Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA ŚCIEŻKI CZYTELNICZO MEDIALNEJ
Temat: Ekslibris mój znak graficzny.
Cel ogólny:
- Inspirowanie uczniów do twórczych działań.
Cele operacyjne:
- Uczeń rozumie istotę ekslibrisu.
- Potrafi zaprojektować i wykonać ekslibris.
-
Metody: pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne: kartki, kredki, ołówki, gotowe plansze z ekslibrisami.
Przebieg zajęcia:
1.Proszę chętną osobę aby wykonała na tablicy wykreślankę.
EJKBSGLRIABWRDILS
Tematem dzisiejszej lekcji będzie Ekslibris.
2. Wyjaśnienie uczniom co to jest ekslibris:
Ekslibris ( z łacińskiego ) – księgoznak –artystyczna nalepka z nazwiskiem lub nazwą właściciela, naklejona na okładce z przodu książki ( czasami z tyłu ).
Wielkość ekslibrisu jest różna – od malutkich do dużych zajmujących całą stronę – zależy to od inwencji projektującego. Ekslibrisy są biało – czarne, rzadziej kolorowe.
3. Zapoznanie z krótką historią ekslibrisu.
Czyta nauczyciel lub chętny uczeń ( aneks nr 1 ).
4.Wyjaśnienie pisowni słów exlibris, ekslibris według profesora Jana Miodka.
Pisownia obydwu wyrazów jest poprawna.
Ex, cząstka ta pojawia się najczęściej w nazwach firm i produktów.
Cząstce ex przypisano znaczenie luksusu i dobrej jakości np.
( sklep Pewex, Miodex ).
Eks – przedrostek, który tworzy nazwy osób, zawierających treść ,,były,
dawny”. Pochodzi z łaciny – łacińskie ex’ od, z ( czego ).
5. Pokaz gotowych ekslibrisów.
6. Uczniowie samodzielnie wykonują swój ekslibris. Wystawa prac.
Opracowała: Nina Wachowska