Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Kmieciak
Data publikacji
2010-06-15
Średnia ocena
5,00
Pobrań
65

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

TEMAT: „Przechodniu powiedz Sparcie…” – omawiamy walkę Greków o niepodległość.   Cele ogólne:   - zapoznanie z przebiegiem wojen pomiędzy Grekami i Persami,   - ocena patriotycznej postawy Greków.
 Pobierz (doc, 70,0 KB)

Podgląd treści

MAŁGORZATA KMIECIAK
Lekcja historii kl. Id

TEMAT: „Przechodniu powiedz Sparcie…” – omawiamy walkę Greków o niepodległość.

Cele ogólne:

- zapoznanie z przebiegiem wojen pomiędzy Grekami i Persami,

- ocena patriotycznej postawy Greków.

Cele operacyjne:
Po zakończonych zajęciach uczeń:

- wymienia przyczyny i skutki konfliktu grecko-perskiego,
- pamięta miejsca bitew stoczonych między Grekami a Persami w V w. p. n.e. i wskazuje je na mapie
- pamięta daty: 490 r. p.n. e, 480 r. p.n.e
- wyjaśnia pojęcia: bieg maratoński, falanga, hoplita, Maraton, Termopile
- potrafi przedstawić postacie – Leonidasa, Miltiadesa, Kserksesa,
- dostrzega różnice w uzbrojeniu żołnierzy greckich i perskich,
- ocenia, czym jest odpowiedzialność za ojczyznę,
Dodatkowo uczeń
potrafi:
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi na lekcji,

- korzystać z różnych źródeł wiedzy,

-doskonali umiejętność pracy w grupie w oparciu o tekst, ilustracje i mapę
Metody pracy:

• pogadanka z elementami wykładu, metoda za i przeciw,

• praca z mapą, podręcznikiem, ilustracjami, tekstem źródłowym i tekstem literackim.

Środki dydaktyczne:

• Podręcznik do gimnazjum Świat starożytny klasa I, PWN

• mapa Persji

• ilustracje przedstawiające uzbrojenie hoplity, żołnierza perskiego i falangę, oraz statek grecki

• tekst źródłowy Herodota „Dzieje”na temat bitwy pod Maratonem

tekst źródłowy Plutarcha „Tradycje biegu maratońskiego”

• plan bitwy pod Maratonem, Termopilami, Salaminą

Czas trwania:
2 godz. lekcyjne

PRZEBIEG LEKCJI:

1. Faza przygotowawcza
- sprawy bieżące
- nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup dostosowując indywidualne możliwości uczniów do przyszłej pracy
Nauczyciel przedstawia temat ,
Uczniowie wraz z nauczycielem w formie pogadanki przypominają elementy poprzednich zajęć
Zasady wychowania w starożytnej Sparcie

2. Faza realizacyjna

|Treści merytoryczne |Czynności |
| Około V wieku p.n.e. na Bliskim Wschodzie powstało potężne |Nauczyciel zadaje pytanie |
|państwo, nazywane od ich twórców, Persów - Persją. Persowie był to|- przy jakiej lekcji spotkaliśmy się już z osobą króla |
|lud zamieszkały krainy Iraku nad Zatoką Perską. Twórcą potęgi |Dariusza? |
|owego państwa był Dariusz Wielki - doskonały wódz, mający duży |- kim on był? |
|autorytet wśród ludu. Wkrótce tereny państwa powiększyły się o |- jak traktowali Persowie ludy podbite? |
|Mezopotamię, Fenicję, sąsiadujące z nią krainy położone nad Morzem| |
|Śródziemnym oraz o Egipt. Z czasem podporządkowali sobie również | |
|greckie polis położone na wschodnich wybrzeżach Azji Mniejszej. | |
|Tak więc Persowie stworzyli swoje państwo od Indii na wschodzie, | |
|po Azję Mniejszą na zachodzie. | |
|Gdy Persowie zaczęli podbój Morza Egejskiego, wśród Greków |Nauczyciel w rozmowie pouczającej opowiada o początkach |
|zapanowała panika. Nikt nie chciał ustąpić swojego polis Persom, |konfliktu pomiędzy Persami i Grekami |
|ale także zdawano sobie sprawę z potęgi i niemożności pokonania | |
|wojsk perskich. Najpierw przeciwstawili się Persom Grecy z Azji | |
|Mniejszej, którzy ...