Dodaj publikację
Autor
Mira Stanisławiak
Data publikacji
2011-05-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
84

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wykorzystanie technologii informacyjnej na lekcji matematyki z dziećmi upośledzonymi w stopniu lekkim.
 Pobierz (pdf, 989,5 KB)

Podgląd treści

PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA
im. JANA AMOSA KOMEŃSKIEGO W LESZNIE




Kierunek: Informatyka i technologia informacyjna dla nauczycieli





Wykorzystanie technologii informacyjnej
z dziećmi upośledzonymi w stopniu lekkim
na lekcjach matematyki w szkole specjalnej

Praca dyplomowa



Mirosława Stanisławiak




Promotor
dr inż. Karol Józefowicz

Leszno 2011



































Jestem tylko jeden,

ale przecież jestem jeden.

Nie mogę zrobić wszystkiego,

ale przecież mogę zrobić coś niecoś.

A ponieważ nie mogę zrobić wszystkiego,

nie odmówię zrobienia tego, co zrobić potrafię.

E.E. Hale

2

Spis treści

I WSTĘP ........................................................................................................................... 4

II ZASTOSOWANIE KOMPUTERA W EDUKACJI ................................................ 6

2.1 Rola technologii informacyjnej w edukacji dzieci upośledzonych umysłowo w
stopniu lekkim ............................................................................................................... 8

2.2 Komputer jako narzędzie poznawcze ............................................................... 11

2.3 Komputery w szkole specjalnej ....................................................................... 13

III MATEMATYKA A TECHNOLOGIA INFORMACYJNA .................................. 16

3.1 O nauczaniu matematyki w szkole specjalnej .................................................. 17

3.2 Wykorzystanie komputera na lekcjach matematyki ........................................ 19

3.3

Programy komputerowe wspomagające nauczanie matematyki ...................... 22

IV PRZYKŁADOWE PROJEKTY LEKCJI Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA29

4.1 Wyodrębniamy zbiory – klasa IV – scenariusz I ............................................. 30

4.2 Diagramy procentowe – scenariusz II .............................................................. 33

4.3 Klasyfikacja czworokątów – scenariusz III ..................................................... 38

V ZAKOŃCZENIE ........................................................................................................ 41

LITERATURA: .............................................................................................................. 43

Załączniki: ...................................................................................................................... 45

Spis ilustracji: ............................................................................................................. 45

Płyta CD ...................................................................................................................... 45

3

I WSTĘP


Wiele osób uważa iż praca z komputerem wiąże się ze szczególnymi

wymogami, jeśli chodzi o poziom sprawności intelektualnej i z tego powodu jest ona

zasadniczo niedostępna dla osób upośledzonych umysłowo. W niniejszej pracy

postaram się pokazać, że jest inaczej. Uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu

lekkim w zdecydowanej większości są zafascynowani komputerami. Fascynacja ta

przyjmuje różne formy, w zależności od uzdolnień.

Komputery mają tę przewagę nad większością narzędzi, że zazwyczaj

spotykają się z dużym zainteresowaniem ze strony dzieci. Posiadają też bardzo cenne

cechy – są cierpliwe i nigdy sie nie męczą wielokrotnym powtarzaniem, sprawdzaniem,

a wiec czynnikami bardzo istotnymi w procesie nauczania.

Celem mojej pracy jest przybliżenie nauczycielom (szczególnie nauczycielom

matematyki w szkołach specjalnych) zastosowania

i wykorzystania komputera

w nauczaniu dzieci z trudnościami w nauce. W pracy przedstawiono niektóre tylko

problemy szeroko rozumianej technologii informacyjnej w szkolnictwie specjalnym

oraz przybliżono propozycję komputerowego wspomagania zajęć.

Jednym z zadań współczesnej szkoły jest przygotowanie uczniów do życia

w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele mają stwarzać uczniom warunki do

nabywania umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji

z różnych źródeł oraz posługiwania się w tym technologią informacyjną. Można to

osiągnąć poprzez przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerem

i technologią informacyjną.

Zastosowanie komputera w edukacji przedstawiłam w rozdziale II. Mówi się

w nim o coraz bardziej znaczącej ...