Dodaj publikację
Autor
Wiesława Małachowska
Data publikacji
2011-05-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
74

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dyskalkulia czyli dysfunkcja w uczeniu się matematyki.
 Pobierz (doc, 260,0 KB)

Podgląd treści

Dyskalkulia
czyli dysfunkcja w uczeniu się matematyki

Spis treści

Wstęp - 3 -

1. Diagnoza umiejętności matematycznych – dojrzałość do uczenia się matematyki - 4 -

2. Dyskalkulia - pojęcie i jej rodzaje - 6 -

3. Rozpoznawanie ryzyka dyskalkulii w szkole - 12 -

4. Ogólne zasady postępowania z uczniem - 15 -

5. Zasady reedukacji (wyrównywania) zaburzeń zdolności matematycznych - 19 -

6. Przykłady zabaw, ćwiczeń, zadań dla dzieci dyslektycznych - 23 -

Podsumowanie - 30 -

Bibliografia: - 31 -

- Wstęp -
W naszej codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej spotykamy się z uczniami, którzy przeżywają niepowodzenia szkolne spowodowane trudnościami w procesie uczenia się. Często trudności w uczeniu pojawiają się u dzieci o obniżonej sprawności intelektualnej lub w wyniku zaniedbań pedagogicznych i środowiskowych oraz braku motywacji do nauki. Znane są nam jednak przypadki, kiedy pomimo stosowania obowiązujących metod nauczania, przeciętnej inteligencji i sprzyjających warunków społeczno-kulturowych uczeń boryka się ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Określenie „specyficzne” wskazuje na wąski zakres trudności w uczeniu się i ich szczególny charakter.
Mówiąc o specyficznych trudnościach w uczeniu się najczęściej mamy na myśli trudności w nauce czytania lub pisania, spowodowane zaburzeniami podstawowych funkcji percepcyjno-motorycznych. Takie podejście nie zawsze jednak oddaje stan rzeczy, gdyż większość z nas utożsamia dysleksję z trudnościami w uczeniu się języka ojczystego, bądź języków obcych. Zapomina się, że matematyka to też język, którym uczeń musi się sprawnie posługiwać, rozumieć go, aby przyswoić sobie określone umiejętności. Dlatego powinno się wszędzie podkreślać, iż dyskalkulia to specyficzna forma dysleksji obejmująca język matematyczny. Inaczej rzecz ujmując dotyczy zaburzeń zdolności matematycznych, objawiających się kłopotami w wykonywaniu prostych działań, tworzeniu mniej lub bardziej złożonych układów przestrzennych, czy zrozumieniu poleceń w zadaniach napisanych jak
i przeczytanych przez nauczyciela w trakcie sprawdzianu.
Dysfunkcja ta dotyka około 5% dzieci w wieku szkolnym, dlatego nie należy lekceważyć tego problemu.
Nauczyciele często potrafią już diagnozować dzieci z dysleksją, dysgrafią czy dysortografią, wiedzą jak z nimi pracować i jak im pomóc w przezwyciężaniu trudności. Natomiast o problemie dyskalkulii niewiele jeszcze wiedzą zarówno nauczyciele jak
i rodzice. Bardzo rzadko podejmowane są również działania zmierzające do udzielenia pomocy w pokonywaniu specyficznych trudności w uczeniu się matematyki.
Chciałabym w tej pracy przybliżyć pojęcie dyskalkulii, jak się ją klasyfikuje, diagnozuje a przede wszystkim jak powinno się pomagać uczniom z takimi zaburzeniami, aby przezwyciężać trudności w nabywaniu umiejętności matematycznych zwłaszcza na progu edukacji - czyli w szkole podstawowej.

1. Diagnoza umiejętności matematycznych – dojrzałość do uczenia się matematyki

W ostatnich latach coraz powszechniej podejmowany jest problem dysleksji. Zaburzenie to stanowi jedną z głównych przyczyn niepowodzeń szkolnych uczniów. Problem ten ważny jest ...