Dodaj publikację
Autor
Monika Hobot
Data publikacji
2010-07-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
696

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć kółka teatralnego przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum, którzy interesują się szeroko pojętą sztuką, a w szczególności teatrem. Treści kształcenia przewidują wiele ćwiczeń zarówno z zakresu dykcji, wzorcowej recytacji, prawidłowej emisji głosu, a skończywszy na przygotowaniach do wystąpień publicznych. Rozkład zajęć przewiduje także zaznajomienie wszystkich chętnych ze światem kultury, program uwzględnia wyjścia do kin i teatrów.
 Pobierz (docx, 23,4 KB)

Podgląd treści

Program zajęć kółka teatralnego

dla Zespołu Szkół w Zrębicach.

Autorka programu:

Monika Hobot.

Spis treści:

Wprowadzenie.

Cele programu.

Oczekiwane umiejętności uczniów.

Procedury osiągania celów.

Szczegółowe treści kształcenia.

Ewaluacja programu.

Wprowadzenie

Program przeznaczony jest dla uczniów klas 1-3 gimnazjum zainteresowanych tematyką prezentowania swoich umiejętności na scenie : recytatorskich bądź aktorskich.

Treści programu są zgodne z założeniami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, jak i z potrzebami zreformowanego gimnazjum. Oprócz treści podstawowych zawiera także treści uzupełniające , co umożliwia zaspokajanie potrzeb uczniów szczególnie zdolnych w tym zakresie.

Struktura programu jest zgodna z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego , programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia.

Realizacja programu przewidziana jest w wymiarze jednej godziny tygodniowo w ramach zajęć pozalekcyjnych , a także w wymiarze kilku godzin w ramach wycieczki do teatru , kina , opery.

Głównym założeniem opracowanego programu jest kształcenie wyobraźni oraz wyzwalania w uczniach twórczej aktywności . Teatr bowiem uczy myślenia i sprawia , ze stajemy się bardziej otwarci na świat i ludzi .Zanim jednak młody aktor wyjdzie na scenę , musi uczyć się dykcji oraz powinien być świadom tego , że za pomocą słów może wyrazić każdy stan emocjonalny, opisać krajobraz, opowiedzieć sytuację. Warunkiem jednak sprawnej komunikacji językowej jest przestrzeganie zasad dobrej wymowy. Podczas wykonywania określonych zadań aktorskich uczeń współdziała w grupie, dorasta do pełnienia określonych ról społecznych. Poza tym zajęcia teatralne mają niewątpliwy wpływ na kształtowanie intelektu młodego człowieka i wzbogacają jego osobowość o nowe interesujące doświadczenia.

Niniejszy program będzie ewaluowany w trakcie realizacji i poddawany modyfikacjom.

Cele programu

Rozwijanie i pogłębianie zainteresowań związanych z tzw. „ żywym słowem”.

Kształtowanie wyobraźni młodego człowieka.

Kształtowanie umiejętności interpretowania różnych tekstów kultury.

Rozwijanie predyspozycji intelektualnych min. myślenia przyczynowo-skutkowego.

Wprowadzenie zasad poprawnego akcentowania wyrazów.

Budowanie scenariusza na uroczystości szkolne.

Przygotowanie uczniów do wszelkich konkursów, w tym recytatorskich i przeglądów teatralnych.

Oczekiwane umiejętności uczniów

Umiejętność pracy z tekstem.

Umiejętność interpretowania prezentowanego tekstu.

Umiejętność poruszania się po scenie.

Umiejętność wyrażania emocji poprzez mowę ciała.

Właściwa dykcja, akcent, intonacja.

Umiejętność pracy zespołowej.

Umiejętność samokształcenia i samodoskonalenia warsztatu pracy przyszłego aktora.

Procedury osiągania celów

Bezpośredni kontakt uczniów z aktorem, recytatorem w ramach zorganizowanych wycieczek do teatru , kina , opery.

Warsztaty teatralne prowadzone przez nauczyciela tudzież zaproszonego gościa np. aktora lokalnego teatru.

Praca nad interpretacją tekstu poetyckiego, prozatorskiego, dramatycznego.

Dyskusje.

Scenki rodzajowe.

Prezentacje autorskich etiud.

Praca w ...