Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mariolak68, 2011-01-10
gimnazjum?????
Gimnazjum …………………………
Program pracy rozszerzonej
z uczniem zdolnym
Zajęcia dodatkowe z matematyki
Klasa III
Program powstał w oparciu o Program nauczania matematyki dla liceum i technikum zakres podstawowy oraz podstawowy z rozszerzeniem DKW-4015 – 37/01 „Matematyka z plusem” – M. Braun, M. Karpiński, J. Lech.
OPRACOWANIE: Anna Spicha
Rok szkolny 2010/2011
CELE EDUKACYJNE
OGÓLNE CELE EDUKACYJNE
♦ Podnoszenie umiejętności uczenia się innych przedmiotów,
♦ Kształcenie zdolności logicznego myślenia potrzebnej w większości zawodów, a także w życiu codziennym,
♦ Umożliwienie lepszego rozumienia i przewidywania zjawisk przyrodniczych, technicznych, ekonomicznych i społecznych,
Rozwój intelektualny
♦ Wykształcenie nawyku logicznego i poprawnego myślenia oraz stosowania w praktyce zasad logiki.
♦ Rozwijanie zdolności stawiania hipotez i ich dowodzenia, odróżniania hipotezy od udowodnionego faktu.
♦ Wykształcenie umiejętności wykonywania działań na liczbach, wyrażeniach algebraicznych i innych podstawowych obiektach abstrakcyjnych.
♦ Wykształcenie umiejętności tworzenia modeli matematycznych i nawyku ilościowego rozważania dostrzeganych zjawisk.
♦ Wykształcenie umiejętności planowania rozwiązania problemu matematycznego i realizacji tego planu.
♦ Kształtowanie wyobraźni przestrzennej.
♦ Kształtowanie umiejętności używania symboli, schematów, rysunków i wykresów.
♦ Wykształcenie podstaw matematycznych do zrozumienia zjawisk przyrodniczych, społecznych, technicznych i gospodarczych.
Wychowanie
♦ Kształtowanie pozytywnego stosunku do podejmowania aktywności intelektualnej i rozbudzanie ciekawości intelektualnej.
♦ Wykształcenie umiejętności prowadzenia merytorycznej dyskusji mającej na celu wspólne dojście do optymalnego rozwiązania.
♦ Wykształcenie umiejętności argumentowania.
♦ Wykształcenie umiejętności samodzielnego zdobywania informacji i samokształcenia.
SZCZEGÓŁOWE CELE EDUKACYJNE
Wykształcenie umiejętności posługiwania się obiektami abstrakcyjnymi
♦ Uporządkowanie i uzupełnienie wiadomości i umiejętności dotyczących działań na liczbach rzeczywistych oraz wyrażeniach algebraicznych.
♦ Uporządkowanie i uzupełnienie wiadomości i umiejętności dotyczących geometrii elementarnej
♦ Uzupełnienie wiadomości i umiejętności z zakresu planimetrii o zagadnienia dotyczące związków wielokątów i okręgów, przekształceń geometrycznych, twierdzenia Talesa i podobieństwa. Zapoznanie z twierdzeniami sinusów i cosinusów.
♦ Wykształcenie umiejętności stosowania elementów geometrii analitycznej.
♦ Wykształcenie umiejętności posługiwania się pojęciami geometrii przestrzennej.
Wykształcenie umiejętności budowania modeli matematycznych
♦ Powtórzenie i uzupełnienie wiadomości i umiejętności dotyczących zastosowania równań, nierówności i układów równań liniowych do rozwiązywania różnorodnych problemów.
♦ Wykształcenie umiejętności rozwiązywania równań i nierówności kwadratowych oraz ich stosowania.
♦ Wykształcenie umiejętności dostrzegania związków i zależności.
♦ Wykształcenie umiejętności opisu sytuacji za pomocą funkcji i rozumienia zależności pomiędzy własnościami funkcji a własnościami opisywanej przez nią sytuacji.
♦ Wykształcenie umiejętności stosowania pojęć i twierdzeń planimetrii do różnorodnych problemów.
♦ Wykształcenie umiejętności zastosowania funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w sytuacjach praktycznych.
♦ Wykształcenie umiejętności stosowania metod geometrii analitycznej.
Wykształcenie umiejętności projektowania i wykonywania obliczeń
♦ Rozszerzenie działania potęgowania na potęgi o wykładniku wymiernym.
♦ Utrwalenie umiejętności działań z użyciem procentów.
♦ Doskonalenie umiejętności szacowania wartości liczbowych.
♦ Zapoznanie z zapisem liczb w notacji wykładniczej i działaniami na takich liczbach.
♦ Wykorzystywanie własności liczb i wyrażeń algebraicznych ...