Dodaj publikację
Autor
Anna Świerczyńska
Data publikacji
2011-02-14
Średnia ocena
5,00
Pobrań
238

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawienie niektórych pozytywnych aspektów wpływu czytania na rozwój dziecka.
 Pobierz (doc, 31,0 KB)

Podgląd treści

1 Książka i możliwość czytania to jeden

2 z największych cudów ludzkiej cywilizacji.

1 Maria Dąbrowska

Wpływ czytania na rozwój dziecka

Czytanie rozwija język, który stanowi podstawę dla myślenia, jest kluczem dla skarbnicy ludzkiej myśli i wiedzy. Dlaczego więc tak wielu ludzi, choć potrafi czytać – nie czyta?
Prawdopodobnie w dużej mierze dlatego, że nawyk czytania i miłość do książek musi powstać
w dzieciństwie, a niestety coraz rzadziej tak się dzieje. Stajemy się bowiem społeczeństwem żyjącym coraz bardziej w cywilizacji telewizyjnej i komputerowej.
Rodzicom - w ich codziennej gonitwie – często łatwiej jest włączyć dziecku telewizor czy komputer niż poświęcić czas na wspólne czytanie. Tymczasem dziecko wychowane jedynie przez "szklany ekran" funkcjonuje zupełnie inaczej, niż ktoś komu się czyta, ponieważ – jak twierdzi wielu psychologów – nic tak nie rozwija możliwości ludzkiego mózgu jak właśnie czytanie książek.
Warto więc ponownie przypomnieć sobie choć niektóre pozytywne aspekty wpływu czytania na rozwój dziecka, świadczące również o jego przewadze nad telewizorem czy komputerem.
1. Stymulacja mózgu
Czytanie niezwykle stymuluje mózg dziecka. Uczy je myślenia - podstawowy kanon komunikacji międzyludzkiej oparty jest na słowie, które poprzez odwołanie się do świadomości jest właśnie podstawą naszego myślenia. Ludzie są istotami myślącymi, nie dlatego, że widzą, ale dlatego, że operują słowem. W związku z powyższym konfrontacja książki - opartej na słowie - z przekazem telewizyjnym - bazującym na obrazie - wypada korzystniej dla książki, gdyż język jest bardziej uniwersalny niż obraz. Dzięki niemu możemy wyrazić zarówno wydarzenia zewnętrzne, jak również przeżycia wewnętrzne, zjawiska świata materialnego, jak i niematerialnego. Uczucia i myśli docierające do naszej świadomości za pomocą słów nie zawsze mają odpowiednika w prostych symbolach wizualnych. Obserwuje się, że osoby, które zerwały z cywilizacją słowa, rzadko mają swoje zdanie i często idą za tłumem. Powinniśmy więc starać się uchronić przed tym nasze dzieci.
2. Rozwijanie kompetencji językowych
Czytanie rozbudowuje słownictwo dziecka, rozwija jego umiejętność wysławiania się, ułatwia wyrażenie uczuć i myśli. Dziecko, któremu czyta się bajki, lepiej rozumie ich przesłania, używa większej ilości określeń charakteryzujących bohaterów, niż dziecko, które ogląda bajki telewizyjne. Dziecko, któremu się czyta w momencie samodzielnego streszczania treści bajki częściej mówi o zachowaniu i usposobieniu postaci. Natomiast dziecko wychowywane głównie na bajkach telewizyjnych streszczając je, ma nie tylko uboższe słownictwo, ale bardziej zwraca uwagę na opis zewnętrzny, cechy fizyczne bohatera i niejednokrotnie używa więcej określeń agresywnych. Przyczyn tych różnic można prawdopodobnie upatrywać w fakcie, że czytanie rozwija umiejętności empatyczne, zdolności do przeżywania losów innych ludzi. Pomaga więc w zrozumieniu ludzi, świata i siebie. Tymczasem ...