Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCH W KLASACH GIMNAZJALNYCH
Temat: Metody radzenia sobie ze stresem?
Prowadzący: Agata Woźniak
Czas trwania zajęć: 45 minut
Cele:
• Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem pojawiającym się w trudnych sytuacjach,
• Rozpoznawanie oznak stresu,
• Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem,
• Przybliżenie znaczenia pozytywnego myślenia,
• Poznanie ćwiczeń Dennisona-punkty pozytywne,
Cele operacyjne:
Uczeń:
• Zna sposoby radzenia sobie ze stresem,
• Zna skutki negatywnego myślenia,
• Stosuje proste ćwiczenia relaksacyjne,
Pomoce:
• Plansze z zarysem postaci człowieka,
• Plansza z oznakami stresu,
• Karty pracy-Co wtedy myślisz?
• Plansza przedstawiająca metody radzenia sobie ze stresem
Przebieg zajęć:
I. POPWITANIE GRUPY - wypowiedzi na temat, jak się czują, co ciekawego im się przydarzyło.
II. CZYM JEST STRES?
1. Burza mózgów - Co to jest stres? (stan wywołany bodźcem zewnętrznym)
2. Oznaki stresu:
Celem tego ćwiczenia jest wyrobienie umiejętności rozpoznawania oznak stresu. Każdy uczeń otrzymuje kartę z oznakami stresu ( załącznik 1) zadaniem jest zaznaczyć odpowiednim kolorem oznaki stresu według schematu.
a) Reakcje fizjologiczne – kolor czerwony,
b) Wpływ na myślenie – kolor zielony,
c) Emocje – kolor niebieski
d) Zachowanie – kolor żółty,
3. Omówienie wykonanego zadania – odczytanie zaznaczonych podziałów schematycznych oznak stresu.
4. Praca indywidualna.
• Każdy uczeń otrzymuje planszę z zaznaczonym konturem postaci ludzkiej – MOJA SYLWETKA. Zadaniem ucznia jest zaznaczyć na tej postaci, właściwym kolorem swoją reakcję na stres.
• Uczniowie spacerują po klasie, pokazują swój obraz pozostałym uczestnikom i szukają osób ,które podobnie odczuwają stres.
• Na zasadzie podobieństwa uczniowie dobierają się w grupy.
5. Praca w grupach.
Uczniowie tworzą listę metod i sposobów radzenia sobie ze stresem.
III. METODY RADZENIA SOBIE ZE STRESEM
1. Nauczyciel zapisuje na tablicy 5 metod radzenia sobie ze stresem:
• Pozytywne myślenie,
• Obrócenie trudnej sytuacji w żart,
• Rozmowa z bliską osobą,
• Ćwiczenia fizyczne,
• Ćwiczenia relaksacyjne.
2. Doświadczanie wymienionych wyżej sytuacji:
POPZYTYWNE MYŚLENIE
Uczniowie wypisują 5 swoich pozytywnych cech i zamieniają je w zaklęcia, np.: „Jestem silny i spokojny „ „jestem pełen energii” „ osiągam cele” itp.
OBRACANIE TRUDNYCH SYTUACJI W ŻART
Uczniowie do podanych sytuacji tworzą humorystyczne zakończenia:
a) Chłopak opuścił ukochaną dziewczynę, ona rozpacza po utracie ukochanego.
b) Idziesz do urzędu załatwić pewną sprawę, przychodzisz i okazuje się, że biuro zamknięte. Jesteś zirytowany, bo tobie tak bardzo zależało na tej sprawie.
c) Dowiadujesz się od koleżanki, że twoje dobre przyjaciółki opowiadają o tobie różne nieprzyjemne plotki.
d) Wracasz ze szkoły do domu tramwajem. Obok ciebie stoi grupka chłopców, którzy spoglądają w twoją stronę i głośno się śmieją.
ROZMOWA Z BLISKĄ OSOBĄ
Celem tej metody jest uświadomienie sobie i spróbowanie rozmowy z osobą ...