Dodaj publikację
Autor
Jolanta Szczepan
Data publikacji
2010-09-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
90

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program koła historyczno - przyrodniczego dla uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej zawiera treści dotyczące regionu.
 Pobierz (doc, 100,0 KB)

Podgląd treści

PROGRAM KOŁA
HISTORYCZNO – PRZYRODNICZEGO
Z ELEMENTAMI REGIONALIZMU

Opracowanie: mgr Jolanta Szczepan

WSTĘP
Inspiracją do napisania programu zajęć pozalekcyjnych „Koło historyczno – przyrodnicze z elementami regionalizmu” były wyniki ewaluacji dotychczas realizowanego programu edukacji regionalnej „Dolina Strugu – moja mała ojczyzna”. Uczniowie wykazali bardzo duże zainteresowanie własnym regionem i chęć dalszego poznawania swojej najbliższej okolicy. Treści historyczne postanowiłam poszerzyć
o treści przyrodnicze.

Cele edukacyjne
1. Rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową.
2. Rozwijanie wiedzy o środowisku przyrodniczym własnego regionu.
3. Kontakt ze środowiskiem lokalnym i regionalny, środowiskiem przyrodniczym regionu.
4. Ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości regionalnej.

Zadania szkoły:
1. Wprowadzenie w świat tradycji regionu i należących do niej wartości.
2. Wskazywanie przykładów umożliwiających integrację z kulturą regionu.
3. Wspieranie kontaktów z osobami i instytucjami zajmującymi się ochroną i pomnażaniem dziedzictwa kulturowego w regionie.

Treści:
1. Położenie geograficzne regionu.
2. Elementy historii regionu.
3. Język regionalny, gwara i nazewnictwo regionalne, miejscowe nazwy, imiona i nazwiska.
4. Elementy dziejów kultury regionalnej, regionalne tradycje, obyczaje i zwyczaje, muzyka.
5. Główne zabytki architektury i przyrodnicze w regionie.
6. Historia i tradycje własnej rodziny.
7. Sieć wodna.
8. Kościół.
9. Wybitne osobowości związane z regionem.
10. Przedmioty codziennego użytku dawnych mieszkańców regionu.
11. Władza lokalna.

Formy realizacji:
1. Wycieczki krajoznawcze po Nowym Borku i okolicy.
2. Zwiedzanie obiektów historycznych i regionalnych.
3. Przygotowanie wystaw w klasie.
4. Artykuły w gazetce szkolnej.
5. Inscenizacja i metoda dramy.
6. Praca z mapą.
7. Wywiad z ciekawymi ludźmi.
8. Praca indywidualna.
9. Zabawy terenowe.
10. Lekcje muzealne.

HARMONOGRAM PRACY

|lp. |Treści (tematyka zajęć) |Uwagi |Termin |
| |Organizacja pracy na zajęciach koła historyczno – przyrodniczego z elementami | |WRZESIEŃ |
| |regionalizmu | | |
| |przedstawianie celów prowadzonych zajęć | | |
| |wprowadzenie pojęcia regionalizmu | | |
| |zapoznanie z literaturą regionalną | | |
| |Położenie geograficzne regionu: | | |
| |ukształtowanie terenu | | |
| |sieć wodna | | |
| |klimat | | |
| |gleby | | |
| |rośliny i zwierzęta | | |
| |Główne zajęcia mieszkańców regionu | | |
| |rolnictwo | | |
| |praca zawodowa | | |
| |emigracja zarobkowa | | |
| |Porządkujemy teren wokół szkoły w ramach akcji „sprzątanie świata”. | | |
| |Historia Nowego Borku i okolicy | |PAŹDZIERNIK |
| |fakty historyczne | | |
| |legendy | | |
| |pochodzenie nazwy | | |
| |słynni mieszkańcy | | |
| |Moja rodzina i jej miejsce w historii i kulturze regionu | | |
| |pamiątki rodzinne | | |
| |drzewo genealogiczne | | |
| |zwyczaje rodzinne | | |
| |O czym dowiedziałem się wędrując przez wieś – zajęcia terenowe | | |
| |zabudowa | | |
| |punkty sakralne | | |
| |obiekty użyteczności publicznej | | |
| |Moja szkoła | | |
| |dane i nazwa szkoły | | |
| |patron szkoły | | |
| |sztandar szkoły | | |
| |hymn szkoły | | |
| |Wyjście na cmentarz | |LISTOPAD |
| |architektura cmentarna | | |
| |znani ludzie spoczywający na miejscowym cmentarzu | | |
| |Jak mieszkańcy regionu walczyli o wolność? |Uczniowie mogą | |
| |czasy zaborów |sporządzić wywiad | |
| |I i II wojna światowa | | |
| |Tradycje i ...