Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusze zajęć terapii pedagogicznej uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej
Scenariusz 1
Temat: Szukamy skarbów
Cele : Stymulacja dotykowo – prioprioceptywna i przedsionkowa oraz koordynacja słuchowo - ruchowa.
Cele operacyjne :
dziecko potrafi :
rozpoznać za pomocą dotyku różne materiały
kołysać się na plecach i na brzuchu z otwartymi i zamkniętymi oczami
wyodrębniać określone dźwięki z otoczenia
znaleźć i rozpoznać źródło dźwięku
reagować ruchem na zmianę wysokości dźwięków
reagować ruchem na zmiany melodii
Metody:
polisensoryczna
metoda dobrego startu M.Bogdanowicz
Środki dydaktyczne:
materiały o różnej fakturze, groch, ryż, piasek, papier, guma i in.
nagrania CD,
pudełeczko ze „skarbem”
materace
Przebieg zajęć:
Część wstępna
1. Rozpoznawanie za pomocą dotyku różnych materiałów
Nauczyciel pokazuje dziecku różne materiały w „magicznym pudełku”, które dziecko rozpoznaje, wkładając ręce do pudełka .
Zajęcia właściwe
2. Ścieżka dotykowa
Nauczyciel opowiada dziecku historyjkę o poszukiwaniu zaginionego skarbu, do którego trzeba dojść po ścieżce trudów. Następnie prosi dziecko o zdjęcie obuwia i wejście na przygotowaną z różnych materiałów ścieżkę i kontynuuje opowiadanie, określając, w jaki sposób dziecko ma pokonać ścieżkę.( idź na całych stopach, na czworakach, na palcach, na krawędziach stóp, skacz itp.). W ten sposób dziecko dochodzi w pobliże skarbu, ale aby móc go znaleźć musi wykonać zapisane na kartce zadania.
3. Kołyski na plecach i na brzuchu
Dziecko ma za zadanie wykonać po minucie kołyski na materacu na plecach i na brzuchu
4. Nazywanie słyszanych dźwięków i określanie kierunku, z jakiego dochodzą
Przy zamkniętych oczach dziecko słucha różnych dźwięków nagranych na płytę CD i mówi, co słyszy i z której strony (Nauczyciel przemieszcza się z odtwarzaczem).
5. Czy słyszysz wysoki, czy niski dźwięk?
Dziecko uniesioną ręką pokazuje wysoki, a opuszczoną-niski dźwięk.
6. Zabawa ruchowa przy muzyce
Szukamy skarbu w kącie sali kierując się w stronę, którą nam wskaże szybka melodia (na wzór zabawy „ciepło-zimno”), w ten sposób dziecko znajduje pudełko ze „skarbem”- piłeczką.
7. Śpiewamy na melodię „Mało nas do pieczenia chleba” piosenkę:
„To mój skarb, to mój skarb,
który sam znalazłem,
będę miał, będę miał,
przyjemną zabawę”
Zakończenie zajęć
8. Zabawa ruchowa przy muzyce
Na dźwięki szybkie bieg na piętach. Na dźwięki wolne chód na palcach. Na dźwięki średnie
chód na krawędziach stóp.
Scenariusz 2
Temat: Na morzu
Cele : Stymulacja dotykowo – prioprioceptywna i przedsionkowa oraz koordynacja
wzrokowo- słuchowa.
Cele operacyjne :
dziecko potrafi :
rozpoznać za pomocą dotyku różne materiały
rozpoznawać dźwięki natury
skakać na jednej i na obu nogach
turlać się po materacu z fiksacją wzroku na przedmiocie
chodzić za dźwiękiem z zamkniętymi oczami ...