Dodaj publikację
Autor
Magdalena Adamczak
Data publikacji
2010-08-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
120

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Główną ideą programu jest ukierunkowanie działań nauczyciela zmierzających do rozbudzenia ekologicznych zainteresowań uczniów, rozwijania świadomości ekologicznej, rozumienia relacji człowieka z przyrodą, pogłębiania wiedzy na temat świata roślin i zwierząt oraz problemów ochrony przyrody przed dewastacją. Program ten został opracowany na podstawie wieloletnich doświadczeń w pracy z kołem. Jest przeznaczony dla dzieci II etapu edukacji szkolnej, dla uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej. W zajęciach będą uczestniczyli chętni uczniowie zainteresowani ochrona przyrody. Nabór do szkolnego koła LOP jest dobrowolny, każdy zapisany uczeń otrzymuje legitymacje członka.
 Pobierz (doc, 64,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM AUTORSKI

DZIAŁALNOŚĆ SZKOLNEGO KOŁA LOP
PRZY ZESPOLE SZKÓŁ
W CZACZU

OPRACOWANIE:
MAGDALENA ADAMCZAK

CZACZ, 2009

SPIS TREŚCI

I. Wstęp i charakterystyka programu.........................................................3
II. Założenia programu................................................................................4

Cele programu........................................................................................5

III. Odbiorcy programu................................................................................7
IV. Czas trwania programu..........................................................................8
V. Szczegółowa realizacja zadań................................................................9
VI. Metody i formy realizacji programu....................................................11
VII. Spodziewane efekty w wyniku realizacji programu............................12
VIII. Zakończenie i ewaluacja......................................................................13
IX. Literatura..............................................................................................15

WSTĘP I CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

      
Działalność LOP wśród młodzieży jest prowadzona za pośrednictwem szkolnych kół LOP. Są one doskonałą formą pracy pozalekcyjnej z dziećmi i młodzieżą. Dzięki nim poznają zasady ochrony przyrody i jej zasobów. Rozbudzają zainteresowania wybranymi problemami z dziedziny ochrony przyrody i wyrabiają nawyki jej poszanowania.
     Życie w zgodzie z naturą, właściwe zachowanie w środowisku, dokonywanie każdego dnia wyborów zgodnie z zasadami ekologów – to nie są działania trudne. Przy odpowiedniej wiedzy, świadomości ekologicznej, dobrych przykładach i nawykach dochodzimy do wniosku, że proekologiczne postępowanie to jedyna słuszna droga do życia w czystszym, zdrowszym środowisku, do zachowania zdrowia i sprawności fizycznej oraz umysłowej przez długie lata.
Wpajanie zasad ochrony środowiska musi rozpocząć się bardzo wcześnie – od przedszkola i najmłodszych klas szkoły podstawowej. Wskazane byłoby, gdyby zasady te były wynoszone z domu rodzinnego. Duże znaczenie ma tu właściwy przykład dorosłych – rodziców, nauczycieli.
Realizując treści programu uczeń będzie miał okazję poznać różne metody pracy i możliwości badań przyrodniczych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Uczestniczenie w zajęciach koła winno nauczyć go krytycyzmu, dokładności i rzetelności działań a także odpowiedzialności w pracy przez poznawanie problemów ochrony środowiska oraz ukształtować właściwe postawy wobec środowiska i rozwinąć świadomość ekologiczną (pomóc żyć w zgodzie z naturą).

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Główną ideą programu jest ukierunkowanie działań nauczyciela zmierzających do rozbudzenia ekologicznych zainteresowań uczniów, rozwijania świadomości ekologicznej, rozumienia relacji człowieka z przyrodą, pogłębiania wiedzy na temat świata roślin i zwierząt oraz problemów ochrony przyrody przed dewastacją.
Główne założenia programu:
- kształtowanie właściwego stosunku dzieci i młodzieży do przyrody,
- pogłębianie wiedzy o środowisku przyrodniczym, potrzebie i sposobach jego ochrony,
- zachęcanie do organizowania i wykonywania społecznie prac na rzecz środowiska przyrodniczego,
- czuwanie nad przestrzeganiem prawa ochrony przyrody.

CELE PROGRAMU

1. Kształtowanie przyjaznego stosunku do przyrody i uwrażliwienie na konieczność jej ochrony, uczeń poznaje:
- różnorodność krajobrazu, konieczność jego właściwego kształtowania i ochrony,
- gatunki prawnie chronione,
- znaczenie i ochrona lasów,
- wpływ przyrody na człowieka,
- znaczenie zieleni dla życia człowieka.

2. Poznawanie piękna przyrody i rozwijanie wśród młodzieży zainteresowań przyrodniczych poprzez:
- piękno krajobrazu,
- gatunki roślin, zwierząt, grzybów prawnie ...