Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INTEGRACJA ZESPOŁU KLASOWEGO
(referat dla rodziców)
Od dziecka uczymy się zachowań społecznych, jak zdobyć należną pozycję w grupie, jak współdziałać z innymi w środowisku rodzinnym, rówieśniczym czy szkolnym. Niezmiernie istotny dla rozwoju jednostki jest okres nauki szkolnej, kiedy to kształtują się i utrwalają odpowiednie nawyki zachowań. Szkoła to miejsce, w którym stykają się różne indywidualności, temperamenty, osobowości i charaktery. Niezależnie od tego, jest ona miejscem dla każdego ucznia i każdy w szkole powinien czuć się dobrze. To ideał, niestety rzeczywistość okazuje się inna. Dzieci odczuwają to już u progu nauki szkolnej, kiedy rozpoczynają edukację, a rodzice na zebraniach z wychowawcą słyszą lub sami są świadomi faktu, że pojawił się problem z integracją zespołu klasowego. Symptomy tego typu trudności to najczęściej:
▪ brak akceptacji niektórych uczniów i ich izolowanie z grupy rówieśników;
▪ brak serdeczności, koleżeństwa między dziećmi;
▪ brak współpracy;
▪ używanie wulgarnego słownictwa w stosunku do siebie;
▪ skarżenie, donosicielstwo w celu upokorzenia kolegi;
▪ pojawienie się niezdrowej rywalizacji w zakresie posiadania dóbr materialnych ( „co ja mam , a ty nie masz”) ;
▪ pojawienie się przejawów agresji fizycznej miedzy rówieśnikami.
Integracja nabiera szczególnego znaczenia w kształceniu zintegrowanym. Wczesne wypracowanie pozytywnych relacji miedzy dziećmi będzie bowiem procentowało w starszych klasach i zmniejszy skutki ewentualnych problemów wychowawczych. Kiedy dzieci spotykają się po raz pierwszy, nie wiedzą o sobie prawie nic, z reguły nie znają nauczyciela. Nowa jest też dla nich sytuacja, w której się znalazły. Pojawiają się dodatkowe obowiązki
i konieczność sprostania wymaganiom szkolnym. Wprowadza to u każdego dziecka poczucie lęku i obawy. Zachowanie pojedynczych uczniów opiera się na wcześniejszych doświadczeniach i nawykach wyniesionych z domu rodzinnego. Okazuje się, że nie zawsze sprawdzają się one w środowisku szkolnym. Pojawiają się pierwsze reakcje obronne
i pierwsze konflikty miedzy dziećmi i nauczycielem, a więc oznaki braku integracji.
Sposoby integracji zespołu klasowego:
a) uczestniczenie w życiu szkoły,
b) wzajemna pomoc,
c) wspólne dbanie o bezpieczeństwo,
d) udział w różnorodnych grach i zabawach,
e) praca grupowa na lekcji.
Aby zespół klasowy czuł się jednością, musi mieć możliwość wzajemnego poznania się. Potrzebne są wspólne przeżycia grupy po to, by dzieci złączyć i uświadomić im jedność klasy jako grupy społecznej.
Sprzyja temu doskonale uczestniczenie w życiu szkoły, czyli udziału w:
▪ zajęciach kółek zainteresowań,
▪ imprezach klasowych i szkolnych takich jak: andrzejki, mikołajki, spotkanie opłatkowe, wigilia klasowa z udziałem rodziców, Dzień Babci i Dziadka, powitanie wiosny, Dzień Matki, Dzień Dziecka,
▪ udział w dyskotekach,
▪ w różnego rodzaju konkursach,
▪ kuligach i ogniskach,
▪ wycieczkach.
Wspólne uczestniczenie w różnorodnych imprezach, spotkaniach ...