Autor: Agnieszka Mazur

Dorota Nowodworska

Czym jest arteterapia?

Słowo arteterapia złożone jest z dwóch członów: słowa arte i słowa terapia. Arte,
z łac. ars, artis, oznacza sztukę, rzemiosło, rękodzieło, sztuki piękne i umiejętności
a także dzieło sztuki. Pojęcie „arteterapia” oznacza, więc terapię poprzez sztukę, inaczej jest to połączenie dwóch dyscyplin - sztuki i terapii.
Sztuka pomaga kształtować osobowość dziecka - z jednej strony stwarza możliwość ujawnienia stłumionych uczuć, zaś z drugiej strony przejmuje nad nimi kontrolę
i uwalnia od napięć. Wpływa również na samoocenę i poczucie własnej wartości. Jest sposobem porozumienia z sobą i innymi. Podstawowym celem arteterapii jest ujawnienie zahamowań blokujących poznanie, uczenie się, rozwój zdolności, kształtowanie osobowości. Jej założeniem jest odkrycie nowych możliwości
i osiągnięcie zmian w zachowaniu.
Terapię przez twórczość, bądź terapię twórczością, czyli arteterapię należy zaliczyć do terapii kreatywnej lub terapii niesłownej.
Wszelkie metody terapeutyczne, wykorzystujące szeroko rozumianą sztukę ogólnie nazywa się arteterapią. W znaczeniu, które funkcjonuje w Polsce, arteterapia obejmuje muzykoterapię, choreoterapię, czyli terapię tańcem, biblioterapię, czyli terapię z wykorzystaniem dzieł literackich, plastykoterapię oraz działania za pośrednictwem teatru i filmu.
Wąskie znaczenie terminu „arteterapia” oznacza terapię stosującą sztuki plastyczne
i nosi nazwę „plastykoterapii” lub „terapii malarskiej”.
Arteterapia to stworzenie odpowiednich warunków do podjęcia różnorodnych form aktywności przez ucznia, pozwalających na kształtowanie i doskonalenie pewnych umiejętności, kompensowanie braków, niwelowanie negatywnych nawyków itp.
- czyli na rozwój tegoż ucznia zgodnie z jego możliwościami.
Arteterapia wpływa na rozwój zdolności, które mają urzeczywistnić pragnienia
i zamierzenia dziecka. Wyzwalana aktywność twórcza, zaspokaja potrzebę samorealizacji w nowy nieznany dotąd sposób oraz kompensuje niepowodzenia doznawane w innych dziedzinach. Dziecko stopniowo nabiera chęci by stawiać sobie nowe zadania i cele, stara się je realizować na miarę swoich możliwości.
Metoda ta przeznaczona jest dla każdego, niezależnie od wieku, poziomu wykształcenia, zdolności czy stanu zdrowia.

Cel główny.
Wyzwalanie pozytywnych emocji, umożliwiających optymalny rozwój dziecka.

Cele szczegółowe.
Dziecko:
1. rozwija zainteresowania i uzdolnienia,
2. doskonali sprawność manualną,
3. rozbudza wyobraźnię i inwencję twórczą,
4. doświadcza sukcesu,
5. rozładowywuje negatywne napięcia i emocje poprzez aktywność artystyczną.

Przewidywane efekty.
Dziecko:
1. poznało różnorodne formy wypowiadanie się poprzez warsztat plastyczny,
2. udoskonaliło sprawność manualną,
3. potrafi twórczo organizować sobie wolny czas,
4. pracuje z większą pewnością siebie,
5. nawiązuje prawidłowe kontakty w grupie w trakcie zajęć.

Czas realizacji programu: jeden rok szkolny.

Organizacja zajęć.
Zajęcia będą odbywały się w ramach zajęć pozalekcyjnych - jeden ...