Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
nauczyciel prowadzący: Anna Wróblewska
nauczyciel wspomagający: Ewa Jasińska
KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 79 w GDAŃSKU
KLASA: Va - integracyjna
TEMAT: Siatki graniastosłupów prostych
l) CEL OGÓLNY
Uczeń :
- zna pojęcie siatki graniastosłupa (rozpoznaje i rysuje)
II) CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczeń:
- rozumie pojęcie siatki wielościanu
- nazywa graniastosłupy na podstawie siatek
- dokonuje pomiarów poszczególnych wymiarów na podstawie siatki
- rysuje siatki poszczególnych graniastosłupów prostych
- rozpoznaje czy z danej siatki jest możliwe złożenie graniastosłupa
III) ORGANIZACJA LEKCJI
a) METODY
- prezentacja
- dyskusja
- ćwiczenia
- rozmowa dydaktyczna odwołująca się do wcześniejszych doświadczeń uczniów
b) FORMY
1. praca indywidualna
2. praca w grupach
c) TYP LEKCJI
- zapoznająca uczniów z nowym materiałem
IV) ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
3. przyrządy do mierzenia i rysowania siatek (linijka)
4. materiały dla ucznia (karty z przykładami siatek – do rozpoznawania)
5. siatki graniastosłupów, modele graniastosłupów, modele wielokątów – prezentacja
V) TOK LEKCJI
|nauczyciel |uczeń |
|Sprawdzenie pracy domowej | |
|Przypomnienie wiadomości o graniastosłupach prostych | |
|pojęcie graniastosłupa prostego |krawędzie boczne są prostopadłe do podstaw (więc ściany są prostokątami, ściany|
| |są prostopadłe do podstaw, podstawy są figurami przystającymi) |
| |graniastosłup trójkątny ma w podstawie trójkąt, czworokątny – czworokąt, |
|podział graniastosłupów (nazwy) |pięciokątny – pięciokąt itd. |
| |graniastosłup prawidłowy to taki, którego podstawą jest wielokąt foremny (taki |
| |którego boki są równej długości a kąty tej samej miary) |
| |w = 2(n, k =3 (n, ś = n+2 |
| | |
| | |
| | |
|ilość wierzchołków, krawędzi, ścian | |
|Podanie tematu lekcji: |„Siatki graniastosłupów prostych" |
|Wprowadzenie pojęcia siatki wielościanu - prezentacja siatek graniastosłupów |Tworzenie siatek poprzez rozcinanie graniastosłupów wzdłuż krawędzi. |
|prostych |Dyskusja nad ilością siatek danego graniastosłupa |
| | |
|Zadanie 1 |Karta pracy – nazywanie graniastosłupów na podstawie ich siatek |
|Nazwij graniastosłupy o podanych siatkach | |
|Zadanie 2 | Np.: [pic] |
|Narysuj siatkę graniastosłupa o podstawie trójkąta równobocznego | |
|Zadanie 3 |Karta pracy – przykłady siatek i figur nie będących siatkami |
|Zaznacz siatki z których możliwe jest ‘złożenie’ graniastosłupa prostego | |
|Zadanie 4 |Karta pracy – przykłady siatek graniastosłupów prostych |
|Który z rysunków może przedstawiać siatkę graniastosłupa prawidłowego | |
|czworokątnego? | |
|Który z rysunków może przedstawiać siatkę graniastosłupa prawidłowego trójkątnego?| |
|Zadanie 5 |Wycinanie i sklejanie graniastosłupa z siatki umieszczonej w ćwiczeniach |
|Ćwiczenia w sklejaniu graniastosłupa o podstawie trapezu. | |
|Zadania z podręcznika - opcjonalnie | |
|Podsumowanie lekcji: | |
|Do czego służą siatki? | |
|Jak uzyskać siatkę mając model graniastosłupa? | |
|Jakie wielokąty (i ile) może wystąpić w siatce graniastosłupa prostego | |
|Podanie pracy domowej |Ćwiczenia |
|Nazwij graniastosłupy, których siatki narysowano poniżej: |Postaw znak ( przy poprawnych siatkach graniastosłupów: |
| | |
|[pic] [pic] |[pic] [pic] [pic] |
|........................................................ | |
|........................................................ | |
| |[pic] [pic] [pic] |
| | |
|[pic] [pic] | |
|........................................................ |[pic] [pic] [pic] |
|........................................................ | |
| | |
| |[pic] [pic] [pic] |
|[pic] [pic] | |
|........................................................ |więcej na www.edu-net.pl ( matematyka ( symulacja (ostatnia, na ...