Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mgr Arkadiusz Trzebuniak
PROGRAM KOŁA DZIENNIKARSKO-MEDIALNEGO
KLASY IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ
WSTĘP
Niniejszy program został opracowany dla II etapu edukacyjnego (klasy 4-6 SP). Treści kształcenia związane są z zainteresowaniami uczniów koncentrującymi się na zagadnieniach związanych z pracą dziennikarza oraz kulturą medialną. Treści kształcenia programu koła dziennikarsko-medialnego pokrywają się częściowo ze ścieżkami edukacyjnymi: Edukacja czytelnicza i medialna oraz edukacja filmowa. Program dla klasy czwartej szkoły podstawowej przewiduje realizację następujących obszarów tematycznych: media, komunikacja i kultura medialna; film/kino oraz radio. W klasie piątej przewiduje się wprowadzenie zagadnień związanych z prasą, Internetem i teatrem, zaś w klasie szóstej – z telewizją, reklamą i retoryką. Zgodnie z założeniami pedagogiki medialnej, realizacja celów i treści kształcenia programu koła dziennikarsko-medialnego ma prowadzić do wychowania uczniów do mediów, dla mediów i poprzez media. Program dla klasy 4 rozpisany został na 38 jednostek lekcyjnych.
Struktura programu koła dziennikarsko-medialnego zawiera:
• cele,
• treści kształcenia,
• przewidywane osiągnięcia uczniów,
• formy i metody pracy,
• ewaluację programu.
Cele:
• zapoznanie uczniów z możliwościami mediów i sposobami ich wykorzystania w procesie kształcenia i samokształcenia;
• wykształcenie umiejętności porozumiewania się poprzez konstruowanie tekstów medialnych;
• wykształcenie umiejętności porozumiewania się z komputerem i drugim człowiekiem poprzez sieć komputerową;
• wykształcenie umiejętności interpretowania komunikatów medialnych i multimedialnych;
• wykształcenie umiejętności posługiwania się technologiami informacyjnymi jako narzędziem rozwoju intelektualnego;
• wykształcenie zdolności dostrzegania procesów komunikacji społecznej w szerokim kontekście kulturowym;
• wykształcenie zdolności rozumienia specyficznego języka mediów i funkcji mediów jako pośrednika, jak i kreatora znaczeń;
• przygotowanie do właściwego (krytycznego) odbioru mediów jako narzędzi przekazu informacji oraz kształtowania systemu wartości i postaw;
• przygotowanie do racjonalnego korzystania z mediów jako instrumentów zabawy i rozrywki;
• przygotowanie do korzystania z mediów jako narzędzi komunikacji społecznej.[1]
TREŚCI KSZTAŁCENIA W KLASIE 4:
• Korzystanie z różnych źródeł informacji;
• Znajomość specjalistycznej terminologii związanej z mediami, kulturą medialną, filmem/kinem i radiem;
• Umiejętność tworzenia podstawowych form dziennikarsko-medialnych związanych z kręgami tematycznymi wprowadzanymi w klasie 4 – wywiadu, recenzji, filmu, audycji radiowej.
• Umiejętność wyrażania własnych opinii, ocen i preferencji.
• Umiejętność poruszania się w świecie mediów i racjonalnego ich wykorzystywania do własnej pracy.
Formy i metody pracy:
• indywidualna,
• grupowa,
• zbiorowa,
• praca z tekstem,
• ćwiczenia praktyczne,
• zabawy i gry dydaktyczne,
• projekty.
Ewaluacja programu dokonywana będzie na podstawie:
• prezentacji zrealizowanych projektów na forum szkolnym,
• testów interaktywnych o rosnącym poziomie trudności,
• wyników gminnego konkursu filmowego „Bohaterowie lektur szkolnych na srebrnym ekranie”,
• aktywności uczniów na zajęciach,
• obserwacji postępów w samodzielnym korzystaniu z technologii informacyjnych jako źródła informacji,
• zwiększania się świadomości uczniów dotyczących zagrożeń płynących z mediów.
|Liczba godzin |Temat zajęć |Wiadomości ...