Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM AUTORSKI
DZIAŁALNOŚĆ SZKOLNEGO KOŁA LOP
PRZY ZESPOLE SZKÓŁ
W CZACZU
OPRACOWANIE:
MAGDALENA ADAMCZAK
CZACZ, 2009
SPIS TREŚCI
I. Wstęp i charakterystyka programu.........................................................3
II. Założenia programu................................................................................4
Cele programu........................................................................................5
III. Odbiorcy programu................................................................................7
IV. Czas trwania programu..........................................................................8
V. Szczegółowa realizacja zadań................................................................9
VI. Metody i formy realizacji programu....................................................11
VII. Spodziewane efekty w wyniku realizacji programu............................12
VIII. Zakończenie i ewaluacja......................................................................13
IX. Literatura..............................................................................................15
WSTĘP I CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Działalność LOP wśród młodzieży jest prowadzona za pośrednictwem szkolnych kół LOP. Są one doskonałą formą pracy pozalekcyjnej z dziećmi i młodzieżą. Dzięki nim poznają zasady ochrony przyrody i jej zasobów. Rozbudzają zainteresowania wybranymi problemami z dziedziny ochrony przyrody i wyrabiają nawyki jej poszanowania.
Życie w zgodzie z naturą, właściwe zachowanie w środowisku, dokonywanie każdego dnia wyborów zgodnie z zasadami ekologów – to nie są działania trudne. Przy odpowiedniej wiedzy, świadomości ekologicznej, dobrych przykładach i nawykach dochodzimy do wniosku, że proekologiczne postępowanie to jedyna słuszna droga do życia w czystszym, zdrowszym środowisku, do zachowania zdrowia i sprawności fizycznej oraz umysłowej przez długie lata.
Wpajanie zasad ochrony środowiska musi rozpocząć się bardzo wcześnie – od przedszkola i najmłodszych klas szkoły podstawowej. Wskazane byłoby, gdyby zasady te były wynoszone z domu rodzinnego. Duże znaczenie ma tu właściwy przykład dorosłych – rodziców, nauczycieli.
Realizując treści programu uczeń będzie miał okazję poznać różne metody pracy i możliwości badań przyrodniczych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Uczestniczenie w zajęciach koła winno nauczyć go krytycyzmu, dokładności i rzetelności działań a także odpowiedzialności w pracy przez poznawanie problemów ochrony środowiska oraz ukształtować właściwe postawy wobec środowiska i rozwinąć świadomość ekologiczną (pomóc żyć w zgodzie z naturą).
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Główną ideą programu jest ukierunkowanie działań nauczyciela zmierzających do rozbudzenia ekologicznych zainteresowań uczniów, rozwijania świadomości ekologicznej, rozumienia relacji człowieka z przyrodą, pogłębiania wiedzy na temat świata roślin i zwierząt oraz problemów ochrony przyrody przed dewastacją.
Główne założenia programu:
- kształtowanie właściwego stosunku dzieci i młodzieży do przyrody,
- pogłębianie wiedzy o środowisku przyrodniczym, potrzebie i sposobach jego ochrony,
- zachęcanie do organizowania i wykonywania społecznie prac na rzecz środowiska przyrodniczego,
- czuwanie nad przestrzeganiem prawa ochrony przyrody.
CELE PROGRAMU
1. Kształtowanie przyjaznego stosunku do przyrody i uwrażliwienie na konieczność jej ochrony, uczeń poznaje:
- różnorodność krajobrazu, konieczność jego właściwego kształtowania i ochrony,
- gatunki prawnie chronione,
- znaczenie i ochrona lasów,
- wpływ przyrody na człowieka,
- znaczenie zieleni dla życia człowieka.
2. Poznawanie piękna przyrody i rozwijanie wśród młodzieży zainteresowań przyrodniczych poprzez:
- piękno krajobrazu,
- gatunki roślin, zwierząt, grzybów prawnie ...