Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA
im. JANA AMOSA KOMEŃSKIEGO W LESZNIE
Kierunek: Informatyka i technologia informacyjna dla nauczycieli
Wykorzystanie technologii informacyjnej
z dziećmi upośledzonymi w stopniu lekkim
na lekcjach matematyki w szkole specjalnej
Praca dyplomowa
Mirosława Stanisławiak
Promotor
dr inż. Karol Józefowicz
Leszno 2011
Jestem tylko jeden,
ale przecież jestem jeden.
Nie mogę zrobić wszystkiego,
ale przecież mogę zrobić coś niecoś.
A ponieważ nie mogę zrobić wszystkiego,
nie odmówię zrobienia tego, co zrobić potrafię.
E.E. Hale
2
Spis treści
I WSTĘP ........................................................................................................................... 4
II ZASTOSOWANIE KOMPUTERA W EDUKACJI ................................................ 6
2.1 Rola technologii informacyjnej w edukacji dzieci upośledzonych umysłowo w
stopniu lekkim ............................................................................................................... 8
2.2 Komputer jako narzędzie poznawcze ............................................................... 11
2.3 Komputery w szkole specjalnej ....................................................................... 13
III MATEMATYKA A TECHNOLOGIA INFORMACYJNA .................................. 16
3.1 O nauczaniu matematyki w szkole specjalnej .................................................. 17
3.2 Wykorzystanie komputera na lekcjach matematyki ........................................ 19
3.3
Programy komputerowe wspomagające nauczanie matematyki ...................... 22
IV PRZYKŁADOWE PROJEKTY LEKCJI Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA29
4.1 Wyodrębniamy zbiory – klasa IV – scenariusz I ............................................. 30
4.2 Diagramy procentowe – scenariusz II .............................................................. 33
4.3 Klasyfikacja czworokątów – scenariusz III ..................................................... 38
V ZAKOŃCZENIE ........................................................................................................ 41
LITERATURA: .............................................................................................................. 43
Załączniki: ...................................................................................................................... 45
Spis ilustracji: ............................................................................................................. 45
Płyta CD ...................................................................................................................... 45
3
I WSTĘP
Wiele osób uważa iż praca z komputerem wiąże się ze szczególnymi
wymogami, jeśli chodzi o poziom sprawności intelektualnej i z tego powodu jest ona
zasadniczo niedostępna dla osób upośledzonych umysłowo. W niniejszej pracy
postaram się pokazać, że jest inaczej. Uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu
lekkim w zdecydowanej większości są zafascynowani komputerami. Fascynacja ta
przyjmuje różne formy, w zależności od uzdolnień.
Komputery mają tę przewagę nad większością narzędzi, że zazwyczaj
spotykają się z dużym zainteresowaniem ze strony dzieci. Posiadają też bardzo cenne
cechy – są cierpliwe i nigdy sie nie męczą wielokrotnym powtarzaniem, sprawdzaniem,
a wiec czynnikami bardzo istotnymi w procesie nauczania.
Celem mojej pracy jest przybliżenie nauczycielom (szczególnie nauczycielom
matematyki w szkołach specjalnych) zastosowania
i wykorzystania komputera
w nauczaniu dzieci z trudnościami w nauce. W pracy przedstawiono niektóre tylko
problemy szeroko rozumianej technologii informacyjnej w szkolnictwie specjalnym
oraz przybliżono propozycję komputerowego wspomagania zajęć.
Jednym z zadań współczesnej szkoły jest przygotowanie uczniów do życia
w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele mają stwarzać uczniom warunki do
nabywania umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji
z różnych źródeł oraz posługiwania się w tym technologią informacyjną. Można to
osiągnąć poprzez przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerem
i technologią informacyjną.
Zastosowanie komputera w edukacji przedstawiłam w rozdziale II. Mówi się
w nim o coraz bardziej znaczącej ...