Dodaj publikację
Autor
grazyna dzienisiewicz
Data publikacji
2010-12-07
Średnia ocena
5,00
Pobrań
390

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Regulamin i przebieg konkursu bibliotecznego dla uczniów gimnazjum, ćwiczenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
 Pobierz (docx, 29,6 KB)

Podgląd treści

UMIEM ZNALEŹĆ ODPOWIEDŹ

- konkurs biblioteczny dla uczniów klas I – III gimnazjum

Regulamin i przebieg konkursu

Celem konkursu jest sprawdzenie ogólnej wiedzy dotyczącej zasad korzystania z warsztatu informacyjnego biblioteki ( encyklopedie, słowniki, atlasy, katalogi, mapy) oraz wykazania się umiejętnością sprawnego posługiwania się nim, jak również doskonalenie umiejętności współpracy w grupie.

Uczestnicy: 2 osobowe zespoły (uczestnik oraz tzw. podpowiadacz) reprezentujące poszczególne klasy (6 zespołów).

Zespół składa się z uczestnika, który bierze udział we wszystkich konkurencjach konkursu, natomiast do każdej konkurencji jury, z listy dowolnie (nie alfabetycznie) zapisanych uczniów klasy, dobiera do pomocy uczestnikowi danej klasy tzw. podpowiadacza (z tej samej klasy). Do każdej konkurencji podpowiadacz zmienia się.

Konkurs składa się z 8 konkurencji zespołowych i jednej dla chętnych uczniów z widowni.

Pomoce: Encyklopedia Powszechna PWN (6 szt.), Słownik wyrazów obcych PWN (1), Słownik języka polskiego (1), Słownik synonimów (1), Słownik poprawnej polszczyzny (1), Słownik frazeologiczny (1), Słownik etymologiczny (1), Słownik ortograficzny (6), Praktyczny Słownik angielsko – polski polsko – angielski, Szkolny Atlas Geograficzny Świata (6), Mały atlas chrząszczy (1), Ilustrowana encyklopedia dla wszystkich. Lotnictwo (1), Mały słownik chemiczny (1), Encyklopedia współczesnej fizyki (1), Mały słownik chemiczny (1), Mały słownik matematyczny (1), Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego.

Przebieg konkursu (punktacja)

Przedstawiciele poszczególnych klas – uczestnicy losują nr zespołu i w takiej kolejności zasiadają przy stolikach - wg wylosowanego numeru.

Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwa 3-osobowe jury zgodnie z przedstawionym regulaminem.

ALFABET

(drużyny otrzymują koperty z różnymi, wymieszanymi zestawami wyrazów zapisanymi na pojedynczych karteczkach. Poszczególne wyrazy należy ułożyć alfabetycznie):

Zespół I:

Aluminium, alzacki, chałupa, chałwa, samochód, samochwała, sputnik, tafla, tafta, zebra, źrebię, żak.

Zespół II:

Bratać się, braterstwo, ćwiek, ćwierć, opilstwo, opiłek, pierwotny, pierwowzór, receptor, receptura, użądlić, wżenić się,

Zespół III:

Elektromonter, elektron, feler, felga, miażdżyca, miażdżyć, namiastka, oczywisty, oczywiście, powłoczka, powłoka, VIP.

Zespół IV:

Częsty, część, deszczówka, deszczułka, iżby, jabłko, powietrze, powietrzny, uprzemysłowić, uprzyjemnić, VAT , wideo.

Zespół V:

Dożylny, dożynki, falstart, falsyfikat, hydrant, hydraulik, kapsel, kapsuła, skrzydło, skrzynia, zżyty, źdźbło.

Zespół VI:

Formatować, formować, góra, góralka, kwestor, kwestura, łosza, łoś, tragifarsa, używać, volvo, wachlarz.

Punktacja:

Na wykonanie zadania zespół otrzymuje 3 minuty. Po wyznaczonym czasie uczestnik czyta ciąg alfabetycznie ułożonych wyrazów. Prowadzący przerywa czytanie, gdy usłyszy błąd.

Zespół może otrzymać od 0 do 12 pkt. Za każdy prawidłowo ułożony wyraz 1 pkt.

SPRAWDZIAN WIEDZY OGÓLNEJ

Pytania:

- odpowiedzi

Wymień 5 rodzajów dokumentów, które gromadzą biblioteki.

- książki, czasopisma, programy komputerowe, płyty, kasety video, slajdy, filmy CD.

Jaki może być układ haseł w encyklopedii?

- alfabetyczny lub zagadnieniowy (przedmiotowy, tematyczny).

Czym charakteryzują się ...