Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat lekcji: Osiągnięcia ludów państw Starożytnego Wschodu – utrwalenie
wiadomości.
Cele lekcji:
1. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o cywilizacjach: Sumeru, Babilonu, Egiptu, Indii, Chin i Palestyny,
2. Kształcenie umiejętności pracy w grupie, formułowania dłuższej wypowiedzi, uzasadniania, wykorzystywania zdobytej wiedzy do zorganizowania wycieczki w czasie i przestrzeni po Starożytnym Wschodzie
Cele operacyjne – Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:
1. Wymienić najważniejsze czynniki mające wpływ na postęp cywilizacji.
2. Rozpoznać na ilustracjach znamienne dla każdej cywilizacji zabytki.
3. Opisać i wskazać na mapie kraje Wschodu (typ religii, zabytki, typ władzy).
4. Zestawić osiągnięcia naukowe i techniczne państw
5. Zachęcić do zainteresowania się danym państwem
Metody i środki dydaktyczne: praca w grupach, „burza mózgów:, przygotowanie ofert biur podróży na wycieczki w czasie i przestrzeni, podręcznik, atlas, środki własne
Tok lekcji:
1. Czynności organizacyjne: powitanie i sprawdzenie obecności
2. Podanie tematu lekcji
3. Podział uczniów na 6 grup, każda grupa opracowuje osobny katalog (stronę) biura podróży na wycieczkę w czasie i przestrzeni do poszczególnych państw: Sumeru, Babilonii, Egiptu, Indii, Chin i Palestyny. W ofertach powinny znaleźć się informacje dotyczące: położenia geograficznego (omówić i wskazać na mapie), typu religii, zabytków, typu władzy, warunków życia ludności, osiągnięć cywilizacyjnych, organizacji państwa i społeczeństwa. Czas przeznaczony na opracowanie problematyki ok. 10 min.
4. Prezentacja wyników pracy w grupach.
5. Ocena prac zespołów
Temat lekcji: Problem turecki i odsiecz wiedeńska
Cele lekcji:
-zapoznanie uczniów z przyczynami, przebiegiem i skutkami wojen polsko-tureckich w XVII wieku
-kształcenie umiejętności analizy tekstu źródłowego, korzystania z mapy ściennej, pracy w grupie
Cele operacyjne – Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:
1. wymienić nazwiska polskich królów i wodzów,
2. wyliczyć i omówić przyczyny wojen z Turcją,
3. podać daty i wskazać na mapie miejsca głównych bitew,
4. omówić i ocenić warunki traktatów pokojowych,
5. podać przykłady wzajemnych związków Polski z innymi państwami (Francją, Turcją, imperium Habsburgów),
6. omówić i ocenić skutki zmagań polsko-tureckich w XVII wieku,
7. prawidłowo posługiwać się pojęciami: odsiecz, haracz,
Środki dydaktyczne: podręcznik, mapa ścienna, atlasy, źródło historyczne – tekst Listu Jana III Sobieskiego do królowej Marysieńki, słownik terminów historycznych,
Metody dydaktyczne: metoda „myślowych kapeluszy”
Tok lekcji:
1. Uczniowie w 5 grupach opracowują następujące zagadnienia (czas do 10 min):
-stosunki Polski z Turcją w czasach panowania ostatnich Jagiellonów,
-relacje polsko-tureckie w pierwszej połowie XVII wieku,
-wydarzenia związane z ostatnim etapem wzajemnych zmagań na terenie Rzeczypospolitej,
-odsiecz wiedeńska i zakończenie konfliktu
-analiza i interpretacja Listu Jana III Sobieskiego do królowej Marysieńki - określenie rodzaju źródła historycznego i omówienie korzyści ...