Dodaj publikację
Autor
Arkadiusz Trzebuniak
Data publikacji
2010-09-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
171

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć koła dziennikarsko medialnego dla uczniów klasy IV szkoły podstawowej.
 Pobierz (doc, 74,0 KB)

Podgląd treści


mgr Arkadiusz Trzebuniak

PROGRAM KOŁA DZIENNIKARSKO-MEDIALNEGO
KLASY IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ

WSTĘP

Niniejszy program został opracowany dla II etapu edukacyjnego (klasy 4-6 SP). Treści kształcenia związane są z zainteresowaniami uczniów koncentrującymi się na zagadnieniach związanych z pracą dziennikarza oraz kulturą medialną. Treści kształcenia programu koła dziennikarsko-medialnego pokrywają się częściowo ze ścieżkami edukacyjnymi: Edukacja czytelnicza i medialna oraz edukacja filmowa. Program dla klasy czwartej szkoły podstawowej przewiduje realizację następujących obszarów tematycznych: media, komunikacja i kultura medialna; film/kino oraz radio. W klasie piątej przewiduje się wprowadzenie zagadnień związanych z prasą, Internetem i teatrem, zaś w klasie szóstej – z telewizją, reklamą i retoryką. Zgodnie z założeniami pedagogiki medialnej, realizacja celów i treści kształcenia programu koła dziennikarsko-medialnego ma prowadzić do wychowania uczniów do mediów, dla mediów i poprzez media. Program dla klasy 4 rozpisany został na 38 jednostek lekcyjnych.

Struktura programu koła dziennikarsko-medialnego zawiera:
• cele,
• treści kształcenia,
• przewidywane osiągnięcia uczniów,
• formy i metody pracy,
• ewaluację programu.
Cele:
• zapoznanie uczniów z możliwościami mediów i sposobami ich wykorzystania w procesie kształcenia i samokształcenia;
• wykształcenie umiejętności porozumiewania się poprzez konstruowanie tekstów medialnych;
• wykształcenie umiejętności porozumiewania się z komputerem i drugim człowiekiem poprzez sieć komputerową;
• wykształcenie umiejętności interpretowania komunikatów medialnych i multimedialnych;
• wykształcenie umiejętności posługiwania się technologiami informacyjnymi jako narzędziem rozwoju intelektualnego;
• wykształcenie zdolności dostrzegania procesów komunikacji społecznej w szerokim kontekście kulturowym;
• wykształcenie zdolności rozumienia specyficznego języka mediów i funkcji mediów jako pośrednika, jak i kreatora znaczeń;
• przygotowanie do właściwego (krytycznego) odbioru mediów jako narzędzi przekazu informacji oraz kształtowania systemu wartości i postaw;
• przygotowanie do racjonalnego korzystania z mediów jako instrumentów zabawy i rozrywki;
• przygotowanie do korzystania z mediów jako narzędzi komunikacji społecznej.[1]
TREŚCI KSZTAŁCENIA W KLASIE 4:
• Korzystanie z różnych źródeł informacji;
• Znajomość specjalistycznej terminologii związanej z mediami, kulturą medialną, filmem/kinem i radiem;
• Umiejętność tworzenia podstawowych form dziennikarsko-medialnych związanych z kręgami tematycznymi wprowadzanymi w klasie 4 – wywiadu, recenzji, filmu, audycji radiowej.
• Umiejętność wyrażania własnych opinii, ocen i preferencji.
• Umiejętność poruszania się w świecie mediów i racjonalnego ich wykorzystywania do własnej pracy.
Formy i metody pracy:
• indywidualna,
• grupowa,
• zbiorowa,
• praca z tekstem,
• ćwiczenia praktyczne,
• zabawy i gry dydaktyczne,
• projekty.
Ewaluacja programu dokonywana będzie na podstawie:
• prezentacji zrealizowanych projektów na forum szkolnym,
• testów interaktywnych o rosnącym poziomie trudności,
• wyników gminnego konkursu filmowego „Bohaterowie lektur szkolnych na srebrnym ekranie”,
• aktywności uczniów na zajęciach,
• obserwacji postępów w samodzielnym korzystaniu z technologii informacyjnych jako źródła informacji,
• zwiększania się świadomości uczniów dotyczących zagrożeń płynących z mediów.
|Liczba godzin |Temat zajęć |Wiadomości ...