Dodaj publikację
Autor
Grażyna Michalska
Data publikacji
2010-08-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
207

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji powtórzeniowej w klasie szóstej szkoły podstawowej.
 Pobierz (doc, 62,0 KB)

Podgląd treści


Temat: Powtórzenie wiadomości o figurach przestrzennych-   przygotowanie do pracy klasowej.

Cele:
Cel ogólny :
1. Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o figurach przestrzennych.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- rozróżnia walce, stożki, graniastosłupy i ostrosłupy wśród innych brył przestrzennych,
- rozpoznaje bryłę przestrzenną na podstawie podanych własności,
- podaje własności wskazanej bryły przestrzennej posługując się terminologią matematyczną,
- oblicza objętość graniastosłupa i ostrosłupa,
- oblicza pole powierzchni całkowitej graniastosłupa i ostrosłupa,
- przedstawia bryłę przestrzenną na płaszczyźnie.

Formy i metody pracy :
- ćwiczenia praktyczne
- praca z całą klasą
- praca w grupach.

Środki dydaktyczne:
- modele brył przestrzennych wykonane z papieru (zgodnie z numeracją w zał. 2)
- siatki brył przestrzennych wykonane z papieru (zgodnie z numeracją w zał. 2, 3, 4)
- kartki z własnościami brył

Czas pracy : 1 godzina lekcyjna

Plan lekcji
1. Zapisanie tematu lekcji i sprawdzenie zadania domowego.
2. Podział klasy na grupy.
Każde dziecko otrzymuje na kartce własność jednej z figur. Odczytuje na głos treść swojej kartki i ma za zadanie ustalić i wybrać bryłę dla, której ta własność jest prawdziwa. Załącznik 1
3. Każda z grup otrzymuje bryły. Nauczyciel przypina do tablicy siatki figur przestrzennych. Uczniowie muszą wybrać spośród nich tą, która jest wzorem według którego wykonano ich bryłę. Nauczyciel przyznaje po 3pkt każdej grupie, która zrobi to poprawnie. Załącznik 2

4. Kolejne zadanie polega na wybraniu spośród pozostałych siatek tych, które są wykonane niepoprawnie. Grupa, która wskaże prawidłową figurę otrzymuje 3pkt. Załącznik 3

5. Na tablicy pozostanie jeszcze kilka innych siatek. Uczniowie w grupach zapisują na kartce numer siatki i nazwę figury, która z niej powstanie. Grupy mogą w tym zadaniu uzyskać 3pkt, 2pkt, 1pkt lub 0pkt. Załącznik 4

6. Zadanie na szóstkę – nauczyciel pokazuje siatki dwóch figur i prosi o podanie nazwy tych brył (przygotować dwie siatki takich brył, np. antygraniastosłup czworokątny, ostrosłup sześciokątny ścięty).

7. Następne zadanie polega na tym, że uczniowie wybierają jedną ze swoich brył i mają obliczyć jej pole powierzchni całkowitej. Każda grupa, która zrobi to bezbłędnie otrzymuje 5pkt. Załącznik 5

8. Podsumowanie pracy w grupie, podliczenie uzyskanych punktów.

9. Praca z zeszytem ćwiczeń- sprawdź czy umiesz. Zadania, których nie zdążą uczniowie wykonać na lekcji powinni wykonać w domu w ramach pracy domowej.

10. Załącznik 1
|Grupa I |Grupa II |
|Ostrosłup prosty czworokątny |Prostopadłościan |
|Grupa III |Grupa IV |
|Graniastosłup prosty pięciokątny |Walec |
|Mam sześć ścian będących prostokątami. |Mam 12 krawędzi i 8 wierzchołków |
|Każda moja ściana ma jedną ścianę do siebie równoległą. |Moje ściany, jeżeli stykają się ze sobą jedną krawędzią to są ...