Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć dydaktyczno – wyrównawczych dla klasy V.
Praca z dziećmi mającymi trudności w matematyce.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU I CELE:
Wyrównywanie braków edukacyjnych w zakresie realizowanych treści programowych, będących przyczyną trudności szkolnych.
Zachęcenie uczniów do zwiększenia wysiłku w uczeniu się matematyki.
Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego.
Wyrabianie własnej wartości.
Zniwelowanie przykrych doświadczeń związanych z porażkami ucznia na lekcjach matematyki.
Uświadomienie potrzeby znajomości pojęć matematycznych w codziennych sytuacjach życiowych.
Rozwijanie umiejętności pracy w grupie .
Nauczanie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny.
Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów.
Rozwijanie umiejętności matematycznych.
Kształtowanie pojęć matematycznych.
Rozbudzanie zainteresowań, wyrabianie własnej motywacji do nauki.
Ułatwienie dziecku umiejętności liczenia poprzez ćwiczenia koncentracji uwagi.
Rozwijanie spostrzegawczości.
Kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli.
Rozwijanie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w życiu codziennym.
Wyrabianie poczucia własnej wartości.
Motywowanie do przezwyciężania trudności w nauce.
METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI CELÓW:
W procesie pomocy dzieciom z trudnościami w nauce bardzo ważną rolę odgrywają aktywność i chęć dziecka do pracy.
Osiąganie zamierzonych celów następuje poprzez:
Stosowanie różnorodnych form pracy z uczniem, które wymagają jego aktywnej postawy (praca indywidualna, grupowa, zbiorowa).
Dobieranie ciekawych zadań i problemów matematycznych.
Wykorzystywanie różnych pomocy dydaktycznych.
Wykorzystywanie i stosowanie różnorodnych metod i technik w pracy z uczniami (rozwiązywanie zadań, ćwiczenia, gry i zabawy).
Motywowanie i zachęcanie uczniów do dalszej pracy.
Zadbanie o odpowiednią atmosferę.
Przy realizacji programu należy zwrócić szczególną uwagę na:
Indywidualizację, czyli dobór środków i metod w zależności od potrzeb i możliwości uczniów (dla każdego inne).
Stopniowania trudności (przechodzenie od prostych zajęć do złożonych).
Systematyczność : indywidualizacja i modyfikacja wymagań dostosowanych do możliwości dziecka.
TEMATYKA ZAJĘĆ:
Klasa V
Liczby naturalne:
- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb naturalnych (działania
pamięciowe),
- obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych z uwzględnieniem kolejności działań, - działania pisemne,
- rozwiązywanie prostych zadań z treścią,
Ułamki zwykłe:
- skracanie, rozszerzanie i zamiana ułamków niewłaściwych na liczby mieszane
i odwrotnie,
- zaznaczanie ułamków na osi liczbowej,
- porównywanie ułamków,
- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych,
- rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.
Ułamki dziesiętne:
- zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie,
- porównywanie ułamków dziesiętnych,
- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych,
- działania łączne na ułamkach zwykłych i dziesiętnych,
- rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.
Procenty:- zapisywanie ułamków w postaci procentów,
- zapisywanie procentów w postaci ułamków,
- odczytywanie i rysowanie diagramów procentowych,
- obliczanie procentu danej liczby,
- rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.
Liczby całkowite:
- rozpoznawanie liczby dodatniej i ujemnej.
Skala i plan.
Figury na płaszczyźnie:
- własności figur płaskich,
- rodzaje kątów,
- rodzaje trójkątów, kąty w trójkątach,
- rodzaje czworokątów (prostokąt, kwadrat ...