Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Gimnazjum …………..
Program
pracy z uczniami mającymi problemy
z opanowaniem materiału nauczania z matematyki
DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM
Opracowanie: Anna Spicha
Rok szkolny 2009/2010
SPIS TREŚCI
1. Wstęp …………………………………………………….. 3
2. Założenia programu ……………………………………… 3
3. Cele programu …………………………………………… 3
a) cele dydaktyczne …………………………………. 4
b) cele wychowawcze ……………………………….. 4
4. Formy pracy ……………………………………………... 4
5. Metody pracy ……………………………………………. 4
6.Realizowane treści i tematyka zajęć ……………………... 5
7. Procedury osiągania celów ………………………………. 7
8. Przewidywane efekty ……………………………………. 7
9. Uwagi o realizacji ……………………………………….. 8
10.Ocenianie………………………………………………… 8
11. Ewaluacja ………………………………………………. 8
Wstęp
„Jeśli matematyka jest królową nauk, to inne nauki są jej damami dworu. Poważna, dostojna i na pozór nieprzystępna królowa jest w rzeczywistości damą o złotym sercu, rozśpiewanej duszy i tęczowej wyobraźni. Tylko ktoś, komu nie było dane osobiście poznać królowej będzie bał się matematyki i twierdził, że jej nie lubi.”
Słowo „matematyka” dla wielu uczniów brzmi bardzo groźnie. Przyczyn tego zjawiska należy szukać między innymi w tym, iż wielu młodych ludzi zbyt późno poznało uroki pokonywania intelektualnych trudności. Powszechnie wiadomo, że nieraz jedno zadanie czy przypadkowa łamigłówka o treści matematycznej zapoczątkowała zainteresowania matematyką i zachęciła do dalszego rozwoju niejednego zawodowego matematyka.
W każdym zespole klasowym oprócz uczniów uzdolnionych matematycznie są uczniowie przeciętni oraz tacy, którzy mają duże problemy z opanowaniem wiadomości i prostych umiejętności matematycznych. Priorytetem jest więc zorganizowanie tak pracy z tymi uczniami, by mogli oni wyrównać swoje braki w wiadomościach do minimum programowego.
Praca na lekcjach nie daje takiej możliwości by zająć się wyłącznie uczniami słabymi, dlatego też wskazana jest praca indywidualna z tymi uczniami, co umożliwiają właśnie zajęcia wyrównawcze.
Założenia programu
Program przeznaczony jest dla uczniów mających problemy z opanowaniem materiału nauczania z matematyki. Opracowany został w oparciu o materiał nauczania, obowiązujący w gimnazjum. Program zakłada, że w zajęciach tych będą brać udział głównie uczniowie mający wolniejsze tempo pracy niż ich rówieśnicy, a w związku z tym nie nadążający z opanowaniem materiału nauczania oraz uczniowie, którzy mają duże braki w wiadomościach bądź to z powodu częstych nieobecności w szkole, bądź niewielkich możliwości umysłowych.
Realizacja programu będzie odbywać się w oparciu o zajęcia nadobowiązkowe prowadzone w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Uczestnikami zajęć będą zainteresowani uczniowie mający problemy z opanowaniem wiadomości matematycznych.
Cele programu
Cele ogólne:
1. Wykrywanie przyczyn niepowodzeń poszczególnych uczniów, wskazanie mocnych i słabych stron ucznia.
2. Przełamanie strachu przed matematyką.
3. Ukazanie ciekawych stron przedmiotu.
4. Uzupełnienie zaległości i braków.
5. Przygotowanie do edukacji matematycznej na kolejnym etapie kształcenia.
6. Rozbudzenie zainteresowań matematyką,
7. Wdrażanie do ...