Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć
przygotowujący uczniów klasy VI szkoły podstawowej
do sprawdzianu końcowego z matematyki.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
Przygotowanie uczniów do sprawdzianu po klasie VI poprzez kształtowanie określonych umiejętności zawartych w standardach wymagań.
Ułatwienie uczniom rozwijania sprawności umysłowych oraz pomoc w zrealizowaniu zadań stawianych przed nimi na egzaminie zewnętrznym.
Wyjście naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców.
Pomoc uczniom słabszym i uzdolnionym.
Zapoznanie uczniów z organizacją egzaminu zewnętrznego i ze sposobami rozwiązywania zadań zamkniętych.
CELE DYDAKTYCZNE ZAJĘĆ:
Uzupełnienie braków w wiadomościach matematycznych.
Praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki.
Stymulowanie logicznego myślenia.
Analiza prostych zagadnień i problemów matematycznych.
Rozbudzanie zainteresowania matematyką.
Wykazanie powiązań między poszczególnymi działami matematycznymi.
Wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do łatwiejszego
zapamiętywania.
Kształtowanie aktywności na zajęciach.
Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem.
Rozwijanie pamięci oraz osiąganie przez uczniów sprawności rachunkowej.
Przygotowanie do korzystania z tekstów użytkowych.
CELE WYCHOWAWCZE ZAJĘĆ:
Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego.
Wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
Rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy.
Wdrażanie nawyku przedstawiania rozwiązania w sposób czytelny.
Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów.
Wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy.
Planowanie swoich działań tak, aby osiągnąć sukces.
METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI CELÓW:
Osiąganie zamierzonych celów następuje poprzez:
Stosowanie różnorodnych form pracy z uczniem, które wymagają jego aktywnej postawy.
Dobieranie ciekawych zadań i problemów matematycznych.
Wykorzystywanie różnych pomocy dydaktycznych
Wykorzystywanie i stosowanie różnorodnych metod w pracy z uczniami np. podająca, problemowa, ćwiczeniowa.
Motywowanie i zachęcanie uczniów do dalszej pracy.
Zadbanie o odpowiednią atmosferę.
Przy realizacji programu należy zwrócić szczególną uwagę na:
Stworzenie wszystkim dzieciom równych szans przez indywidualizację tempa pracy i stopnia trudności stawianych zadań.
Używanie prawidłowej terminologii, ale w sposób zrozumiały dla dzieci.
Odejście od metod słownych na rzecz maksymalnego upoglądowienia.
Położenie nacisku na doskonalenie w praktyce wiedzy zdobytej na lekcjach matematyki.
TEMATYKA ZAJĘĆ:
Liczby całkowite :
- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych;
Liczby wymierne:
- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków,
- zapisywanie ułamków zwykłych i wyrażeń dwumianowanych w postaci liczb dziesiętnych,
- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb dziesiętnych.
Kolejność wykonywania działań.
Zadania z treścią związane z obliczaniem ułamka danej liczby oraz obliczaniem liczby na podstawie jej ułamka.
Zadania dotyczące obliczeń zegarowych, kalendarzowych, zadania związane
z temperaturą.
Zadania dotyczące zakupów.
Symbole literowe:
- zapisywanie prostych wyrażeń algebraicznych oraz obliczanie ich wartości
liczbowych.
Równania:
- zapisywanie treści prostych zadań w postaci równań pierwszego stopnia z jedną
niewiadomą,
- rozwiązywanie prostych równań z jedną niewiadomą’
9. Diagramy:
- diagramy przedstawiające dane empiryczne, graficzne,
- przedstawianie zależności liczbowych,
10. Skala i plan.
11. Zamiana jednostek ...