Dodaj publikację
Autor
Ida Lis
Data publikacji
2011-02-07
Średnia ocena
0,00
Pobrań
592

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł może pomóc wychowawcom w podrzuceniu rodzicom pomysłów na ich pomoc w nauce.
 Pobierz (docx, 14,5 KB)

Komentarze

mashena, 2011-02-10

Nie otworzy mi się :(

roma645, 2011-02-10

naprawdę krótki!

jolami, 2011-02-10

niestety nie wszyscy mają nowe word i power pointy :(

Iwona23, 2011-02-10

Nie otwiera mi się

milalimes, 2011-02-11

nie otwiera sie

marku, 2011-02-14

Wystarczy ściągnąć przeglądarkę do worda czy powerpointa 2007.

Podgląd treści

POMOC W NAUCE

Kiedy Państwa dziecko w szkole podstawowej było prymusem albo chociaż dobrym uczniem, chwaliliście się przed znajomymi, jakie jest zdolne. Przynosiło dobre oceny, a nawet świadectwa z czerwonym paskiem i wydawało się, że tak będzie zawsze. Niestety, w gimnazjum stopnie się pogorszyły i nie jesteście z tego powodu zadowoleni.

Jak uczy się dziecko

Wasze dziecko zaczęło się gorzej uczyć. Zastanawiacie się dlaczego tak jest. Najczęściej oskarżacie je o brak pilności, dobrych chęci, lenistwo itp. jednak nie zawsze macie rację. Zwiększa się ilość materiału, którą trzeba przyswoić. Ponadto dziecko rośnie, przeżywa w międzyczasie burzę hormonów i właśnie te zmiany w organizmie często przyczyną problemów z koncentracją. Bywa tak, że kłopoty w nauce wynikają z nieefektywnych i zbyt czasochłonnych metod przyswajania wiedzy. Każdy człowiek Ze względu na dominujący zmysł można wyróżnić trzy kategorie osób:

wzrokowiec- przyswaja wiedzę za pomocą wzroku; pamięta w którym miejscu w książce znajdowały się informacje na dany temat;

słuchowiec- zapamiętuje słowa, które są wypowiedziane np. przez nauczyciela; jeśli lekcja jest interesująca wcale nie musi patrzeć na nauczyciela, ponieważ skupia uwagę na jego słowa;

typ kinestetyczny- w uczeniu się pomaga mu ruch, np. ucząc się chodzi po pokoju. W szkole, gdy musi siedzieć w ławce, zwija papierki, rozkręca długopisy, macha nogą itp. rekompensując sobie brak ruchu.

Warto więc sprawdzić, który ze zmysłów dominuje u Państwa dziecka. Uczniowie są przyzwyczajeni douczenia się na pamięć ( „wkuwania”). Taki sposób jest nieskuteczny. Coraz częściej mówi się o nowych metodach przyswajania wiedzy. Te najnowsze angażują wyobraźnię i są oparte na tworzeniu całych łańcuchów skojarzeń, łatwych do odtworzenia w odpowiedniej chwili. Kojarzy się np. cyfry, litery z określonymi wydarzeniami, przedmiotami.

Sprawdzonym sposobem uczenia się jest także umiejętne robienie notatek. Monotonnie zapisane zdania, jednokolorowy wkład, brak podkreśleń- nie ułatwiają zapamiętywania.

Jak można pomóc

Wspólnie:

uporządkujcie biurko- oprócz zeszytu lub książki z danego przedmiotu nic innego nie powinno się na nim znajdować;

przygotujcie pokój- koniecznie przewietrzyć, zadbać o naprawdę dobre oświetlenie;

zaplanujcie czas przeznaczony na naukę- wyznaczcie ramy czasowe, w jakich dziecko powinno się zmieścić- nie zapominając o krótkich przerwach ( ale nie na grę komputerową!). Na początek przedmiot, który nie sprawia trudności, następnie trudniejszy, a po nim znów łatwiejszy;

kolorowe zakreślacze/ flamastry- zachęćcie do zakreślania ważnych treści;

warto odpytać i sprawdzić w jakim stopniu opanowało materiał.

Dobrze byłoby, gdybyście wspólnie ustalili jakich ocen oczekujecie od dziecka z poszczególnych przedmiotów.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Drodzy rodzice, odpowiednio wcześnie reagujcie na niepowodzenia dziecka.

Nie mówcie, że jest mało zdolne ...