Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Jak zmniejszyć stres 6-7 latka.
W aspekcie psychologicznym stres to brak równowagi między wymogami danej sytuacji a możliwościami człowieka. Aby przywrócić równowagę, należy podjąć odpowiednie działania zaradcze. W ujęciu biologicznym to reakcja organizmu na stawiane przed nim wymagania fizyczne lub psychiczne.
Z jednej strony stres kojarzy się nam z brakiem komfortu, a z drugiej jest motorem napędzającym przeróżne działania, dopingującym do wytężonej aktywności, popychającym do podejmowania różnych czynności, prób, prowadzącym w efekcie do sukcesu lub porażki. Stres towarzyszył człowiekowi, towarzyszy i będzie towarzyszyć, ale ważne jest, aby jego poziom był współmierny do czekającego nas zadania. Nie może niszczyć organizmu.
U sześciolatka poziom stresu należy korygować, dając mu odpowiednie narzędzia, wsparcie i poczucie własnej wartości. Akceptacja dorosłych daje poczucie bezpieczeństwa oraz przekonanie, że warto podejmować wyzwania.
POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI
Najlepiej budować je, wdrażając dziecko do samodzielności. Kilkulatek powinien wykonywać wszystkie czynności związane z samoobsługą: myć się, czesać, ubierać, wiązać buty, zapinać guziki, zasuwać suwaki. Te czynności wpływają na precyzję ruchów, koordynują pracę oka i ręki oraz pozwalają panować nad własnym ciałem, kreować i porządkować najbliższą rzeczywistość. Angażują te same mięśnie, które potem wykorzysta przy pisaniu, rysowaniu i malowaniu. Należy doceniać umiejętności, chwalić za spostrzegawczość i trafność wyboru, podkreślać postępy.
PRACE DOMOWE
Poczucie własnej wartości dziecka wspomaga wdrażanie do codziennych , domowych obowiązków. Dziecko musi wiedzieć, że każdy człowiek ma nie tylko przywileje, ale także powinności. Nakrywanie do stołu, zbieranie brudnych naczyń, utrzymywanie porządku w swoim pokoju, pomoc rodzicom w drobnych zakupach itp. To czynności, dzięki którym dziecko czuje się potrzebne, mądre, zrozumie istotę obowiązkowości, współdziałania z innymi. Im więcej dziecko będzie wykonywać, tym silniejsza będzie potrzeba współdziałania, większa chęć do samosprawdzania się i pokonywania trudności, ale trzeba doceniać i należycie podkreślać wysiłki. Umiejętności są zachętą do dalszej pracy.
SPÓJNY SYSTEM WYCHOWAWCZY
Dziecko lubi wiedzieć co mu wolno, a co nie, co jest dobre, a co złe. Konsekwencja w przestrzeganiu zasad porządkuje rzeczywistość dziecka, pomaga w dokonywaniu wyborów, ułatwia orientację w społecznych realiach, wpływa na jakość relacji z innymi ludźmi.
WSPARCIE DOROSŁYCH
Dziecko potrzebuje czasu i zainteresowania ze strony rodziców. Ważne są rozmowy z dzieckiem w trakcie wykonywania wspólnych czynności, jak i po czymś np. obejrzeniu bajki. Mowa wpływa na rozwój intelektualny dziecka, zasób słownictwa, bogactwo pojęć, którymi dziecko operuje. Poznaje kulturę dyskusji: potrafi słuchać, rozumie treść przekazu, formułuje własne poglądy. Dzięki temu czuje się kimś ważnym i wyjątkowym.
WŁASNE ZDANIE DZIECKA
Ważne jest prawo dziecka do swobodnego wyrażania własnej opinii. Dziecko powinno ...