Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Poznajemy historię książki
Konspekt lekcji bibliotecznej dla klas III i IV szkoły podstawowej.
Czas trwania- 50min
Cel ogólny:
-zapoznanie uczniów z historią pisma i ksiązki od czasów najdawniejszych do współczesnych.
Cele szczegółowe:
Uczeń po lekcji powinien zapamiętać:
-jakie były etapy rozwoju pisma na przestrzeni wieków
-jak zmieniała się forma książki na przestrzeni dziejów
2. Uczeń po zajęciach powinien:
-ukazać rolę jaką odegrała książka w rozwoju cywilizacji
Metoda:
-słowna- rozmowa kierowana
-praktyczna- odbijanie literek z pieczątki i składaniez nich wyrazów
-pokazowa- plansze, książki
Środki dydaktyczne:
Sznurki imitujące pismo węzełkowe
Kij do pokazywania karbów
Zwój papirusowy
Gęsie pióra i atrament
Drewniane tabliczki pokryte woskiem
Rylce do pisania
Kartki do pisania gęsim piórem
Plansze
Ksiązki z XIXw.
Książka współczesna w estetycznej szacie edytorskiej
Przebieg lekcji:
Wprowadzenie
Powitanie uczniów
Podanie tematu lekcji
Główna część zajęc:
Krótka rozmowa nauczyciela z uczniami na temat sposobu przekazywania wiadomości przez ludzi, ze szczególnym wskazaniem na książkę.
Przedstawienieprzez nauczyciela etapów rozwoju pisma i książki
Pismo węzełkowe tzw. Kipu (uczeń w stroju idiańskim prezentuje sznur z węzełkami
Karby, czyli nacięcia na kiju, które ułatwiały liczenie (nauczyciel pokazuje patyk z karbami)
Pismo obrazkowe (nauczyciel prezentuje na planszy fragment pisma obrazkowego, a zgłaszający się uczniowie podchodzą i próbują je odczytać
Krótka informacja o wynalezieniu alfabetu
Ksiązka gliniana
Ksiązki z wosku (uczniowe oglądają tabliczki pokryte woskiem i próbują na nich pisać ryclem)
Książka wykonana z papirusu (uczeń przebrany za egipcjanina pokazuje mały zwój papirusu
Książka ze skóry- pergamin ( osoba w stroju mnicha pisze gęsim piórem przy stole, a potem uczniowie otrzymują karki atrament i gęsiepióra którymi piszą)
Książka z papieru
Książka drukowana (nauczyciel posługując się planszą omawia poszczególne etapy pracy drukarza, a po chwili pokazuje uczniom pieczątki imitujące metalowe czcionki i zachęca uczniów aby odbijali literki i próbowali składać wyrazy) na zakończenie nauczyciel prezentuje książki XIXwieczne oprawione w skórę.
Maszyny do druku ( bibliotekarz krótko omawia zalety nowoczesnych maszyn drukarskich i pokazuje dzieciom książki współczesne w estetycznej oprawie edytorskiej
Część końcowa
Na zakończenie spotkania bibliotekarz stawia dzieciom pytania, które pomogą utrwalić wiadomości zdobyte na lekcji:
-w jaki sposób ludzie przekazywali sobie wiadomości (ustnie, pisemnie)
- jak Indianie peruwiańscy przekazywali sobie informacje (pismo węzełkowe)
-Wygląd książki zmieniał się w ciągu wieków- z jakich materiałów wykonywano
książki? (z gliny, wosku, papirusu, papieru, pergaminu)
-czym pisano na tabliczkach glinianych (pisano rylcem)
- jakiego pióra używano do pisania na pergaminie (gęsiego)
-czy posługiwali się ludziegdy chcieli liczyć (kij z karbami)
-dlaczego zwoje papirusu były niewygodne w czytaniu (jedną ręką rozwijano ...