Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji matematyki
Klasa 6
Temat zajęć: Objętość prostopadłościanu
Cele zajęć:
Dydaktyczne (operacyjne):
Uczeń:
zna budowę prostopadłościanu,
potrafi wskazać przykłady prostopadłościanów w najbliższym otoczeniu,
potrafi obliczyć pole powierzchni i objętość prostopadłościanu, korzystając ze wzoru;
potrafi obliczyć objętość bryły, wykorzystując do tego pojemniki z podziałką objętości lub podać swój sposób obliczeń,
potrafi obliczyć pojemność akwarium i sprawdzić swoje obliczenia, napełniając je wodą,
zna jednostki objętości i potrafi je zamieniać,
Wychowawcze:
rozwijanie praktycznych umiejętności stosowania pojęcia objętości w życiu codziennym,
połączenie teorii z praktyką- uczeń zauważa, że wiedza przydaje się w praktyce,
włączenie do aktywnej pracy w grupie
Czas pracy: 45 minut
Metody pracy: pokaz, ćwiczenia
Formy pracy: praca w grupach
Środki dydaktyczne: pudełka i przedmioty o kształcie prostopadłościanu, gotowe plastikowe modele brył (z otworem ) z podziałką do oznaczania objętości, pojemniki miarki- z podziałką mililitrową, sól
Przebieg zajęć:
Powitanie uczestników. Czynności organizacyjno-porządkowe.
Wprowadzenie do tematu zajęć.
Pogadanka na temat zastosowania pojęcia pojemności i objętości. Uczniowie podają różne przykłady.
Opis budowy prostopadłościanu na wybranych modelach.
Wzór na obliczenie pola prostokąta i kwadratu - uczeń pisze na tablicy i wyjaśnia zapis.
Wzór na obliczenie objętości prostopadłościanu – uczeń pisze na tablicy i wyjaśnia zapis.
Tok zajęć:
Podanie tematu zajęć i napisanie na tablicy.
Podzielenie uczniów na dwie grupy 4 osobowe. Każda grupa otrzymuje kartę pracy i udaje się na swoje stanowisko pracy.
Etapy pracy w grupie:
Uczniowie zapoznają się z planem pracy,
Dokonują pomiaru długości i szerokości krawędzi podstawy i wysokości plastikowego modelu prostopadłościanu, zapisują dane na karcie pracy i obliczają objętość. Wynik podają w i przeliczają na , litry i mililitry.
Sprawdzają poprawność swoich pomiarów. W tym celu napełniają swój model prostopadłościanu solą, wykorzystując do tego jeden z pomocniczych pojemników-miarek. Notują wyniki.
Wykonują pozostałe zadania podane na karcie pracy:
obliczają pojemność akwarium o podanych wymiarach,
podają swoją wersję wymiarów akwarium o danej pojemności
Na koniec każda z grup prezentuje wyniki swojej pracy
Podsumowanie:
Podsumowaniem zajęć będą odpowiedzi uczniów na pytanie, co im dały dzisiejsze zajęcia i w jaki sposób wykorzystają zdobytą tu wiedzę w życiu codziennym.
KARTA PRACY
Przygotujcie plastikowy model prostopadłościanu z podziałką na oznaczenie objętości.
Dokonacie pomiarów:
Długość podstawy…………………cm
Szerokość podstawy…………………cm
Wysokość ……………………………cm
Zapiszcie wzór na obliczenie objętości prostopadłościanu, podstawcie dane do wzoru i wyliczcie. Wynik podajcie w i przeliczcie na , litry i mililitry
Przygotujcie pojemnik z miarką i wsypcie za jego pomocą odpowiednią ilość soli, aby wypełnić prostopadłościan. W ten sposób sprawdzicie, czy wasze powyższe obliczenia są prawidłowe.
Wynik zapiszcie poniżej ...