Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
niki1977, 2010-08-11
szkoda ze nie ma adresów
Scenariusz wycieczki krajoznawczo - przyrodniczej. Łeba i Słowiński Park Narodowy – kraina gór piaskowych.
Scenariusz został opracowany w ramach szkolnego programu edukacji ekologicznej
„ W HARMONII Z PRZYRODĄ”
Opracowany przez: Joannę Kowal - Łach
Nauczanie przyrody daje lepsze efekty gdy lekcje odbywają się poza salą lekcyjną. Uczniowie szczególnie cenią zajęcia, na których mają możliwość bezpośredniego kontaktu z przyrodą.
Zajęcia terenowe są bardzo ważne od początku nauczania przyrody. Wówczas u uczniów dominuje rozumowanie konkretno-obrazowe. Istotne staje się zdobywanie doświadczeń, dzięki którym w późniejszych latach nauki będzie można tworzyć wyobrażenia abstrakcyjne. Zajęcia takie kształtują odpowiedni stosunek do przyrody. Pełnią także rolę integrującą. Konsolidują klasę, dają też możliwość wspólnych przeżyć, działania i odkrywania przyrody. Uczniowie aktywnie na miarę swoich możliwości, uczestniczą w zajęciach prowadząc obserwacje, dokonując opisu lub interpretacji wyników i zapisując to w kartach pracy. W ten sposób każdy uczeń ma szansę przez trzy lata nauki rozszerzać i doskonalić wiedzę i umiejętności zdobyte podczas terenowych lekcji przyrody.
Program przeznaczony jest do realizacji w trakcie szściodniowego pobytu dzieci w miejscowości Łeba.
Ma sformułowane cele ogólne i szczegółowe, realizacji, których służą odpowiednio dobrane metody i formy pracy, określa sposoby ewaluacji treści.
W dalszej części programu znajdują się opracowane na każdy dzień pobytu scenariusze zajęć wraz z przewidywanymi osiągnięciami ucznia.
CELE OGÓLNE PROGRAMU:
• Dostarczanie dziecku informacji o otaczającym go świecie.
• Uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody.
• Rozwijanie zainteresowań przyrodą.
• Wyrabianie umiejętności obserwacji środowiska naturalnego
i samodzielnego wnioskowania.
• Propagowanie wartości ekologiczno - zdrowotnych
• Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• Poznanie nadmorskiej Łeby i okolicznych miejscowości (Gradna Wielka, Rowokół, Smołdzino, Czołpino, Kluki, Nowęcin): poznanie zabytków, pomników, legend i wydarzeń historycznych związanych z tymi miejscowościami;
• Poznanie charakterystycznych cech fauny, flory nadmorskiej
• Uwrażliwianie na piękno krajobrazu nadmorskiego
• Zwiedzanie Słowińskiego Parku Narodowego, Muzeum Przyrodniczego Słowińskiego Parku Narodowego, Muzeum Wsi Słowińskiej, latarni morskiej, wejście na wieżę widokową
• Przybliżenie pracy „ludzi morza” – zwiedzenie portu rybackiego w Łebie
• Utrwalanie pojęć związanych z pogodą, horyzontem, widnokręgiem, kierunkami świata
• Poznanie zasad orientacji w terenie
• Wyrabianie umiejętności czytania mapy
• Kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych
• Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w mowie i piśmie – pisanie pozdrowień, listów, sprawozdań, prowadzenie dzienniczka
• Kształtowanie określonych umiejętności matematycznych, w tym przeliczania pieniędzy
• Wyrabianie umiejętności dbania o swoje zdrowie i higienę osobistą
• Utrwalanie zasad bezpiecznego współżycia i współdziałania w grupie
• Wdrażanie do aktywności ruchowej, muzycznej, artystycznej poprzez spacery, gry i zabawy na świeżym powietrzu, konkursy, itp.
• Wdrażanie do przestrzegania zasad kulturalnego zachowywania się w miejscach publicznych
METODY PRACY
• obserwacja ...