Dodaj publikację
Autor
Ewelina Pachut
Data publikacji
2011-01-17
Średnia ocena
4,00
Pobrań
522

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

 Program przeznaczony jest dla uczniów klasy V mających trudności w matematyce. Przewidziany jest do realizacji na zajęciach dydaktyczno - wyrównawczych w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo.
 Pobierz (docx, 22,2 KB)

Podgląd treści

Program zajęć dydaktyczno – wyrównawczych dla klasy V.

Praca z dziećmi mającymi trudności w matematyce.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU I CELE:

Wyrównywanie braków edukacyjnych w zakresie realizowanych treści programowych, będących przyczyną trudności szkolnych.

Zachęcenie uczniów do zwiększenia wysiłku w uczeniu się matematyki.

Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego.

Wyrabianie własnej wartości.

Zniwelowanie przykrych doświadczeń związanych z porażkami ucznia na lekcjach matematyki.

Uświadomienie potrzeby znajomości pojęć matematycznych w codziennych sytuacjach życiowych.

Rozwijanie umiejętności pracy w grupie .

Nauczanie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny.

Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów.

Rozwijanie umiejętności matematycznych.

Kształtowanie pojęć matematycznych.

Rozbudzanie zainteresowań, wyrabianie własnej motywacji do nauki.

Ułatwienie dziecku umiejętności liczenia poprzez ćwiczenia koncentracji uwagi.

Rozwijanie spostrzegawczości.

Kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli.

Rozwijanie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w życiu codziennym.

Wyrabianie poczucia własnej wartości.

Motywowanie do przezwyciężania trudności w nauce.

METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI CELÓW:

W procesie pomocy dzieciom z trudnościami w nauce bardzo ważną rolę odgrywają aktywność i chęć dziecka do pracy.

Osiąganie zamierzonych celów następuje poprzez:

Stosowanie różnorodnych form pracy z uczniem, które wymagają jego aktywnej postawy (praca indywidualna, grupowa, zbiorowa).

Dobieranie ciekawych zadań i problemów matematycznych.

Wykorzystywanie różnych pomocy dydaktycznych.

Wykorzystywanie i stosowanie różnorodnych metod i technik w pracy z uczniami (rozwiązywanie zadań, ćwiczenia, gry i zabawy).

Motywowanie i zachęcanie uczniów do dalszej pracy.

Zadbanie o odpowiednią atmosferę.

Przy realizacji programu należy zwrócić szczególną uwagę na:

Indywidualizację, czyli dobór środków i metod w zależności od potrzeb i możliwości uczniów (dla każdego inne).

Stopniowania trudności (przechodzenie od prostych zajęć do złożonych).

Systematyczność : indywidualizacja i modyfikacja wymagań dostosowanych do możliwości dziecka.

TEMATYKA ZAJĘĆ:

Klasa V

Liczby naturalne:

- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb naturalnych (działania

pamięciowe),

- obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych z uwzględnieniem kolejności działań, - działania pisemne,

- rozwiązywanie prostych zadań z treścią,

Ułamki zwykłe:

- skracanie, rozszerzanie i zamiana ułamków niewłaściwych na liczby mieszane

i odwrotnie,

- zaznaczanie ułamków na osi liczbowej,

- porównywanie ułamków,

- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych,

- rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.

Ułamki dziesiętne:

- zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie,

- porównywanie ułamków dziesiętnych,

- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych,

- działania łączne na ułamkach zwykłych i dziesiętnych,

- rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.

Procenty:- zapisywanie ułamków w postaci procentów,

- zapisywanie procentów w postaci ułamków,

- odczytywanie i rysowanie diagramów procentowych,

- obliczanie procentu danej liczby,

- rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.

Liczby całkowite:

- rozpoznawanie liczby dodatniej i ujemnej.

Skala i plan.

Figury na płaszczyźnie:

- własności figur płaskich,

- rodzaje kątów,

- rodzaje trójkątów, kąty w trójkątach,

- rodzaje czworokątów (prostokąt, kwadrat ...