Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
"Cywilizacja nasza utknie, jeśli system wychowawczy nie nadrobi
skąpstwa natury, która nam zagwarantowała niewielką liczbę zdolnych"
Bogdan Suchodolski
Program
pracy koła matematycznego
w III klasie gimnazjum
Krystyna Wasiółka
Zespół Szkół Szkoła Podstawowa i gimnazjum w Drobninie
Rok szkolny 2009/2010
Spis treści
1. Wstęp.
2. Charakterystyka programu.
3. Założenia programu.
4. Cele główne.
5. Cele szczegółowe.
6. Procedury osiągania celów.
7. Program nauczania.
8. Przewidywane osiągnięcia uczniów.
9. Ewaluacja programu.
10. Uwagi.
1. Wstęp.
Nieustanny rozwój cywilizacji, techniki i gospodarki stwarza ogromne zapotrzebowanie na dobrych ekonomistów, informatyków, a więc osoby obdarzone umiejętnością logicznego myślenia, czy też innymi zdolnościami matematycznymi potrafiących wykorzystać wiedzę zdobytą w czasie swej edukacji w praktyce. Zachodzi więc konieczność przygotowania uczniów do tej roli już od najwcześniejszych lat. Czasami wystarczy ukryte w nich zdolności odkryć, czasem pogłębić, zainteresowania matematyczne. Służyć temu mają zajęcia organizowane na kole matematycznym w oparciu o przygotowany przeze mnie program. Znalazły się w nim treści dostosowane do programu nauczania matematyki w gimnazjum, a także wykraczające poza program. Stopień trudności zadań jest sprawą subiektywną, więc każdy znajdzie odpowiednie zadania dla siebie. Zajęcia również przygotowują uczniów do egzaminu gimnazjalnego, który jest ważnym etapem edukacji.
Zatem koło matematyczne przeznaczone jest dla uczniów zdolnych, ambitnych i tych, którzy pragną poszerzyć wiadomości zdobyte na lekcjach matematyki. Założeniami programu jest rozwijanie uzdolnień uczniów, poszerzanie wiadomości i umiejętności, motywacja do samodzielnego pogłębiania wiedzy, przygotowanie do konkursów matematycznych. Zajęcia odbywają się w klasopracowni matematycznej, dwa razy w tygodniu 1 godzinę lekcyjną. Uczestnicy mogą tez przychodzić na konsultacje indywidualne.
Pomocami dydaktycznymi głównie są zbiory zadań konkursowych, książki o tematyce matematycznej, encyklopedie i słowniki matematyczne.
2. Charakterystyka programu.
Program adresowany jest do uczniów lasy III gimnazjum, którzy wykazują uzdolnienia matematyczne i przede wszystkim są zainteresowani pogłębieniem oraz rozszerzeniem swojej wiedzy z zakresu matematyki.
Program koła przewiduje, że w czasie zajęć uczniowie będą poszerzali i pogłębiali wiedzę oraz umiejętności nabyte w czasie lekcji matematyki. Realizowane będzie to poprzez poznawanie nowych (wykraczających poza podstawę programową) treści oraz poprzez rozwiązywanie trudniejszych problemów związanych z tematami omawianymi w ramach lekcji. W pracach koła mogą brać udział osoby uczące się matematyki zarówno w zakresie podstawowym jak i rozszerzonym.
Matematyka jest jednym z głównych przedmiotów nauczania w szkole. Nauczyciel powinien dążyć, aby uczeń nie tylko nabył umiejętności dotyczące treści matematycznych, ale również rozwijał myślenie i osobowość. Zorganizowanie dodatkowych, pozalekcyjnych zajęć dla uczniów interesujących się matematyką ma służyć tym właśnie celom.
Na zajęcia koła uczęszcza młodzież utalentowana, pragnąca rozwijać swoje ...