Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Bernadeta Frąszczak
Konspekt lekcji matematyki w klasie 4 Szkoły Podstawowej nr 3 w Krotoszynie
Temat: Kąty.
Lekcja typu zasadniczego.
Czas: 45 min
Termin realizacji:
klasa 4a: 21.01.2011
klasa 4b: 21.01.2011
Cele lekcji:
w ujęciu klasycznym:
wychowawcze:
kształtowanie aktywnej postawy wobec matematyki,
wyrabianie cech osobowości takich jak pracowitość, sumienność, wytrwałość, upór w dążeniu do celu,
w ujęciu operacyjnym:
Uczeń umie:
Rozróżniać poszczególne rodzaje kątów
Uczeń zna:
pojęcie kąta
budowę kąta
rodzaje kątów: prosty, ostry, półpełny, rozwarty, pełny, wklęsły
Metody:
- pogadanka,
- gra
Formy pracy:
- praca z całą klasą,
Środki dydaktyczne:
- podręcznik Matematyka 4 (Matematyka z plusem),
- zeszyt ćwiczeń Figury geometryczne
- zeszyt przedmiotowy,
- tablica, kreda, gąbka,
- linijka, ekierka, kątomierz
- wstążki
Przebieg lekcji:
Ogniwa lekcji
Przebieg
Uwagi / Komentarze
Wstęp
Przywitanie się.
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Kartkówka.
Podanie tematu.
Czas: ok. 15 min
Kąty
Nauczyciel prosi o narysowanie na tablicy dwóch półprostych o wspólnym początku i zakreskowaniu części płaszczyzny między półprostymi.
Wskazuje na rysunek uczniów i mówi, że ten rysunek przedstawia kąt; następnie nauczyciel wyjaśnia uczniom, co to jest kąt (część płaszczyzny zawarta między dwoma półprostymi), omawia jego budowę (zaznacza wierzchołek i ramiona) i omawia sposób oznaczania kątów (dodatkowo podaje sposób oznaczania kątów za pomocą greckich liter).
Następnie na podstawie rysunków wachlarzy w podręczniku omawia rodzaje kątów (zaczyna od kąta prostego, następnie omawia kąt ostry, półpełny, rozwarty, pełny i wklęsły – do każdego robi rysunek i tłumaczy w jaki sposób „grupujemy” kąty).
Czas: ok. 20 min
Gra
Nauczyciel wybiera trzy chętne osoby, daje im dwie wstążki różnego koloru i prosi uczniów, aby ustawili się w podany przez nauczyciel kąt (uczniowie to punkty, których nazwy to pierwsze litery imienia; uczniowie trzymający wstążkę obrazują półproste, jeden uczeń trzyma obie wstążki - wierzchołek), następnie klasa odczytuje nazwę kąta.
Czas: ok. 7 min
Zadanie pracy domowej i pożegnanie się
Uczniowie wymieniają poznane rodzaje kątów i z czego zbudowany jest kąt.
Zadanie domowe: zadanie 1, 2, 3 strona 16 - 17.
Pożegnanie się.
Czas: ok. 3 min