Dodaj publikację
Autor
Barbara Wardyńska
Data publikacji
2011-04-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
47

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca stanowi próbę pedagogicznego spojrzenia na rolę książki i biblioteki w życiu dziecka z niepełnosprawnością intelekt. w st. lekkim.
 Pobierz (doc, 177,5 KB)

Podgląd treści

Barbara Wardyńska
Rola książki w życiu dziecka z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim

Dobra 2009
SPIS TREĄŚCI
WSTĘP……………………………………………………………………….3

Rozdział 1
KONTEKST ZNACZENIOWY POJĘCIA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI UMYSŁOWEJ W STOPNIU LEKKIM

1.1 Definicje niepełnosprawności umysłowej……………………………………………4
1.2 Cechy psychofizyczne dziecka z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim………………………………………………………………………………..7
1.3 Kontakt z książką, jako jedna z metod kształtowania osobowości
dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim……………………14

Rozdział 2
METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH

1. Cel, przedmiot i zakres badań………………………………………………………19
2. Problemy i hipotezy badawcze……………………………………………………..19
3. Zmienne i wskaźniki………………………………………………………………..21
4. Metody, techniki i narzędzia badawcze…………………………………………….21
5. Organizacja i przebieg badań……………………………………………………….23
6. Charakterystyka badanej grupy……………………………………………………..23
ANALIZA INTERPRETACJA WYNIKÓW BADAŃ…………………………………24
PODSUMOWANIE I WNIOSKI Z BADAŃ……………………………………………30
BIBLIOGRAFIA…………………………………………………………………………..33
SPIS TABEL……………………………………………………………………………….35
ANEKS……………………………………………………………………………………..36

Wstęp

Terapeutyczna rola książki i biblioteki znana jest już od wieków, wszak w bibliotece w starożytnych Tebach widniał napis „Lek dla duszy”.
Realizowanie celów rewalidacyjnych poprzez czytelnictwo, dawanie wzorów zachowania, umożliwianie przeżywania wzruszeń estetycznych, korygowanie braków rozwojowych psychiki dziecka, jest sprawą naczelną w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. Rola książki nie kończy się z chwilą jej przeczytania. Aktywność dziecka przyjmuje pełną postać w zabawach związanych z treścią książki, w pracach ręcznych, w rysunkach i w inscenizacjach. Okres szkoły najbardziej sprzyja tworzeniu nawyku czytelnictwa, rozwoju zainteresowań książką i czasopismem.
Dla dzieci upośledzonych umysłowo książka musi być łatwa w czytaniu, bogato ilustrowana, z małą ilością tekstu. Dzieci potrzebują bardzo łatwych, nieskomplikowanych treści, ale nie infantylnych, lecz związanych z poziomem rozwoju społecznego
Niniejsza praca stanowi próbę pedagogicznego spojrzenia na rolę książki w życiu dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
Rozdział pierwszy powstał w oparciu o literaturę przedmiotu. Rozdział ten prezentuje wybrane definicje niepełnosprawności intelektualnej, cechy psychofizyczne oraz metody kształtowania osobowości dziecka poprzez kontakt z książką.
Rozdział drugi przedstawia tok postępowania badawczego. Kolejno prezentowane są: cel, przedmiot i zakres badań, przyjęte problemy i hipotezy badawcze, zastosowana metoda i narzędzia oraz opis przebiegu badań i charakterystyka grupy.
Rozdział trzeci zawiera wyniki przeprowadzonych badań oraz ich analizę.
W końcowej części pracy poddano interpretacji najistotniejsze wyniki badań oraz sformułowano wnioski dotyczące poruszanej problematyki.
ROZDZIAŁ 1

KONTEKST ZNACZENIOWY POJĘCIA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI UMYSŁOWEJ W ŚWIETLE LITERATURY

1.1 Definicje niepełnosprawności umysłowej.
Pojęcie niepełnosprawności obejmuje różne ograniczenia funkcjonalne jednostek ludzkich w każdym społeczeństwie, wynikające z uszkodzenia zdolności wykonywania jakiejś czynności w sposób uważany za normalny, typowy dla życia ludzkiego. Ograniczenia te mogą mieć charakter stały lub przejściowy, całkowity lub częściowy, mogą dotyczyć sfery sensorycznej, fizycznej lub ...