Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opis i analiza przypadku rozpoznawania i rozwiązywania problemu wychowawczego -
- potrzeba organizowania wycieczek przedmiotowych
1.Identyfikacja problemu
Wycieczki przedmiotowe są bardzo ważną częścią procesu dydaktycznego ich celem jest zarówno poszerzenie wiedzy uczniów jak i uatrakcyjnienie procesu nauczania. Chciałabym się zająć problemem odbierania wycieczek przedmiotowych przez uczniów.
Uczniom w ramach zajęć edukacyjnych w szkole, organizuje się wyjazdy do muzeów, na wystawy ,do teatru ,placówek dydaktycznych. Głównym założeniem tych wyjazdów jest poszerzenie wiedzy uczniów i wzbudzenie zainteresowania przedmiotem. Uczniowie w trakcie wycieczki powinni nabrać ogłady i obycia kulturalnego. Wycieczki przedmiotowe nie gwarantują realizacji tych celów .
Dokonując analizy celów wycieczki przedmiotowej zwróciłam uwagę na zachowanie się uczniów podczas wyjazdu oraz na ich reakcje ,uwagi i komentarze po jej zakończeniu. W czasie wyjazdów dydaktycznych uczniowie bardzo często wykazywali niewielkie zainteresowanie przedstawianą tematyką .Znacznie bardziej interesowała ich część związana z otrzymaniem czasu wolnego , który można wykorzystać na zakupy i rozrywkę. Wycieczka była dla uczniów przede wszystkim wyjazdem turystycznym połączonym z rozrywką.
Zorganizowanie wycieczki wymaga wielu zabiegów organizacyjnych, szczególnie wówczas gdy wiąże się ona z wyjazdem zagranicznym i zwiedzaniem. Aby wycieczka spełniła oczekiwane założenia niezbędne jest
odpowiednie przygotowanie merytoryczne grupy do tego wyjazdu i takiego rodzaju zajęć.
Krytyczne uwagi i komentarze uczniów nakłoniły mnie do głębszej analizy i poznania potrzeb , celów organizowania wycieczek przedmiotowych.
2. Geneza i dynamika zjawiska
Chciałam zdobyć więcej informacji na temat organizacji wycieczek przedmiotowych , przeprowadziłam wiele rozmów z innymi nauczycielami, aby móc porównać swoje spostrzeżenia. Rozmawiałam z nauczycielami, którzy mają znacznie większe doświadczenie niż ja i często wykorzystują w swojej pracy tę formę prowadzenia i urozmaicenia zajęć. Sama przeprowadziłam ankietę wśród uczniów na temat ich oczekiwań i zainteresowań związanych z wyjazdami przedmiotowymi.
Bardzo często jest niestety tak, że gdy uczniowie słyszą słowo wycieczka nastawiają się automatycznie na wyjazd rozrywkowy ,turystyczny i nie myślą o zajęciach dydaktycznych, poznawczych, kształcących. Część dydaktyczną wycieczki traktują jako zło konieczne, które należy jak najszybciej odbyć, aby móc przejść do spraw przyjemnych mających związek przede wszystkim z rekreacją i rozrywką. Pozyskane informacje na temat dynamiki tego zjawiska wśród młodzieży nie wskazywały na jakiekolwiek zmiany w miarę upływu czasu. Żaden z moich rozmówców nie potrafił wymienić i wskazać zmian. Większość moich rozmówców potwierdzała moje obserwacje i spostrzeżenia bez względu na rodzaj i typ szkoły w której pracowali.
3. Znaczenie problemu
Analizując problem organizowania wycieczek przedmiotowych dochodzę raczej do wniosków pesymistycznych .Czy należy przyjąć , że organizowanie wyjazdów i wycieczek przedmiotowych jest bezsensowne? Na pewno nie Warunki szkolne nie pozwalają zapewnić uczniom ...