Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
MAŁGORZATA KMIECIAK
Lekcja historii kl. I c
TEMAT: Poznanie początków państwa polskiego, czyli zagadka za zagadką.
Cele ogólne:
- zapoznanie uczniów z czasami panowania Mieszka I oraz wcześniejszą organizacją plemienną obecna na terenie dzisiejszej Polski.
- ocena faktu przyjęcia chrześcijaństwa dla Polski.
Cele operacyjne:
Po zakończonych zajęciach uczeń:
- pamięta pojęcia: plemię, państwo, drzewo genealogiczne, bitwa pod Cedynią
daty: 966 i 972
postać: Mieszka I, Dobrawy, Thietmara,
- potrafi pokazać na mapie najważniejsze plemiona słowiańskie z terenu Polski
- tworzy początkową tablicę genealogiczną Piastów,
- zaznacza na taśmie chronologicznej wydarzenia związane z panowaniem Mieszka I
- ocenia znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę
Dodatkowo uczeń
potrafi:
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi na lekcji,
- korzystać z różnych źródeł wiedzy,
-doskonali umiejętność pracy w grupie w oparciu o tekst i mapę
Metody pracy:
• pogadanka z elementami wykładu, pokaz, linia czasu, tech.manualno-plastyczne
• praca z mapą, tekstem źródłowym i tekstem literackim.
Środki dydaktyczne:
• mapki konturowe, kolorowe paski papieru z nazwami plemion słowiańskich, karton z drzewkiem genealogicznym, puzzle z imionami legendarnych przodków Mieszka, kolorowe kartoniki markery, pocięty na części tekst źródłowy
Czas trwania:
1 godz. lekcyjne
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Faza przygotowawcza
- sprawy bieżące
- nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup dostosowując indywidualne możliwości uczniów do przyszłej pracy
Uczniowie wraz z nauczycielem w formie pogadanki przypominają jakie państwa już zostały poznane na lekcjach historii a zostały utworzone we wczesnym średniowieczu.
Nauczyciel przedstawia temat i informuje, że na dzisiejszej lekcji czasomierz zatrzymał się na IX i X w. Udajemy się w gościnę do przodków pierwszego poświadczonego władcy Polski Mieszka I
2. Faza realizacyjna
|Treści merytoryczne |Czynności |
| Plemię – kilka rodów wywodzących się od jednego przodka, zamieszkujących pewien obszar i |-Nauczyciel wprowadza pojęcie plemienia jako pierwszych|
|mający swoją organizację wewnętrzną. |organizacji państwowych. |
|[pic] |-Nauczyciel rozdaje mapki konturowe każdej grupie. |
| |Prosi o otworzenie atlasów na stronie 24. |
| |-Uczniowie mają przypasować kolorowe paseczki które |
| |otrzymali od nauczyciela z nazwami plemion do miejsca w|
| |którym dane plemiona zamieszkiwały. |
| |-Dla sprawdzenia poprawności N prosi jednego z uczniów|
| |o podejście do mapy ściennej i wskazanie |
| |najważniejszych plemion. Pozostali uczniowie w swoich |
| |grupach sprawdzają poprawność wykonania zadania. |
| |Nauczyciel pyta uczniów, czy słyszeli legendę o Lechu, |
|Legenda o Lechu, Czechu i Rusie. |Czechu i Rusie. |
| |-Uczniowie krótko ją przypominają, jeżeli nie znają |
| |opowiada ją nauczyciel. |
| | |
| | |
|Państwo Polan i Wiślan – istniały w IX w. |Nauczyciel prowadzi mini – wykład opowiadając o |
|Państwo Wiślan w latach 80 –tych IX w. dostało się pod panowanie władców wielkomorawskich, a|pierwszych dziejach historycznych państwa Polan i |
|po rozbiciu tegoż pod rządy ...