Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
JAK SKUTECZNIE ROZMAWIAĆ Z RODZICAMI UCZNIÓW ‘TRUDNYCH’.
Każdy z nas niezależnie od stopnia wykształcenia, pochodzenia czy statusu społecznego posiada
i wykorzystuje umiejętności niezbędne do prawidłowej komunikacji międzyludzkiej.
Doskonalenie umiejętności bezkonfliktowego porozumiewania się jest tym łatwiejsze im bardziej jesteśmy świadomi barier, które zakłócają prawidłową komunikację między jednostkami.
Obecnie największą przeszkodą jest niesłuchanie tudzież nieuważne słuchanie rozmówcy.
Z perspektywy rodzica taki przejaw niesłuchania okazywany przez nauczyciela, jest źródłem potęgującym negatywną postawę wobec wyżej wymienionego nauczyciela. Brak sygnalizowania zainteresowania rozmową ze strony pedagoga może doprowadzić do narastającego podirytowania ze strony rodzica. Kolejną barierą skutecznie zakłócającą prawidłową komunikację jest nieumiejętne i zbyt częste zadawanie pytań. Rozmowa nie powinna mieć charakteru przesłuchania, bowiem rodzic może poczuć się niekomfortowo i destruktywnie. Zwłaszcza jeśli temat rozmowy dotyczy sytuacji rodziny, czy problemów materialnych. Zbyt częste zadawanie pytań budzi silne poczucie niepewności
i zagrożenia, wywołując tym samym nastawienie obronne wobec nauczyciela, oraz wzmożona otwartość podczas rozmowy.
Niezmiernie istotna jest świadomość iż nauczyciel i rodzic nie są wrogami, bowiem stoją oni po tej samej stronie barykady, a ich działanie skoncentrowane jest na niesienie pomocy i wsparcia dziecku. Coraz częstszym błędem popełnianym ze strony nauczycieli jest nagminna sygnalizacja wyższości intelektualnej i nie tylko. Wyższości pod względem wiedzy i doświadczenia. Rodzice, którzy doświadczą takiego ‘popisu’ ze strony belfra mogą poczuć się znieważenia, zawstydzeni i upokorzeni.
A tego starajmy się unikać za wszelką cenę. Bowiem niechęć w sposób ewidentny przyczyni się do pogorszenia wzajemnych relacji.
Obustronna akceptacja i wyzbycie się uprzedzeń, stereotypów oznacza zwiększoną efektywność
w niesieniu ‘pomocy’ i rozwiązywaniu problemów. Świadomość własnej wartości i możliwość pomaga w wyzbyciu się uprzedzeń. Dlatego tak istotna jest świadomość z jakim nastawieniem wchodzimy
w konwersacje a następnie w relacje z rodzicami. Starajmy się być otwarci podczas takiej rozmowy,
a co ważniejsze bądźmy otwarci i ludzcy.
Podczas rozmowy z rodzicem przede wszystkim starajmy się z góry nie oceniać, nie sugerować się opiniami innych osób na temat danej rodziny. Rozmowę przeprowadźmy w miarę możliwości
w miejscu gdzie nie będzie osób trzecich i nie potrzebnych gapiów. Bowiem sama rozmowa rodzica
z nauczycielem jest z natury dla niego stresująca. Nierzadko rodzic będzie oczekiwał porady, czy powiernika swoich problemów. Dlatego tak istotne jest by miejsce w którym przeprowadzona będzie rozmowa, było odizolowane a szumy komunikacyjne nie rozpraszały obu stron.
Unikajmy również biernego słuchania, aktywnego niesłuchania. Słuchanie aktywne(wszelkie sygnały werbalne, niewerbalne) utwierdzą opiekuna o kompetencji nauczyciela, i zainteresowaniu skierowanym wobec jednostki. Uważnie i aktywnie słuchający nauczyciel nie jest osobą dominującą podczas ...