Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
dozis, 2014-01-27
sama teoria bez konkretnego przykladu bardzo obniża przydatność tekstu
MYŚLENIE RÓWNOLEGŁE, KREATYWNE – ZASTOSOWANIE METODY 6 KAPELUSZY DE BONO.
„ Nie możesz wykopać dziury w innym miejscu, pogłębiając tą samą dziurę”
De Bono
Myślenie lateralne , równoległe, kreatywne to patrzenie na daną sprawę, z różnych stron to szukanie alternatywnych podejść. Aby wykształcić taką umiejętność, niezbędne jest stworzenie środowiska, które sprzyja powstaniu takiego typu myślenia.
KREATYWNE ŚRODOWISKO TWORZONE PRZEZ NAUCZYCIELI:
Akceptacja ucznia ( jego osoby),
Otwartość- dawanie uczniowi przestrzeni do rozwoju, możliwości do poszukiwania nowych, innych rozwiązań,
Czas – należy dać uczniowi czas, pozwolić na dłuższe myślenie, zastanowienie,
Zaangażowanie ze strony nauczyciela,
Uczeń ma prawo do pomyłki,
Zindywidualizowane podejście do ucznia,
Wspólne określanie zasad, granic, tematów,
Nauczyciel musi być aktywnym słuchaczem czyli słucha, słyszy i reaguje
Nauczyciel powinien dzielić z dzieckiem ryzyko – jeżeli podejmujemy jakieś zadanie to razem za nie odpowiadamy,
Nauczyciel powinien zakładać, że uda,
Nauczyciel umie przyznać się do tego, że nie umie
Stosuje wzmacniające komunikaty: to interesujące, opowiedz o tym coś więcej, to bardzo pomysłowe, dobre pytanie, na pewno dasz sobie radę, najpierw spróbuj sam – jak będzie ci potrzebna pomoc, daj mi znać, czy pomyślałeś inne możliwości
Sześć Myślowych Kapeluszy czyli sześć sposobów myślowych
Dlaczego kapelusze?
Jest to angielskie powiedzenie „włożyć myślową czapkę”, co oznacza ruszyć głową, zastanowić się nad czymś. Stąd skojarzenie między myśleniem, a nakryciem głowy. Ponadto nakrycie głowy jest związane z rolą jakąś ktoś odgrywa w określonej chwili. Kapelusz łatwo włożyć i zdjąć, nie jest przytwierdzony do głowy – to ważna cecha.
Myślenie za pomocą kapeluszy.
Kapelusze myślowe wspomagają proces myślenia. Myślenie staje się grą o określonych zasadach, bez napominania i krytykowania. Zamiast nie kończących się dyskusji mamy do czynienia ze zdyscyplinowanym rozważaniem zagadnienia.
Świadome role myślowe.
Metoda 6 myślowych kapeluszy polega na odgrywaniu ról przy pomocy rekwizytu kapelusza, identyfikowanego kolorem. Zastosowanie jednego kapelusza polega na przyjmowaniu jednego przypisanego do niego punktu widzenia. Wkładanie kapelusza myślowego , a częste odgrywanie roli myśliciela powoduje , że stajesz się myślicielem. Kiedy zmieniamy kapelusze, zmieniamy role. Stajemy się zespołem różnych myślicieli posługujących się tą samą głową.
Czemu służą myślące kapelusze?
Granie określonej roli- kapelusze pozwalają nam bez lęku myśleć i mówić to , o czym w innej sytuacji nie pomyślelibyśmy ani nie powiedzieli.
Ukierunkowanie uwagi – kapelusze pozwalają nam skierować uwagę na różne aspekty zagadnienia.
Łatwe zasady gry – łatwe do wdrożenia i zapamiętania
ZNACZENIE KOLORÓW
KOLOR BIAŁY- Opiera się na neutralnych faktach, liczbach, informacjach .Argumentuje na płaszczyźnie rzeczowej. Co można powiedzieć opierając się na konkretnych danych.
KOLOR CZERWONY – Ukazuje emocje i uczucia, zarówno pozytywne i negatywne, wyraża ...