Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program koła matematycznego dla klasy IV i V
ZAŁÓŻENIA PROGRAMU I CELE:
Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów matematyką.
Uzupełnianie i rozszerzanie zagadnień poznanych na lekcjach matematyki.
Rozwijanie pamięci i umiejętności logicznego myślenia.
Kształtowanie wyobraźni geometrycznej i sprawności manualnej.
Rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji i analizowania danych.
Doskonalenie i stosowanie języka matematycznego.
Kształtowanie umiejętności uważnego analizowania treści zadania oraz poszukiwania różnych, nietypowych rozwiązań,
Prezentowanie rozwiązania zadań i problemów w sposób zrozumiały i czytelny.
Kształtowanie umiejętności sprawdzania otrzymanych wyników i korygowania
błędów.
Rozwijanie umiejętności współdziałania i organizacji pracy w grupie.
Wyrabianie pracowitości, systematyczności, wytrwałości i dociekliwości.
Kształtowanie umiejętności samodzielnego pogłębiania wiedzy i szukania informacji.
Rozwijanie umiejętności dzielenia się wiedzą.
Wyrabianie szacunku dla dorobku matematycznego i ludzi tworzących matematyką.
Przygotowanie uczniów do różnych konkursów matematycznych.
METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI CELÓW:
Osiąganie zamierzonych celów następuje poprzez:
Stosowanie różnorodnych form pracy z uczniem, które wymagają jego aktywnej postawy np.
- działania praktyczne i manualne,
- prace o charakterze badawczym,
- obserwacje, pokazy, prezentacje,
- referaty przygotowane i opracowane przez uczniów,
- konkursy matematyczne, gry i zabawy dydaktyczne, łamigłówki, krzyżówki
i problemy matematyczne,
- dyskusje między uczniami w grupach lub między nauczycielem i uczniem.
Dobieranie ciekawych zadań i problemów matematycznych.
Wykorzystywanie różnych pomocy dydaktycznych.
Wykorzystywanie i stosowanie metod aktywizujących w pracy z uczniami.
Stosowanie różnych źródeł wiedzy ( encyklopedie, słowniki matematyczne, publikacje, internet itp.).
Motywowanie i zachęcanie uczniów do dalszej pracy i udziału w zajęciach koła matematycznego.
Zadbanie o odpowiednią atmosferę.
TEMATYKA ZAJĘĆ:
Wiadomości z historii matematyki:
- przybliżenie sylwetek znanych matematyków,
- rozwój matematyki na przestrzeni wieków,
- ciekawe liczby,
- rzymski sposób zapisu liczb,
- podzielność liczb,
- historia kalendarza.
Matematyka w życiu codziennym (rozwiązywanie zadań):
- kalendarz i czas (oś czasu),
- jednostki długości, masy, jednostki monetarne,
- rozwiązywanie zadań na drogę, prędkość, czas,
- skala i plan,
- liczby naturalne, liczby całkowite, ułamki zwykłe i dziesiętne.
Figury płaskie:
- klasyfikacja wielokątów ( własności, pole prostokąta, pole kwadratu),
- własności trójkąta równobocznego,
- wielokąty foremne,
- tangramy.
Łamigłówki i ciekawostki matematyczne:
- rozwiązywanie zagadek, krzyżówek i rebusów matematycznych, anegdoty
matematyczne.
Matematyka inaczej:
- projektowanie własnych krzyżówek z zastosowaniem haseł wykorzystujących
wiedzę matematyczną uczniów,
- układanie ciekawostek i wierszy z zastosowaniem terminów i pojęć
matematycznych.
Przygotowanie do konkursów matematycznych:
- przykładowe zestawy zadań,
- zadania z haczykiem (dokładna analiza treści, logika).
Wykonywanie modeli przestrzennych:
- rysowanie siatek i sklejanie modeli (prostopadłościan, ośmiościan, dwunastościan,
dwudziestościan foremny).
- składanie modeli z gotowych siatek.
Praca przy pomocy komputera (programy matematyczne).
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU:
Program przewidziany jest do realizacji w wymiarze 1 godz. lekcyjnej tygodniowo. Umożliwia pracę z uczniami zdolnymi , którzy opanowali umiejętności matematyczne na lekcjach matematyki ...