Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Bernadeta Frąszczak
Konspekt lekcji matematyki dla ucznia klasy 4b Szkoły Podstawowej nr 3 w Krotoszynie
Temat: Prosta, półprosta i odcinek.
Lekcja typu zasadniczego.
Czas: 45 min
Termin realizacji:
Cele lekcji:
w ujęciu klasycznym:
specyficzne:
doskonalenie umiejętności posługiwania się definicją,
wychowawcze:
kształtowanie wytrwałości w wysiłku umysłowym,
kształtowanie aktywnej postawy wobec matematyki,
wyrabianie cech osobowości takich jak pracowitość, sumienność, wytrwałość, upór w dążeniu do celu,
w ujęciu operacyjnym:
Uczeń umie:
rozpoznawać podstawowe figury geometryczne
kreślić podstawowe figury geometryczne
kreślić łamane spełniające dane warunki
Uczeń zna:
pojęcie prosta, półprosta, odcinek, łamana
Metody:
- pogadanka,
- opowiadanie,
- ćwiczenia,
Formy pracy:
- praca indywidualna,
Środki dydaktyczne:
- podręcznik Matematyka 4 (Matematyka z plusem),
- zeszyt ćwiczeń Figury geometryczne
- zeszyt przedmiotowy,
- tablica, kreda, gąbka,
- linijka
- załącznik 1 – „Podróże po Królestwie Geometrii”
- paski papieru, nożyczki, klej
Przebieg lekcji:
Ogniwa lekcji
Przebieg
Uwagi / Komentarze
Wstęp
Przywitanie się.
Sprawdzenie obecności.
Podanie tematu.
Czas: ok. 1 min
Prosta, półprosta, odcinek, punkt, łamana
Nauczyciel czyta opowiadanie: „Podróże punktu po Królestwie geometrii”. Po przeczytaniu nauczyciel pyta się ucznia, jakie pojęcia matematyczne pojawiły się w opowiadaniu.
Ćwiczenie I strona 104 – opisywanie punktów należących do danych prostych.
Nauczyciel notuje na tablicy pojęcia podane przez uczniów.
Notatka:
Punkt (nauczyciel na tablicy zaznacza kilka punktów; zwraca uwagę, że punkty oznaczamy wielkimi literami i zaznaczamy je za pomocą kropek lub dwóch przecinających się kreseczek).
B
D A
C
Prosta (nauczyciel pyta się ucznia, jak w opowiadaniu wyglądała prosta) – nieskończenie długa linia; nauczyciel daje uczniowi długie paski papieru przedstawiające prostą i pokazuje na nich w jaki sposób oznaczamy prostą:
- za pomocą małej litery
- za pomocą dwóch dużych liter.
a
prosta a
A B
Prosta AB (Prosta BA)
Półprosta (nauczyciel pyta się ucznia, jak w opowiadaniu powstała półprosta) – linia, która ma początek i nie ma końca; nauczyciel daje uczniowi pasek papieru – prostą i prosi, żeby ją przeciął i w miejscu przecięcia zaznaczył punkt, sam rysuje na tablicy półproste i pokazuje dwa sposoby ich oznaczania – zwraca uwagę, że oznaczając półprostą za pomocą dużych liter, kolejność liter ma znaczenie (pierwsza oznacza początek). Uczeń wykonuje oznaczania na półprostych otrzymanych z przecięcia prostej.
A B
Półprosta AB
a
półprosta a
Odcinek (nauczyciel pyta się ucznia, w jaki sposób powstał odcinek i jak on wyglądał w opowiadaniu – figura, która ma koniec i początek i jest prosta). Uczeń rozcina prostą w dwóch miejscach i zaznacza na końcach punkty.
A
B
Odcinek AB (odcinek BA)
Łamana – kilka odcinków połączonych ze sobą tak, że koniec jednego jest początkiem drugiego.
- łamana otwarta (rysunek ...