Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć kółka teatralnego
dla Zespołu Szkół w Zrębicach.
Autorka programu:
Monika Hobot.
Spis treści:
Wprowadzenie.
Cele programu.
Oczekiwane umiejętności uczniów.
Procedury osiągania celów.
Szczegółowe treści kształcenia.
Ewaluacja programu.
Wprowadzenie
Program przeznaczony jest dla uczniów klas 1-3 gimnazjum zainteresowanych tematyką prezentowania swoich umiejętności na scenie : recytatorskich bądź aktorskich.
Treści programu są zgodne z założeniami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, jak i z potrzebami zreformowanego gimnazjum. Oprócz treści podstawowych zawiera także treści uzupełniające , co umożliwia zaspokajanie potrzeb uczniów szczególnie zdolnych w tym zakresie.
Struktura programu jest zgodna z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego , programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia.
Realizacja programu przewidziana jest w wymiarze jednej godziny tygodniowo w ramach zajęć pozalekcyjnych , a także w wymiarze kilku godzin w ramach wycieczki do teatru , kina , opery.
Głównym założeniem opracowanego programu jest kształcenie wyobraźni oraz wyzwalania w uczniach twórczej aktywności . Teatr bowiem uczy myślenia i sprawia , ze stajemy się bardziej otwarci na świat i ludzi .Zanim jednak młody aktor wyjdzie na scenę , musi uczyć się dykcji oraz powinien być świadom tego , że za pomocą słów może wyrazić każdy stan emocjonalny, opisać krajobraz, opowiedzieć sytuację. Warunkiem jednak sprawnej komunikacji językowej jest przestrzeganie zasad dobrej wymowy. Podczas wykonywania określonych zadań aktorskich uczeń współdziała w grupie, dorasta do pełnienia określonych ról społecznych. Poza tym zajęcia teatralne mają niewątpliwy wpływ na kształtowanie intelektu młodego człowieka i wzbogacają jego osobowość o nowe interesujące doświadczenia.
Niniejszy program będzie ewaluowany w trakcie realizacji i poddawany modyfikacjom.
Cele programu
Rozwijanie i pogłębianie zainteresowań związanych z tzw. „ żywym słowem”.
Kształtowanie wyobraźni młodego człowieka.
Kształtowanie umiejętności interpretowania różnych tekstów kultury.
Rozwijanie predyspozycji intelektualnych min. myślenia przyczynowo-skutkowego.
Wprowadzenie zasad poprawnego akcentowania wyrazów.
Budowanie scenariusza na uroczystości szkolne.
Przygotowanie uczniów do wszelkich konkursów, w tym recytatorskich i przeglądów teatralnych.
Oczekiwane umiejętności uczniów
Umiejętność pracy z tekstem.
Umiejętność interpretowania prezentowanego tekstu.
Umiejętność poruszania się po scenie.
Umiejętność wyrażania emocji poprzez mowę ciała.
Właściwa dykcja, akcent, intonacja.
Umiejętność pracy zespołowej.
Umiejętność samokształcenia i samodoskonalenia warsztatu pracy przyszłego aktora.
Procedury osiągania celów
Bezpośredni kontakt uczniów z aktorem, recytatorem w ramach zorganizowanych wycieczek do teatru , kina , opery.
Warsztaty teatralne prowadzone przez nauczyciela tudzież zaproszonego gościa np. aktora lokalnego teatru.
Praca nad interpretacją tekstu poetyckiego, prozatorskiego, dramatycznego.
Dyskusje.
Scenki rodzajowe.
Prezentacje autorskich etiud.
Praca w ...