Dodaj publikację
Autor
Ewelina Pachut
Data publikacji
2011-01-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
184

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program ten umożliwia pracę z uczniami zdolnymi, którzy opanowali umiejętności matematyczne na lekcjach matematyki. Rozszerza treści zawarte w podstawie programowej i uzupełnia je.
 Pobierz (docx, 19,9 KB)

Podgląd treści

Program koła matematycznego dla klasy IV i V

ZAŁÓŻENIA PROGRAMU I CELE:

Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów matematyką.

Uzupełnianie i rozszerzanie zagadnień poznanych na lekcjach matematyki.

Rozwijanie pamięci i umiejętności logicznego myślenia.

Kształtowanie wyobraźni geometrycznej i sprawności manualnej.

Rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji i analizowania danych.

Doskonalenie i stosowanie języka matematycznego.

Kształtowanie umiejętności uważnego analizowania treści zadania oraz poszukiwania różnych, nietypowych rozwiązań,

Prezentowanie rozwiązania zadań i problemów w sposób zrozumiały i czytelny.

Kształtowanie umiejętności sprawdzania otrzymanych wyników i korygowania

błędów.

Rozwijanie umiejętności współdziałania i organizacji pracy w grupie.

Wyrabianie pracowitości, systematyczności, wytrwałości i dociekliwości.

Kształtowanie umiejętności samodzielnego pogłębiania wiedzy i szukania informacji.

Rozwijanie umiejętności dzielenia się wiedzą.

Wyrabianie szacunku dla dorobku matematycznego i ludzi tworzących matematyką.

Przygotowanie uczniów do różnych konkursów matematycznych.

METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI CELÓW:

Osiąganie zamierzonych celów następuje poprzez:

Stosowanie różnorodnych form pracy z uczniem, które wymagają jego aktywnej postawy np.

- działania praktyczne i manualne,

- prace o charakterze badawczym,

- obserwacje, pokazy, prezentacje,

- referaty przygotowane i opracowane przez uczniów,

- konkursy matematyczne, gry i zabawy dydaktyczne, łamigłówki, krzyżówki

i problemy matematyczne,

- dyskusje między uczniami w grupach lub między nauczycielem i uczniem.

Dobieranie ciekawych zadań i problemów matematycznych.

Wykorzystywanie różnych pomocy dydaktycznych.

Wykorzystywanie i stosowanie metod aktywizujących w pracy z uczniami.

Stosowanie różnych źródeł wiedzy ( encyklopedie, słowniki matematyczne, publikacje, internet itp.).

Motywowanie i zachęcanie uczniów do dalszej pracy i udziału w zajęciach koła matematycznego.

Zadbanie o odpowiednią atmosferę.

TEMATYKA ZAJĘĆ:

Wiadomości z historii matematyki:

- przybliżenie sylwetek znanych matematyków,

- rozwój matematyki na przestrzeni wieków,

- ciekawe liczby,

- rzymski sposób zapisu liczb,

- podzielność liczb,

- historia kalendarza.

Matematyka w życiu codziennym (rozwiązywanie zadań):

- kalendarz i czas (oś czasu),

- jednostki długości, masy, jednostki monetarne,

- rozwiązywanie zadań na drogę, prędkość, czas,

- skala i plan,

- liczby naturalne, liczby całkowite, ułamki zwykłe i dziesiętne.

Figury płaskie:

- klasyfikacja wielokątów ( własności, pole prostokąta, pole kwadratu),

- własności trójkąta równobocznego,

- wielokąty foremne,

- tangramy.

Łamigłówki i ciekawostki matematyczne:

- rozwiązywanie zagadek, krzyżówek i rebusów matematycznych, anegdoty

matematyczne.

Matematyka inaczej:

- projektowanie własnych krzyżówek z zastosowaniem haseł wykorzystujących

wiedzę matematyczną uczniów,

- układanie ciekawostek i wierszy z zastosowaniem terminów i pojęć

matematycznych.

Przygotowanie do konkursów matematycznych:

- przykładowe zestawy zadań,

- zadania z haczykiem (dokładna analiza treści, logika).

Wykonywanie modeli przestrzennych:

- rysowanie siatek i sklejanie modeli (prostopadłościan, ośmiościan, dwunastościan,

dwudziestościan foremny).

- składanie modeli z gotowych siatek.

Praca przy pomocy komputera (programy matematyczne).

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU:

Program przewidziany jest do realizacji w wymiarze 1 godz. lekcyjnej tygodniowo. Umożliwia pracę z uczniami zdolnymi , którzy opanowali umiejętności matematyczne na lekcjach matematyki ...