Dodaj publikację
Autor
Ewelina Pachut
Data publikacji
2010-11-16
Średnia ocena
1,00
Pobrań
287

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program został napisany z myślą o uczniach klasy VI szkoły podstawowej. Głównym jego założeniem jest przygotowanie uczniów do sprawdzianu końcowego. Program ten przewidziany jest do realizacji w ciągu jednego roku szkolnego, w wymiarze 1 godz. tygodniowo. Ma na celu poszerzenie oraz pogłębienie wiadomości i umiejętności matematycznych, kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie pomysłowości w myśleniu i działaniu.
 Pobierz (docx, 18,6 KB)

Podgląd treści

Program zajęć

przygotowujący uczniów klasy VI szkoły podstawowej

do sprawdzianu końcowego z matematyki.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU:

Przygotowanie uczniów do sprawdzianu po klasie VI poprzez kształtowanie określonych umiejętności zawartych w standardach wymagań.

Ułatwienie uczniom rozwijania sprawności umysłowych oraz pomoc w zrealizowaniu zadań stawianych przed nimi na egzaminie zewnętrznym.

Wyjście naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców.

Pomoc uczniom słabszym i uzdolnionym.

Zapoznanie uczniów z organizacją egzaminu zewnętrznego i ze sposobami rozwiązywania zadań zamkniętych.

CELE DYDAKTYCZNE ZAJĘĆ:

Uzupełnienie braków w wiadomościach matematycznych.

Praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki.

Stymulowanie logicznego myślenia.

Analiza prostych zagadnień i problemów matematycznych.

Rozbudzanie zainteresowania matematyką.

Wykazanie powiązań między poszczególnymi działami matematycznymi.

Wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do łatwiejszego

zapamiętywania.

Kształtowanie aktywności na zajęciach.

Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem.

Rozwijanie pamięci oraz osiąganie przez uczniów sprawności rachunkowej.

Przygotowanie do korzystania z tekstów użytkowych.

CELE WYCHOWAWCZE ZAJĘĆ:

Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego.

Wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.

Rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy.

Wdrażanie nawyku przedstawiania rozwiązania w sposób czytelny.

Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów.

Wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy.

Planowanie swoich działań tak, aby osiągnąć sukces.

METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI CELÓW:

Osiąganie zamierzonych celów następuje poprzez:

Stosowanie różnorodnych form pracy z uczniem, które wymagają jego aktywnej postawy.

Dobieranie ciekawych zadań i problemów matematycznych.

Wykorzystywanie różnych pomocy dydaktycznych

Wykorzystywanie i stosowanie różnorodnych metod w pracy z uczniami np. podająca, problemowa, ćwiczeniowa.

Motywowanie i zachęcanie uczniów do dalszej pracy.

Zadbanie o odpowiednią atmosferę.

Przy realizacji programu należy zwrócić szczególną uwagę na:

Stworzenie wszystkim dzieciom równych szans przez indywidualizację tempa pracy i stopnia trudności stawianych zadań.

Używanie prawidłowej terminologii, ale w sposób zrozumiały dla dzieci.

Odejście od metod słownych na rzecz maksymalnego upoglądowienia.

Położenie nacisku na doskonalenie w praktyce wiedzy zdobytej na lekcjach matematyki.

TEMATYKA ZAJĘĆ:

Liczby całkowite :

- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych;

Liczby wymierne:

- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków,

- zapisywanie ułamków zwykłych i wyrażeń dwumianowanych w postaci liczb dziesiętnych,

- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb dziesiętnych.

Kolejność wykonywania działań.

Zadania z treścią związane z obliczaniem ułamka danej liczby oraz obliczaniem liczby na podstawie jej ułamka.

Zadania dotyczące obliczeń zegarowych, kalendarzowych, zadania związane

z temperaturą.

Zadania dotyczące zakupów.

Symbole literowe:

- zapisywanie prostych wyrażeń algebraicznych oraz obliczanie ich wartości

liczbowych.

Równania:

- zapisywanie treści prostych zadań w postaci równań pierwszego stopnia z jedną

niewiadomą,

- rozwiązywanie prostych równań z jedną niewiadomą’

9. Diagramy:

- diagramy przedstawiające dane empiryczne, graficzne,

- przedstawianie zależności liczbowych,

10. Skala i plan.

11. Zamiana jednostek ...